تاریخ : چهارشنبه 7 خرداد 1399
کد 884

مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مرکز

در نود و چهارمین نشست شورای گفت و گوی مرکز موضوعات "بررسی مشکلات تسهیلات گیرندگان ارزی موضوع جزء (د) بند (6) قانون بودجه سال 1388 و بند (ح) تبصره (4) قانون بودجه سال 1396" و "مشکلات صادرکنندگان در رابطه با تصمیمات اخیر بانک مرکزی درخصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 1399 و رفع تعهد ارزی سال 1398" بحث و بررسی گردید و در پایان جلسه مقرر گردید:
دستور جلسه اول:
1. با توجه به الزام اجرای مصوبه هشتاد و یکمین نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مورخ 11/04/98 در خصوص "حمایت از تسهیلات گیرندگان ارزی از منابع جزء (د) بند (6) قانون بودجه سال 1388 تا تعیین تکلیف نهایی این موضوع" مقرر شد بانک صنعت و معدن و سایر بانک‌های عامل ذیربط، نسبت به استمرار توقف اقدامات حقوقی و اجرایی علیه واحدهای تولیدی مشمول و خروج آن‌ها از سرفصل بدهکاران غیرجاری، رفع کلیه محدودیت‌های بانکی و ارائه خدمات به آن‌ها اقدام نمایند.
2. با توجه به ضرورت تامین اعتبار در قانون بودجه سال 1400، جهت حل مسئله مقرر شد بانک مرکزی در جلسه آتی شورای گفتگو، پیشنهادی را به منظور حمایت و رفع مشکل تسهیلات گیرندگان ارزی موضوع جزء (د) بند (6) قانون بودجه سال 1388 تدوین و به شورا ارائه نماید.
دستور جلسه دوم:
1. با توجه به مشکلات متعدد صادرکنندگان درخصوص روش‌های بازگشت ارز در شرایط تحریم, هزینه های بالای نقل و انتقالات ارز و همچنین نرخ پایه های صادراتی, به منظور پیدا کردن الگویی مناسب جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی، کارگروهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط و با محوریت کنفدراسیون صادرات ایران به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی برگزار شود و نتیجه آن در صحن شورای گفت‌وگو ارائه گردد.
2. به منظور اصلاح هرچه سریعتر نرخ پایه‌های صادراتی و تاکید وزیر محترم اقتصاد و ریاست شورای گفتگو درخصوص به روزرسانی پایه های صادراتی متناسب با نرخ روز ارز, مقرر گردید موضوع توسط ایشان به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردد.