تاریخ : يکشنبه 23 شهريور 1399
کد 1648

صورتجلسه کمیته مجوزهای کسب و کار کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و صنعت احداث مورخه 1399/06/23

اولین جلسه کمیته مجوزهای کسب و کار کمیسیون بهبود فضای کسب و کار و صنعت احداث اتاق تبریز، در مورخ 1399/06/23 با دستور جلسه "بررسی راهکارهای بهبود رتبه ایران در نماگر اخذ مجوز ساخت و ساز گزارش سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی" و با حضور نمایندگان اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، معاونت شهرسازی شهرداری تبریز، شرکت آب و فاضلاب استان، سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان آتش نشانی، دبیر کمیسیون و مسئول کمیسیون های اتاق بازرگانی تبریز تشکیل و موارد مشروحه زیر مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت :
در گزارشهاي ساليانه «انجام کسب وکار» ((DOING BUSINESS که از سال 2005 توسط بانک جهاني منتشر ميشود ميزان سهولت محيط حقوقي و اداري کسب وکار در طول چرخه عمر بنگاههاي کوچک و متوسط در قالب 10 نماگر در کشورهاي مختلف اندازه گيري شده و نتيجه هر سال به صورت رتبه بندي کشورها از نظر سهولت انجام کسب وکار، اعلام ميشود که هريک از نماگرهاي 10گانه اين گزارش، ترکيبي از مؤلفه هاي زمان، هزينه ، مرحله و غيره است.
با توجه به گزارش سال 2020 سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، در نماگر اخذ مجوز ساخت و ساز بازنگری داده ها موجب افزایش 9/0 امتیاز شده و کاهش هزینه بدلیل افزایش درآمد سرانه ایران در سال 2020 (هزینه نماگر بصورت درصدی از درآمد سرانه هر کشور محاسبه میشود و با افزایش درآمد سرانه، نسبت محاسبه شده کاهش می یابد) در مجموع 13 رتبه بهبود را در این نماگر موجب شده است.
این شاخص کلیه فرآیندهای مورد نیاز یک کسب و کار را در خصوص احداث انباری در زمینی به وسعت تقریبی 929 مترمربع با دو طبقه و مساحت زیربنای 1300 مترمربع  در در بزرگترین شهر اقتصادی کشور را ثبت و ضبط می نماید. چهار مولفه دخیل در اندازه گیری گزارش بانک جهانی شامل زمان، هزینه، تعداد مراحل و کیفیت مقررات ساخت و ساز می باشند.
کل مدت زمان پروسه اخذ مجوز ساخت وساز برای ایران در این گزارش، 130 روز و تعداد مراحل این پروسه 16 مرحله در نظر گرفته شده است. هزینه انجام این فرآیند برای ایران 3/6 درصد از ارزش انبار منظور گردیده است.
با توجه به ضرورت شفاف سازی مراحل مورد نیاز جهت صدور مجوز ساخت و ساز از سوی نهادها و ارگانهای ذیربط و نیز عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری که در اکثر کشورهای توسعه یافته توسط شهرداری ها انجام می پذیرد، کلیه مراحل 16 گانه مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت که ایرادات عدیده ایی هم در بحث مراحل مشخص شده و هم مدت زمان انجام فرآیندها، شناسایی گردید. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- در گام پنجم مربوط به دریافت تایید ایمنی آتش نشانی که مدت 30 روز در نظر گرفته شده است، عملا بدلیل تفویض اختیار کنترل و تایید این مرحله از سوی سازمان آتش نشانی به سازمان نظام مهندسی ساختمان، تمامی کنترلها همزمان با کنترل نقشه های معماری، سازه و تاسیات برقی و مکانیکی صورت می پذیرد و زمان در نظر گرفته شده به هیچ وجه صحیح نمی باشد.
2- در گامهای 12 و 13 مربوط به اخذ انشعاب آب و فاضلاب، مدت زمان لازم مجموعا 70 روز منظور شده است که با توجه به توضیحات نماینده محترم شرکت آب و فاضلاب، این مراحل حداکثر ظرف مدت 12 روز و از طریق سامانه اینترنتی و بصورت غیر حضوری انجام میگیرد.
3- در خصوص گامهای 14، 15 و 16 که مربوط به درخواست تا اخذ پایانکار می باشد و کلا 3 روز در نظر گرفته شده است کاملا غیر واقعی بوده و زمان بیشتری را می طلبد.
در پایان مقرر شد :
  •  جهت پایش داخل استانی فرآیندهای صدور مجوزهای ساخت و ساز ، نمایندگان محترم معاونت شهرسازی شهرداری کلانشهر تبریز، شرکت آب و فاضلاب و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، فلوچارت مربوط به مراحل اخذ مجوزهای لازم را با لحاظ نمودن زمان هر فرآیند، در جلسه آتی ارائه نمایند.
  • جهت تحلیل گزارش بانک جهانی از سهولت اخذ مجوزهای ساخت و ساز با توجه به اینکه در این گزارش ، شهر تهران به عنوان شهرمبنا مورد بررسی قرار می گیرد ؛ دبیرخانه کمیسیون های اتاق بازرگانی تبریز  اقدام لازم جهت مکاتبه لازم با معاونت شهرسازی شهرداری تهران و دریافت مستندات و فلوچارت مربوط به اخذ مجوزهای ساخت و ساز (آخرین اصلاحات و تسهیل گری های انجام شده ) را بعمل آورد .