تاریخ : شنبه 3 تير 1396
کد 95

کد‌ شناسه کالا در 5 گروه کالایی عملیاتی شده است

مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کد شناسه کالا تاکنون در 5 گروه کالایی عملیاتی شده است، گفت: این کد تا پایان آبان ماه امسال در مورد لوازم خانگی هم اجباری و عملیاتی می‌شود.
عباس تابش گفت: کد شناسه کالا در 5 گروه کالایی موبایل و تجهیزات سیم کارت خور، سیگار و محصولات دخانی، پوشاک، کالاهای سلامت محور دامی و کالاهای سلامت محور انسانی عملیاتی شده و این کد تا آخر آبان ماه سال جاری برای لوازم خانگی هم عملیاتی و اجباری می‌شود.
مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه کد شناسه کالا در مورد 10 گروه کالایی عملیاتی خواهد شد، افزود: بعد از عملیاتی شدن کد شناسه کالا در لوازم خانگی نوبت به سایر گروه‌های کالایی یعنی طلا، محصولات کشاورزی و ... می‌رسد و به مرور سایر گروه‌های کالایی هم به این زنجیره اضافه می‌شود.
وی در مورد کد رهگیری کالا اظهار داشت: با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه و تجهیزات سیم کارت خور، کد رهگیری در مورد این گروه‌ کالایی عملیاتی می‌شود و بنابراین این گروه کالایی هم شامل کد شناسه و هم شامل کد رهگیری می‌شود.
تابش با بیان اینکه یک سال بعد از اجرای کامل کد شناسه کالا در هر گروه کالایی باید کد رهگیری در مورد آن گروه کالایی اجرایی شود، بیان داشت: براساس ماده 7 قانون، کالاهایی که قبل از الزام به دریافت کد شناسه گروه کالایی در کشور موجود باشد (کف بازار و انبارها) نیز از طریق کارگروه‌های تخصصی باید تعیین تکلیف شود، تا تمامی کالاهای گروه مربوطه شناسنامه‌دار شوند و شامل کد شناسه شوند که پیش‌بینی می‌شود، این مهم تا 2 ماه آینده عملیاتی شود.
کد شناسه کالا حاوی اطلاعاتی است که ضمن شفافیت مسیر تجارت کالا، حقوق مصرف‌کننده را هم با اطلاع از صحت اطلاعات کالا حفظ می‌کند.
با کد شناسه کالا و شناسه‌دار شدن گروه‌های مختلف کالایی بازرسان می‌توانند با بررسی و مشاهده بارکد، کالاهای بی‌هویت و قاچاق را از کالاهایی که از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند را تشخیص دهند.