تاریخ : دوشنبه 19 خرداد 1399
کد 980

بررسی مشکلات تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

جلسه مسئولین امور بین‌الملل و مسئولین صدور گواهی مبدا اتاق‌های سراسر کشور در خصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد.
به اطلاع اعضای محترم اتاق تبریز می‌رساند، جلسه‌ای با حضور مسئولین امور بین‌الملل و مسئولین صدور گواهی مبداء اتاق‌های سراسر کشور با نمایندگان معاونت بین‌الملل اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران به شکل مجازی در خصوص مشکلات مربوط به صدور گواهی مبداء برای کشورهای عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شد. در این جلسه ضمن بررسی آخرین رویدادهای مرتبط با این موافقتنامه و استماع گزارش‌های نمایندگان اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران، نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور به بیان مشکلات خود در این زمینه پرداختند. نماینده اتاق تبریز نیز توضیح کاملی در مورد اقدامات و مکاتبات اتاق متبوعش در خصوص رفع مشکل عدم قبول گواهی‌های مبداء صادره اتاق تبریز در برخی گمرکات کشورهای طرف موافقتنامه پرداخته و آقای دکتر کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران، قول مساعد برای حل مشکل طی روزهای آینده را دادند.
لازم به ذکر است براساس گزارشات ارائه شده در این جلسه، از ابتدای اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آّبان ماه سال 1398، 24500 فقره گواهی مبداء در سراسر کشور برای کشورهای عضو این اتحادیه صادر شده که نشانگر رشد حدود 69 درصدی صادرات به این کشورها نسبت به بازه زمانی مشابه سال‌‌های قبل است.