تاریخ : چهارشنبه 7 خرداد 1399
کد 885

خرید طلای ترکیه توسط بانک مرکزی این کشور

ظرفیت معادن طلای ترکیه 6 هزار و 500 تن برآورد شده است که از این مقدار 1500 تن آن ذخیره شده است. ترکیه در سال گذشته میلادی به رکورد تازه‌ای در تولید طلا دست یافت و توانست تولید طلای خود را به 38 تن برساند. این کشور قصد دارد که تولید طلای خود را در سال جاری میلادی به 45 تن رسانده و در طول 5 سال آتی  نیز آن را به 60 تن در سال برساند. ترکیه قصد دارد تا به تدریج در 15 سال آینده تولید سالانه خود را به 60 تن برساند که در واقع این میزان معادل حجم واردات سالانه میزان طلا به کشور است .
پاندمی‌شدن ویروس کرونا سبب شد تا اقتصاد جهان دچار چالش قابل توجهی در عرصه بین‌المللی گردد و شیوع این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان سبب شد تا تولید در همه حوزه‌های صنفی با کاهش چشمگیری روبرو گردد. بدنبال شیوع ویروس کرونا در جهان میزان مصرف و تقاضا در جهان کاهش یافت و قیمت کالاهای مصرفی به ویژه کالاهای استراتژیک مانند نفت و گاز با سقوط قابل توجهی در عرصه جهانی و بازارهای بین‌المللی روبرو شد.
بیماری کووید 19 همچون همه بخشهای صنفی ، بخش معدن را نیز تحت تاثیر قرار داد که در نهایت موجب کاهش صادرات روی و کروم ترکیه به خارج شد. نکته قابل توجه اینکه علیرغم تمام موارد فوق، ویروس کرونا نتوانست تاثیری بر میزان تقاضا و تولید طلا در این کشور داشته باشد و تمامی 18 واحد تولیدی طلای ترکیه در این روزهای کرونایی بدون وقفه به تولیدات خود ادامه دادند .تولیدات طلای 18 واحد مذکور توسط 4 کارخانه تبدیل به شمش شده و شمش‌های طلای تولید شده توسط بانک مرکزی این کشور خریداری می‌شود.
بانک مرکزی ترکیه از سال 2017 میلادی تاکنون اقدام به خرید شمش‌های طلای تولید شده در داخل کشور می‌کند. قیمت خرید طلا از سوی بانک مرکزی در ترکیه بر اساس قیمت هر اونس در بازار لندن حساب شده و با لیر ترک پرداخت می‌گردد.
افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر سبب شده است تا بانک مرکزی این کشور به سود قابل توجهی دست یابد.