تاریخ : شنبه 10 خرداد 1399
کد 919

ظرفیت‌های مراغه برای جهش تولید

نامگذاری امسال به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های شهرستان مراغه در حوزه‌های مختلف است تا زمینه رشد و شکوفایی بیشتر این شهرستان را فراهم و در کنار توسعه منطقه به اشتغالزایی نیز کمک کند.
مراغه یکی از شهرستان های با ظرفیت های فراوان آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، گردشگری، صنعت و فرهنگ است که می توان با مطالعه و برنامه ریزی دقیق در این حوزه ها،  بسیاری از مشکلات از جمله اشتغال و بیکاری را برطرف کرد؛ البته این امر مستلزم شناسایی ظرفیت های توسعه ای شهرستان و استفاده از ظرفیت‌های بومی برای تحقق شعار سال از سوی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی است.
نقش غالب اقتصادی شهر مراغه، بازرگانی است و بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، نرخ مشارکت شهرستان ۳۸.۷۵ درصد و نرخ بیکاری در این شهرستان در سال ۱۳۹۵ برابر ۹.۴۳ درصد بوده که تقریباً معادل نرخ بیکاری استان است.شهرستان مراغه به دلیل قابلیت های فراوان توسعه و به دلیل تأثیراتی که در حوزه منطقه ای جنوب استان آذربایجان شرقی دارد؛ از جمعیت پذیری بالایی برخوردار است؛ فعالیت غالب صنعتی در این شهرستان حول محور حوزه های صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی است و سایر فعالیت های صنعتی اهمیت کمتری در اقتصاد شهرستان دارند.از ۲۰ معدن فعال شهرستان مراغه هشت نوع ماده معدنی استخراج می شود که مهم ترین آنها زغال سنگ، سنگ آهک، خاک نسوز و مرمر است که به دلیل کمبود واحدهای فرآوری مواد معدنی و صنایع پایین دستی، بخش اعظم این مواد معدنی به صورت خام از شهرستان خارج می شود.
وجود تولیدات متنوع کشاورزی و دامی از جمله تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن سیب و رتبه نخست در تولید این محصول در آذربایجان شرقی، رتبه اول تولید عسل در استان، برخورداری از شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی، رشد بازرگانی خارجی با محوریت صدور محصولات کشاورزی (خشکبار) و صادرات ۵۴ درصد انواع خشکبار استان از این شهرستان از جمله مواردی است که در کمتر شهرستانی وجود دارد و باید از این پتانسیل ها با برنامه ریزی علمی و عملی استفاده کرد.به طور کلی وجود فرودگاه سهند، عبور راه‌آهن سراسری و اتصال به اروپا از طریق ترکیه، واقع شدن در مسیر جاده ابریشم، نزدیکی به کشورهای ترکیه، آذربایجان و عراق، هم جواری با پتانسیل‌های مناسب جهت آبزی پروری، دام پروری و کشاورزی، وجود شبکه حمل و نقل جاده ای، وجود پایانه‌های حمل و نقل بار و مسافربری، دارا بودن پتانسیل ویژه در زمینه صادرات خشکبار و لزوم ایجاد صنایع تبدیلی، دارا بودن معادن غنی زغال سنگ، گرانیت، شن و ماسه، دیاتومیت، خاک نسوز، شهرک صنعتی، مرکز گمرک، مرکز اخترفیزیک مراغه از توانمندی های بالای شهرستان 268 هزار نفری مراغه برای تجربه جههش در حوزه های تولیدی- عمرانی حکایت می کند.ظرفیت سیلویی مناسب، قابلیت ترانس شیپمنت و مسیر اتصال و انتقال کالا به ویژه سوخت بین عراق، آذربایجان و ترکیه و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه، مجهز به پایانه بزرگ حمل و نقل ترکیبی سوخت و کالای مراغه و تولید بیشتر میوه های کشور در منطقه با کیفیت جهانی به ویژه سیب و انگور و سیفیجات و سایر محصولات زراعی و دامی از دیگر ظرفیت های شهرستان مراغه برای بهره برداری بهینه در سالی است که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است.با در نظر گرفتن موارد و ظرفیت های موجود اولویت نخست سرمایه گذاری این شهرستان در بخش کشاورزی است و سرمایه گذاری در حوزه های خدماتی، گردشگری و صنعت و معدن در اولویت های بعدی و در راستای حمایت از بخش کشاورزی قرار می گیرند.
معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته در خصوص رفع موانع تولید بیش از ۱۱ جلسه در شهرستان برگزار و از ۵۹ مصوبه این جلسات، ۲۸ مصوبه اجرا و ۲۲ مصوبه در دست بررسی و اقدام است.
حمید شکری گفت: عمده مصوبات این کارگروه در سال گذشته در خصوص ممانعت از صدور اجراییه ثبتی برای واحدهای تولیدی و درخواست استمهال بدهی و اعطای مهلت برای باز پرداخت بدهی بوده است.
وی گفت: رفع مشکل مالیاتی ۴۳ واحد تولیدی با بانک های مختلف، معرفی ۹۵ مورد به بیمه تامین اجتماعی جهت بخشودگی جرایم بیمه ای واحدهای تولیدی و صنفی و رفع ۴ مورد مشکل زیست محیطی واحدهای تولیدی از دیگر اقدامات این کارگروه در سال گذشته است.
وی افزود: در سال رونق تولید تعداد واحدهای متقاضی تسهیلات ۶ واحد و مبلغ تصویب شده کارگروه استان ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.
در حال حاضر ۹۱ واحد فعال، ۹ واحد نیمه فعال، ۳۰ واحد راکد، هفت واحد مشکل دار و ۱۱ واحد ناتمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در حوزه صنعت و همچنین ۱۹ معدن فعال کامل و ۲۰ معدن راکد در شهرستان وجود دارد.
فرماندار ویژه شهرستان مراغه در ادامه از ایجاد و راه اندازی کارخانه تولید کفش با حمایت های بنیاد برکت در قالب اشتغالزایی گروهی در این شهرستان خبر داد و گفت: با ایجاد این کارخانه برای یکصد نفر اشتغالزایی خواهد شد.
 
 
شکری به تعداد و وضعیت تسهیلات اشتغالزایی بنیاد برکت در مراغه اشاره کرد و گفت: تعداد کل طرح های ارائه شده در شهرستان ۴۷۱ طرح بوده که از این تعداد ۲۱۶ طرح شروع شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر، ۲۵ طرح به بانک ها معرفی، ۲۱ طرح در انتظار تایید کارشناسی، ۴۸ طرح در انتظار تایید مجری استانی، ۱۴۱ طرح در انتظار تکمیل و ۲۳ طرح رده شده است.
وی گفت: در حال حاضر ۲۱۶ طرح تسهیلات خود را دریافت کرده اند و استقرار شغل در این تعداد انجام گرفته که برابر ۴۵.۲۲ درصد کل طرح هاست.
شکری گفت: در حوزه دام سبک و سنگین، مشاغل خانگی و فنی، آبزیان، طیور، زنبورداری، کشاورزی، قالی بافی و چند حوزه دیگر افزون بر هشت میلیارد تومان در قالب تسهیلات و بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب سرمایه گذاری مشارکتی به متقاضیان پرداخت شده است.
وی همچنین از اشتغالزایی ۲۴۷ نفر با بهره برداری از سه واحد تولیدی در این شهرستان خبر داد و گفت: کارخانه تولید مواد ضدعفونی کننده و پودر مواد شوینده، کارخانه تولید محصولات انواع تب لت و گوشی موبایل و بورد هوشمند و کارخانه صنایع غذایی، سه واحدی هستند که در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهند رسید.
وی گفت: برای این سه واحد تولیدی یکصد و ۱۷.۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی بخش خصوصی هزینه شده است و هر سه کارخانه در مرحله نصب ماشین آلات هستند.
