تاریخ : چهارشنبه 3 دي 1399
کد 2088

صورتجلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات

لزوم تلاش برای افزایش مبادلات تجاری با ارمنستان/ تجار آذربایجان شرقی می توانند پیشرو باشند
دبیرخانه کمیسیونهای مشورتی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی تبریز
صورتجلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات
تاریخ جلسه    :  3/10/99 محل نشست: اتاق بازرگانی تبریز ساعت شروع : 9:00 ساعت اختتام  : 11:00
دستور جلسه : 1. نگاه صادراتي به بودجه سال 1400      2. گزارش نحوه صادرات به كشورهاي همسايه
3. بحث و گفتگو در خصوص وضعيت پسا كرونا             4. بررسي شرايط بعد از جنگ آذربايجان و ارمنستان
 
 
اهم موارد مطروحه :
  جلسه کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تبریز با بررسی موضوع ظرفیت های استان برای افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه و به خصوص دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در محل اتاق تبریز برگزار شد.

علي شاهد دبير کمیسیون صادرات و مدیرات واردات با تاکید بر این نکته که هدف از برگزاری این جلسه نگاه صادراتي به بودجه سال 1400 ، گزارش نحوه صادرات به كشورهاي همسايه، بحث و گفتگو در خصوص وضعيت پسا كرونا و هم‌چنين  بررسي شرايط بعد از جنگ آذربايجان و ارمنستان است، اظهار اميدواري كرد كه اين جلسات منجر به افزايش مراودات اقتصادي با كشورهاي همسايه و به خصوص دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان شود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با بیان اینکه برای افزایش مراودات با کشورهای همسایه و به خصوص ارمنستان و آذربایجان، نیاز به نقشه راه داریم، گفت: اینکه طی جلساتی تنها شروع به کلی گویی کنیم، قطعا کافی نیست بلکه باید با تدوین نقشه راه، جزییات را مشخص کرده و برای هر کدام از این جزییات، برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

یونس ژائله ادامه داد: باید تجارت را با نظم خاصی بر روی خط ریل صحیح به حرکت درآوریم در حالی که اکنون یکسری بی نظمی هایی در تجارت دیده می شود. نباید هر فردی اقدام به یک حرکت جزیره ای در گوشه ای کرده و تنها به فکر منافع خود باشد، بلکه صادرات نیاز به اصول و نظم خاصی دارد.

وی با اشاره ای به نخجوان و اشغال بازارهای آن توسط محصولات ترکیه ای گفت: متاسفانه ما حتی برای بازار نخجوان نیز برنامه ریزی صحیحی نداشته ایم و در این بین، طرف ترکیه ای به راحتی توانسته بازار نخجوان را در دست بگیرد.

ژائله با اشاره ای به ظرفیت های ویژه بازار ارمنستان به منظور صادرات محصولات استان گفت: طی جلسات آتی این کمیسیون می توان با تجار و فعالان بخش خصوصی که مراودات اقتصادی با کشور ارمنستان دارند، جلسه ای برگزار کرد تا آن ها نیز با مطرح کردن نقطه نظرات خود و از سوی دیگر افزایش شرکای تجاری در کشور ارمنستان، راه را برای صادرات بیشتر به این کشور باز کنند.
 
عليرضا نظيف دبیر میز ارمنستان نیز در این جلسه با اشاره به فرصت های پساجنگ قره باغ کوهستانی گفت: کریدور زمینی استان آذربایجان شرقی، ارمنستان به عنوان دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، منطقه آزاد جنوب ارمنستان (مغری) و منطقه آزاد ارس به عنوان منطقه مشترک آزاد تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، استان آذربايجان شرقی به عنوان یکی از مسیرهای کریدور ترانزیتی جنوب شمال ( کريدور خليج فارس روسیه / دريای سياه ) و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های استان برای تسخیر بازار ارمنستان به دنبال تحریم ورود کالاهای ترکی به ارمنستان از جمله این ظرفیت ها است.

علیرضا نظیف ادامه داد: در میان کشورهای مهم صادرکننده به ارمنستان، ایران با ۶.۴ درصد بعد از روسیه و چین در رتبه سوم قرار گرفته است که بیش از ۴۹ درصد صادرات به ارمنستان از گمرکات استان انجام می شود.

وی با اشاره ای به گزارش سازمان توسعه تجارت در تیرماه ۹۹، کل پتانسیل صادراتی ایران به بازار ارمنستان را ۱.۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که کل ارزش تجارت دوجانبه ایران و ارمنستان در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۴۰۸ میلیون دلار بالغ شده است.

نظیف، کریدور زمینی آذربایجان شرقی - ارمنستان را دروازه ورود ايران به اتحاديه اقتصادی اوراسیا دانسته و گفت: تشکیل کارگروه ویژه توسعه روابط آذربایجان شرقی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و میز اوراسیا، برگزاری سمینار بین المللی معرفی ظرفیت های همکاری ایران و اتحادیه اوراسیا در تبریز و منطقه آزاد ارس با حضور سفرای پنج کشور عضو اتحادیه و ایران و ساماندهی پایانه مرزی نوردوز در شأن دروازه اوراسیا ، بسترسازی و فراهم نمودن زیرساخت های لازم و مجهز پایانه و گمرک نوردوز برای پذیرش روبه افزایش حجم وادات و صادرات اوراسیا و ایران از پیشنهادات مدنظر برای افزایش مراودات اقتصادی با
 اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. وي با اشاره به تصمیم دولت ارمنستان برای تحریم ورود کالاهای ترکیه از ابتدای ژانویه گت: به دنبال این موضوع، دولت ارمنستان تلاش خواهد کرد، حجم واردات از بازارهای دیگر را افزایش دهد تا صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ارمنستان جبران شود. کالاهای تولید جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا در اولويت جايگزيني با كالاهاي تركيه هستند.

محمدنقی هنربر، رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان نیز در این جلسه، میزان حجم تجارت با اوراسیا در طول ۸ ماه نخست سال ۹۹ را یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار عنوان کرده و بر لزوم برنامه ریزی برای شناسایی بازارهای هدف تاکید کرد.

مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت کالاهای صادراتی از استان گفت: در صورتی که کالایی با کیفیت کم و استاندارد نامناسب به دیگر کشورها صادر شود، وجهه محصولات استانی خراب شده و دیگر نمی توان انتظار افزایش صادرات به کشورهای دیگر را داشت.

سهند شهبازی، مدیر امور بین‌الملل اتاق تبریز نیز در این جلسه با اشاره ای به لزوم برنامه ریزی برای پیشرد اقتصاد استان و کشور در دوران پسا کرونا، موضوع آموزش در بین نهادها و ارگان های رسمی را یکی از ارکان مهم برنامه های یاد شده، عنوان کرده و از ظرفیت های قابل استفاده برای بهره برداری بیشتر در دوران پساکرونا سخن گفت.

در انتهای این جلسه مقرر شد، جلساتی با حضور تجاری که با ارمنستان مبادله تجاری دارند، در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شده و ظرفیت و فرصت های تجاری هر دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.