تاریخ : شنبه 3 خرداد 1399
کد 857

باز شدن مرزهای ریلی و جاده‌ای بین سه کشور ایران، ترکمنستان و ازبکستان از 12 خردادماه 1399

مرزهای ریلی و جاده‌ای بین سه کشور ایران، ترکمنستان و ازبکستان که به خاطر شیوع کرونا بسته شده است ۱۲ خرداد ماه جاری بازگشایی خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان:

رایزنی‌های مستمر دیپلماتیک و سیاسی بطور روزانه برای بازگشایی مرزها با هدف از سرگیری صادرات، ترانزیت و تبادل کالا با ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه در حال انجام است. این مذاکرات  به ویژه طی چند هفته اخیر با کشورهای ترکمنستان و ازبکستان انجام شده است.

در این راستا روز گذشته نیز نشست سه جانبه روسای راه آهن دولتی سه کشور یاد شده به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. این نشست در چارچوب مذاکرات هفته قبل وزرای راه و شهرسازی سه کشور پیرامون همکاری‌های ترانزیت و بازگشایی مرزهای اینچه برون، سرخس و لطف آباد انجام شد.

در نشست روسای راه آهن ایران، ترکمنستان و ازبکستان مقرر شد معابر ریلی این کشورها تا اول ژوئن برابر با ۱۲ خرداد ماه با نصب تونل‌های ضد عفونی در دو طرف مرزها و با رعایت استانداردهای مشابه و همسان با یکدیگر، بازگشایی شود.

برای رفع محدودیت‌های مرزی و تداوم جریان تجارت و ترانزیت و تبادل کالا طی ۲ هفته گذشته، مذاکرات تلفنی بین روسای جمهوری ایران و ترکمنستان، وزرای امور خارجه ۲ کشور و سایر مسوولان مربوطه نیز انجام شد.

در پی پنج دور مذاکرات تلفنی و ویدئو کنفرانسی دو جانبه با ترکمنستان و ۲ دور مذاکرات رسمی سه جانبه بین ایران و ترکمنستان و ازبکستان، یکم ژوئن برابر با ۱۲ خرداد ماه شاهد بازگشایی مرزهای ترانزیت ریلی و جاده‌ای این کشورها خواهیم بود.