شکری، اولویت نخست شهرستان را در سال جهش تولید اشتغالزایی و ایجاد زمینه های سرمایه گذاری دانست و گفت: در این راستا شهرک صنعتی مراغه ظرفیت بسیار خوبی دارد و آماده استقبال از سرمایه گذاران است.
وی گفت: پارسال ۳.۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی مراغه به سرمایه گذاران جهت احداث واحدهای صنعتی واگذار شده است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مراغه نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سال گذشته در حوزه اشتغالزایی با ایجاد بیش از ۴۰۰ شغل پایدار برای ۲۱۵ طرح مبلغ ۱۳.۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی اختصاص یافت.
ناصر مظهریان افزود: همچنین با پرداخت ۱۴۴ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های اقتصادی شهرستان به تعداد ۳۲ واحد تولیدی و صنعتی از محل اعتبارات پرداختی اشتغال فراگیر، برای ۱۵۸ نفر بصورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شده است.

وی به صادرات ۲ میلیون دلاری بخش تعاون مراغه اشاره کرد و گفت: سال گذشته با اقدامات و برنامه های تخصصی زمینه صادرات بیش از ۲ میلیون دلار از بخش تعاون شهرستان فراهم شد که توسعه بازار و برند سازی، ایجاد فرصت های شغلی و راهبری صادرات تعاونی ها از اهداف اساسی این حوزه است و امیدواریم در سال جهش تولید بتوانیم این میزان را افزایش دهیم.
مظهریان افزود: همچنین با تشکیل ۵ تعاونی جدید در شهرستان از ابتدای سال ۹۸ با سرمایه ای معادل ۵۰۰ میلیون تومان برای ۵۰ نفر اشتغال پایدار به وجود آمده است.
یکی از تولیدکنندگان مراغه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات مربوط به کاغذبازی های اداری با ایجاد مرکز سرمایه گذاری در شهرستان تا حدودی رفع شده و این مرکز بسیاری از مشکلات مراغه را حل کرده است.
در حال حاضر بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی نه تنها در مراغه بلکه در کل کشور، نبود بازار و صادرات به کشورهای مختلف است.
وی افزود: به دلیل وجود تحریم ها، معدود کشورهایی حاضر به خرید محصولات تولیدی ما هستند که با رفع این مشکل جهش تولید به معنای واقعی محقق می شود.
وی گفت: عدم استفاده از تکنولوژی های روز در واحدهای تولیدی نیز از دیگر مشکلات واحدهای شهرستان است که نیازمند حمایت و به روزرسانی است.
در این میان  مرکز سرمایه گذاری یکی دیگر از ظرفیت های شهرستان در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید) است که تنها در سال گذشته ۸۱ طرح سرمایه‌گذاری در آن مورد بررسی قرار گرفته است.
شناسایی فرصت ها و حمایت از سرمایه گذاری در این شهرستان، کاهش بروکراسی اداری، اخذ استعلام ها و صدور مجوزهای لازم از سوی ادارات و حمایت تسهیلاتی از جمله مهمترین اهداف راه اندازی این مرکز است.
کمیته های استعلامات و رفع موانع تولید، کشاورزی، حقوقی، گردشگری و توریسم، زیربنایی و عمران شهری، طرح و برنامه، صنعت، معدن و تجارت، بانوان و دانش بنیان، ۹ کمیته تخصصی تشکیل شده در این مرکز با حضور کارشناسان و نخبگان شهرستان هستند.
به گفته مسوولان مرکز سرمایه گذاری شهرستان، در طول یک سال اخیر، ۲۰۰ مورد نامه به دبیرخانه این مرکز ارائه شده است.
تدوین ۲ جلد کتاب در جهت معرفی توانمندی ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، صنعت، عمران و زیربنایی، گردشگری، دانش بنیان و مشاغل خانگی توسط مرکز سرمایه گذاری مراغه انجام شده که زمینه را برای سرمایه گذاری در سال جهش تولید برای سرمایه گذاران فراهم می کند.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد./ ایرنا