تاریخ : پنجشنبه 1 خرداد 1399
کد 846

مهلت ترخیص کالاهای گروه 4 بالاخره به اتمام رسید

واردکنندگان برای اظهار کالا تا پایان 98 مهلت داشتند

معاون فنی گمرک ایران گفت: در مصوبه تعیین تکلیف کالاهای رسوبی گروه ۴، آنچه مد نظر بوده « اظهار » کالاهای اشاره شده تا پایان سال ۱۳۹۸ بوده و اگرچه در خصوص مهلت ترخیص این کالاها قیدی به میان نیامده، اما مهلت اظهار به گمرک درخصوص کالاهای گروه ۴ رسوبی به اتمام رسیده؛ ولی آنچه در مصوبه تعیین تکلیف خودروها مدنظر بوده، مهلت ترخیص است که در تاریخ ۹۹/۲/۲۹ به اتمام رسید.
مهرداد جمال ارونقی در پاسخ به سوال خبرنگار اکسپورتنا مبنی بر اینکه در رابطه با کالاهای اولویت ۴ آیا مهلت ترخیص همچنان وجود دارد یا خیر؟ گفت: هیأت وزیران در جلسه بهمن ماه ۱۳۹۸، این مصوبه را در خصوص تعیین تکلیف کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش، رسوب شده در گمرکات و بنادر، تصویب و ابلاغ نمود.

معاون فنی گمرک ایران افزود: مطابق این مصوبه، ویرایش یا تمدید ثبت سفارش تا پایان سال ۱۳۹۸، برای اظهار کالاهای گروه ۴، به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ ۹۸/۲/۳۱ دارای ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، بارنامه و یا قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی باشند به صورت بدون انتقال ارز با تایید منشأ ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بلامانع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: در متن مصوبه مذکور ، مهلت برای «اظهار» این کالاها به گمرک تا پایان سال قبل داده شده و این موضوع با مصوبه ترخیص خودروها که این مهلت در راستای «ترخیص» کالا بود متفاوت است.

معاون گمرک ایران خاطرنشان کرد: در مصوبه تعیین تکلیف کالاهای رسوبی گروه ۴، آنچه مد نظر بوده « اظهار » کالاهای اشاره شده تا پایان سال ۱۳۹۸ بوده و اگرچه در خصوص مهلت ترخیص این کالاها قیدی به میان نیامده، اما مهلت اظهار به گمرک درخصوص کالاهای گروه ۴ رسوبی به اتمام رسیده؛ ولی آنچه در مصوبه تعیین تکلیف خودروها مدنظر بوده، مهلت ترخیص است که در تاریخ ۹۹/۲/۲۹ به اتمام رسید.