تاریخ : پنجشنبه 25 ارديبهشت 1399
کد 805

بررسی مشکلات ارزی فعالین اقتصادی استان

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با موضوع "بررسی مشکلات ارزی فعالین اقتصادی استان" در اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردید. در این جلسه نمایندگان کمیسیون هماهنگی بانک های استان، بخش ارزی بانک ملی، شرکت تراکتورسازی تبریز، شرکت پتروشیمی و کمیسیون سرمایه گذاری،بانک، مالیات و بیمه اتاق حضور داشتند.
عدم تامین منابع ارزی از سوی بانک مرکزی در سال جدید اولین موضوع مطروحه در این نشست بود. بر اساس اظهارات برخی از فعالین اقتصادی، بانک مرکزی علیرغم نوبت گیری و گذشت زمان، تاییدیه تامین ارز صادر نمی کند و در صورت پیگیری، عدم منابع ارزی بانک را مطرح می کند.
بنا به اظهارات ارائه شده بانک مرکزی در خصوص استفاده از ارز اشخاص نیز مشکلاتی برای فعالین اقتصادی ایجاد نموده است. بر این اساس در صورتیکه واردکننده ای نیاز به اصلاحیه ثبت سفارش داشته باشد، بانک مرکزی از واردکنندگان درخواست اصلاح نوع تامین ارز می کند. در پرونده های جدید نیز به واردکنندگان تاکید نموده تا یک حالت از تامین ارز را انتخاب نمایند.
یکی دیگر از مشکلات مطروحه در این نشست موضوع نقل و انتقال ارز بیان گردید. به این صورت که اگر صادرکننده ای به کشوری کالایی صادر نماید. در صورت عدم وجود واردات از آن کشور، هیچ امکانی برای انتقال ارز به کشور وجود ندارد و این موضوع باعث گردیده صادرات به کشورهایی که واردات به کشور ما ندارند متوقف گردد.
موضوع مهم دیگری که اغلب صادرکنندگان را از عرصه صادرات دور کرده است، بحث حذف نرخ تعدیل 20 درصد ارزش پایه صادراتی در بسته سیاستی نحوه رفع تعهد ارزی سال 1398 و بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 1399 می باشد.
با توجه به هزینه های بالای صادرات نظیر (کارمزدهای بالای صرافی ها و هزینه های بازاریابی) که در قیمت پایه منظور نمی گردد، رفع تعهد ارزی 100 درصد برای صادرکننده امکان پذیر نمی باشد. بر فرض مثال حتی  اگر صادرکننده ای امکان پرداخت کارمزد صرافی را داشته باشد، امکان دسترسی به ارز میسر نیست. چون بانک مرکزی ارز مورد نیاز را تامین نمی کند. همچنین اجازه خرید آزاد را نیز نمی دهد. لیکن صادرکنندگان نمی تواند کارمزد صرافی را پرداخت کند.
در این جلسه پیشنهاداتی از سوی حاضرین جلسه در خصوص موضوعات مطروحه ارائه گردید که پس از بررسی های لازم، در جلسات شورای گفت وگوی استان طرح موضوع خواهد گردید.