تاریخ : شنبه 17 تير 1396
کد 78

دومین جلسه 96

دستور جلسه: 1-بررسی قانون تمرکز وزارت جهاد کشاورزی 2-بحث وبررسی در خصوص عدم رقابت پذیری محصولات صادراتی کشاورزی استان 3-بررسی نقاط ضعف وقوت وافزایش بهره وری کمی وکیفی محصولات کشاورزی به منظور توسعه صادرات 4-سایر موارد و پیشنهادات
دستور جلسه:
1-بررسی قانون تمرکز وزارت جهاد کشاورزی
2-بحث وبررسی در خصوص عدم رقابت پذیری محصولات صادراتی کشاورزی استان
3-بررسی نقاط ضعف وقوت وافزایش بهره وری کمی وکیفی محصولات کشاورزی به منظور توسعه صادرات
4-سایر موارد و پیشنهادات
پیشنهادات:
1-با توجه به اینکه در تولید محصولات کشاورزی در استان مشکل خاصی نداریم و طبق بررسی های عمل آمده استان آذربایجانشرقی  در تولیدات محصولات کشاورزی از سایر استان های کشور از لحاظ باقیمانده سموم سالم تر است وعمده مشکل ما در حوزه صادرات محصولات کشاورزی است، بنابه پیشنهاد معاونت  جهاد کشاورزی استان مقررگردید از محل اعتبار صندوق توسعه کشاورزی، 20درصد از سرمایه صندوق  صرف توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان شود .

2- تشکیل شرکت های تولیدی وکنسرسیوم های صادراتی محصولات کشاورزی  با سرمایه گذاری بخش خصوصی از جمله اقدامات موثر در توسعه اقتصادی کشور میباشد،که به همین منظور پیشنهاد گردید دراین خصوص اقدام عاجلی صورت پذیرد که  سازمان جهاد کشاورز ی استان  نیز تمهیدات وتسهیلات ویژه ای نسبت به این موضوع اختصاص دهند.

3-مقرر گردید در نشست های آتی جهت آشنایی با امکانات ، تسهیلات وشرایط بهره مندی از اعتبارات اعطایی صندوق توسعه ملی،از مسئولین ذیربط آن دعوت بعمل آید.

4-پشنهاد شد  مطالعه وکار کارشناسی در بحث یارانه های صادراتی  در حوزه کشاورز ی وصنایع غذایی در کمیسیون  انجام پذیرد که مقرر گردید این امر به کمک واحد تحقیقات وپژوهش اتاق بازرگانی انجام گیرد.





5- استفاده از نیروهای متخصص و دانشگاهی، در ارتباط با  مطالعات وتحقیقات در حوزه های مختلف صنایع غذایی وکشاورزی در زمینه تولید  وصادرات محصولات کشاورزی، یکی از راهکارهای عملی بر حل مشکلات بوده، که مقرر گردید با همکاری دانشکده صنایع غذایی وتغذیه دانشگاه تبریز طرح های تحقیقاتی در قالب پایان نامه تحصیلی انجام پذیرد.

6-پیشنهاد تشکیل زنجیره کامل تولید، وارتباط نزدیک این زنجیره با شرکت های صادراتی وارایه راهکارهای لازم توسط این شرکت های صادراتی به تولیدکنندگان جهت تولید محصولات صادرات محور یکی از راه حل های برون رفت از مشکلات در حوزه  کشاورزی است .
به همین منظور مقرر گردید تمهیدات لازم توسط سازمانهای ذیربط به این موضوع جهت تشکیل چنین شرکت های بایستی  فراهم شود.

7- درادامه جلسه سرکار خانم دکتر معصومه آقاپور نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در خصوص  آخرین مصوبات مجلس و سوالات ومشکلات مطرح شده توسط اعضای کمیسیون به شرح ذیل ارایه طریق نمودند:
-   سهمیه اعتباری صندوق توسعه ملی از 25% به 35% افزایش یافته است
- مقرر شده است که در تمامی سفارت خانه های کشورمان در خارج ازکشور یک واحد اقتصادی، با بکارگیری نیروهای زبده وکار آمد ، با تحصیلات عالیه درر شته های مدیریت بازرگانی واقتصاد  برای حل مشکلات موجود در کشور تشکیل گردد
- مقرر شده است یک کمیته ویژه حمایت از بازرگانان وصادر کنندگان تشکیل شود، که جلسات  این کمیته  بصورت فصلی  و با حضور نمایندگان مجلس ونمایندگان بخش خصوصی ودولتی برای احقاق حق و حقوق صادرکنندگان برگزار شود .
- مالیات بر  ارزش افزوده طبق مصوبه ( ماده 13 ) برای صنایع دستی معاف شده است .
- کاهش تعرفه سالامبور دامی تا 50 درصد  خبر خوشی برای صادرکننده محصولات چرمی  است.
-  راه حل برای رفع موانع و مشکلات فعالان کشاورزی ، پیاده سازی طرحهای کشاورزی مولد می باشد.
- در ارتباط با معضل خشک شدن دریاچه ارومیه که به دغدغه ملی تبدیل شده است در مدت هشت ماه با بررسی کارشناسان زبده تلاش شده است تا قسمتی از آب رودخانه ارس  به منطقه شبستر انتقال یابد.
- سعی کنید جلسات کمیسیون هدفمند، دستور جلسات کارشناسی شده و کاربردی در مزیت های کشاورزی قرار داده شود و برای این کار پیگیریهای مداوم و با استفاده از نقطه نظرات صاحبان صنایع وتشکل ها امکان پذیر خواهد بود.



- برای پیگیری مسائل ومشکلات مطروحه در کمیسیون  یک نفر به عنوان  نماینده از طرف اتاق بازرگانی تبریز جهت همفکری وهمکاری با بنده، معرفی نماید.

- برای عضویت رسمی حضور ( تاق بازرگانی )  در اتاق آفریقا، کمیسیون یک نفر نماینده معرفی نماید.
-  اگر نظام بانکی و قوانین کار اصلاح نشود در زنجیره تولید مشکل خواهیم داشت بهمین منظور از کمیسیون کشاورزی صنایع غذایی اتاق بازرگانی تبریز در خواست کار کارشناسی در این مورد را داریم
-  به سرمایه گذاران بخش خصوصی که علاقمند به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هستند  ، با معرفی اتاق بازرگانی  مساعدت لازم از طرف اینجانب وهمکاران مان در مجلس شورای اسلامی خواهد گرفت.

ساعت شروع : 10 صبح       ساعت خاتمه 12