تاریخ : پنجشنبه 23 شهريور 1396
کد 83

بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد نحوه احراز بکارگیری انواع نخ اکریلیک مورد استفاده در تولید و صدور فرش ماشینی به منظور تسویه پروانه های ورود موقت

مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران بخشنامه شماره 852160/96/203 مورخ 13/8/1396 را خطاب به کلیه گمرکات اجرایی کل کشور به شرح زیر اعلام نموده است: به پیوست تصویر نامه شماره 164403/60 مورخ 22/7/1396 مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می گردد.
مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران بخشنامه شماره 852160/96/203 مورخ 13/8/1396 را خطاب به کلیه گمرکات اجرایی کل کشور به شرح زیر اعلام نموده است:
به پیوست تصویر نامه شماره 164403/60 مورخ 22/7/1396 مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می گردد. با عنایت به بررسی های به عمل آمده در احکام تسویه پروانه های ورود موقت موضوع ماده 51 قانون امور گمرکی و استرداد حقوق ورودی موضوع ماده 66 لغایت 70 قانون امور گمرکی، در خصوص انواع نخ اکریلیک مورد استفاده در تولید و صدور فرش ماشینی و به منظور احراز به کارگیری مواد اولیه موصوف، مواردی به شرح ذیل ابلاغ می گردد:
1- در زمان ورود کالا، ضمن استعلام نظریه آزمایشگاه نوع و مشخصات کامل نخ از جمله نمره، تعداد لا و ترکیب و جنس نخ در اظهارنامه های ورود موقت و ورود قطعی مشخص گردد.
2- در زمان صادرات فرش های تولید شده از محل نخ های وارداتی، مشخصات فرش های صادراتی از جمله نوع فرش، تراکم و شانه و نوع الیاف به کار رفته، در متن نظریه کارشناسی (با توجه به ادغام ارزیابان و کارشناسان در رویه صادرات) مشخص گردد. همچنین لازم است موارد مذکور در هنگام اظهار توسط صادر کننده در لیست عدل بندی ضمیمه اظهارنامه درج و به صورت تصادفی از آزمایشگاه نیز استعلام و نسبت به انطباق مشخصات فرش اظهاری با برچسب و نشانه گذاری ظهر فرش و پروانه علامت کاربرد استاندارد اجباری و یا انطباق موردی موضوع اقدام شود.
3- در زمان تسویه پروانه های ورود موقت موضوع ماده 51 قانون امور گمرکی و احکام استرداد حقوق ورودی موضوع ماده 66 قانون امور گمرکی مربوط به پروانه های ورود قطعی، وزن هر متر مربع فرش مندرج در کیل و انطباق آن با وزن اظهاری در کوتاژهای صادراتی با رعایت مفاد نامه صدرالاشاره انجام پذیرد.
4- مقادیر اعلامی در نامه صدرالاشاره صرفاً جهت اطلاع گمرکات اجرایی از نمره نخ های به کار رفته در انواع فرش ها اکریلیک بوده و لازم است کیل مصرف مربوط به هر شرکت به صورت مجزا و با ذکر مشخصات نخ مصرفی (شامل نمره، تعداد، لا، ترکیب و جنس نخ) و نوع محصول تولیدی (نوع فرش، تراکم و شانه و نوع الیاف به کار رفته) پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق این دفتر به گمرکات اجرایی ابلاغ شود. بدیهی است در مواردی که ذینفع مدعی استفاده از انواع دیگر نخ در فرش های صادراتی (به غیر از نخ های مورد اشاره در نامه صدرالاشاره) می باشد موضوع منوط به تایید دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ کیل مصرف مذکور از سوی این دفتر می باشد.
لذا با عنایت به مراتب فوق دستور فرمائید ضمن ابلاغ مراتب به کلیه واحدها و گمرکات تابعه نیز نظارت مستمر بر حسن اجرای امر برای موارد آتی، ترتیبی اتخاذ نمایند تا در خصوص پرونده هایی که از ابتدای سال جاری در (ورود موقت و یا استرداد) مورد بررسی واقع شده مجدداً بازبینی و نسبت به رفع اشکالات احتمالی اقدام گردد.