تاریخ : سه شنبه 30 ارديبهشت 1399
کد 823

تورم تولید در سال 98 به ۳۶.۷ درصد رسید

انجماد تورم تولید در زمستان 98

داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم تولیدکننده در چهارفصل منتهی به زمستان 98 به 36.7 درصد رسیده که نسبت به سال قبل 13.3 واحد درصد کاهش دارد. در زمستان پارسال تورم فصلی تولیدکننده به منفی 0.3 درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه تولید به 15 درصد رسیده است که کاهش و تعدیل شیب رشد تورم حکایت دارد.

تورم تولیدکننده در چهارفصل منتهی به زمستان 98 به 36.7 درصد رسیده که نسبت به سال قبل 13.3 واحد درصد کاهش دارد.

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهارفصل منتهی به فصل زمستان ۹۸ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۳۶.۷ درصد رسید که از کاهش ۱۳.۳ درصدی حکایت دارد.

تعدیل شیب تورم تولیدکننده

طبق اعلام مرکز آمار ایران تورم تولیدکننده ایران در سه ماهه فصل زمستان پارسال، منفی 0.3 درصد محاسبه شده که نسبت به فصل پاییز بدون تغییر است و می‌تواند به ثبات نسبی هزینه‌های تولید در دو فصل پایانی سال گذشته تعبیر شود؛ هرچند این رقم میانگین تورم همه بخش‌هاست و لزوماً در همه حوزه‌ها منفی و کاهشی نبوده است.

بر اساس آمارها، در فصل زمستان ۱۳۹۸ بیش‌ترین تورم فصلی تولیدکننده به ترتیب مربوط به بخش‌های خدمات با ۴.۱ درصد و بخش معدن با ۳.۴ درصد اختصاص داشته است.

تعدیل تورم نقطه‌به‌نقطه

در فصل زمستان ۱۳۹۸ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) نیز به 15 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان ۱۳۹۸ نسبت به فصل زمستان سال ۱۳۹۷ بالغ‌بر 15 درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق با منفی 7.1 درصد و بیش‌ترین نرخ مربوط به یخش معدن با ۳۳.۳ درصد است.

افت شتاب تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهارفصل منتهی به فصل زمستان ۱۳۹۸ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به 36.7 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل 13.3 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

در فصل موردبررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کم‌ترین تورم سالانه مربوط به بخش برق با منفی 4 درصد و بیش‌ترین آن مربوط به بخش معدن با ۴۵.۱ درصد است.