تاریخ : يکشنبه 14 ارديبهشت 1399
کد 760

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم اردیبهشت‌ماه 1399

نرخ رشد اقتصادی آمریکا و منطقه یورو در سه‌ماهه نخست سال 2020، پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت جهانی فلزات پایه در سال جاری میلادی و رکوردشکنی دوباره آمار متقاضیان مستمری بیکاری در آمریکا جزو مهم‌ترین آمارهای تجاری و اقتصادی منتشر شده طی این هفته بوده است.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

3.4 میلیارد دلار

صندوق بین‌المللی پول: هیئت‌رئیسه صندوق بین‌المللی پول با پرداخت یک بسته مالی به ارزش 3.4 میلیارد دلار به نیجریه در راستای حمایت از بخش بهداشت و درمان این کشور و کمک به حفظ مشاغل و کسب‌وکارهای این کشور در برابر بحران کرونا موافقت کرده است.

37 درصد

کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد): حدود 37 درصد از شهروندان کشورهای درحال‌توسعه فاقد حساب بانکی هستند و این مسئله در بحبوحه بحران کرونا بیش از هر زمان دیگری به چشم آمده است.

از 35 به 89 درصد

بانک جهانی: یک پژوهش میدانی نشان می‌دهد که نسبت افراد زیر خط فقر ملی به کل جمعیت در کشور بنگلادش، در جریان بحران کرونا از 35 درصد به 89 درصد رسیده است.

13 درصد

بانک جهانی: با توجه به کاهش تقاضای جهانی کالاهای خام به دلیل تعطیلی برخی صنایع کلیدی بر اثر بحران کرونا، پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت جهانی فلزات پایه در سال جاری میلادی 13 درصد نسبت به سال گذشت کاهش یابد.

17.7 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: با وجود بحران کرونا، شرکت فیس‌بوک در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 17.7 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 18 درصد افزایش نشان می‌دهد.

30 میلیون نفر

سی‌ان‌ان: ظرف یک بازه شش‌هفته‌ای منتهی به 25 آوریل (ششم اردیبهشت) بیش از 30 میلیون نفر در آمریکا تقاضای مستمری بیکاری داده‌اند که این اتفاق در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.

16000 نفر

سی‌ان‌ان: شرکت بوئینگ قصد دارد حدود 16000 نفر از کارکنان خود (معادل 10 درصد از کل کارکنانش) را در قالب طرح‌های بازخرید و خروج اجباری یا اختیاری کارکنان، تعدیل کند.

12 درصد

بلومبرگ: بانک مرکزی اروپا هشدار داد که با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دولت‌ها برای مهار ویروس همه‌گیر کرونا، در سال جاری میلادی اقتصاد منطقه یورو ممکن است تا 12 درصد نسبت به سال گذشته کوچکتر شود.

9.2 درصد

بلومبرگ: دولت اسپانیا نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی را منفی 9.2 درصد پیش‌بینی کرد. اسپانیا از لحاظ میزان ابتلا به ویروس کرونا پس از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار گرفته و کسب‌وکارهای این کشور به‌شدت از بحران کرونا آسیب دیده‌اند.

50 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت هلدینگ برکشایر هاتاوی در سه‌ماهه نخست سال 2020 حدود 50 میلیارد دلار زیان خالص گزارش کرده است.

4.8 درصد

سی‌ان‌بی‌سی: وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 4.8 درصد کوچکتر شده است که این میزان رشد منفی در اقتصاد آمریکا، از سال 2008 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

10 میلیارد یورو و 25.1 درصد

رویترز: یک نشریه آلمانی به نقل از منابع آگاه در دولت این کشور گزارش داد که دولت فدرال آلمان قصد دارد یک بسته نجات مالی به ارزش 10 میلیارد یورو به شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا تخصیص دهد و در ازای آن 25.1 درصد از سهام این شرکت را به‌عنوان وثیقه در اختیار بگیرد.

8000 نفر

فایننشال تایمز: شرکت رولز-رویز به دلیل مشکلات ناشی از بحران کرونا تصمیم به تعدیل 8000 نفر از کارکنان خود گرفته و به‌زودی جزئیات این طرح تعدیل نیرو –که بزرگترین طرح تعدیل نیرو در این شرکت طی بیش از سه دهه اخیر محسوب می‌شود- را اعلام خواهد کرد.

3.8 درصد

یورو استات: بر اساس برآوردهای اولیه، تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه‌ماهه نخست سال 2020 نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.8 درصد کاهش یافته است.

0.4 درصد

یورو استات: شاخص قیمت مصرف‌کننده در کشورهای منطقه یورو طی ماه آوریل (13 فروردین تا 11 اردیبهشت) در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 0.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.