تاریخ : يکشنبه 24 فروردين 1399
کد 703

سخنگوی گمرک :

آخرین وضعیت مرزهای اقتصادی کشور

.
سخنگوی گمرک :  وضعیت تجارت خارجی ایران با کشور عراق از طریق مرزهای اقلیم کردستان (مرزهای باشماق وپرویز خان) برقرار است .البته برخی مرزهای زمینی وبا اهمیت مانند مرز مهران هنوز بازگشایی نشده است که به نظر میرسد  بر اساس تصمیم دولت عراق به دلیل برخی نگرانی ها ی مرتبط با شیوع ویروس کرونا این تصمیم تا پایان فروردین ماه ادامه دارخواهد بود  و  امیدواریم از ابتدای اردیبهشت همه مرزهای عراق بازگشایی شود. 

تجارت و تبادل کالا با ترکیه ازمسیر ریلی گمرک رازی برقرار است و به زودی نیز بازارچه مرزی ساری سو فعال می شود ورایزنی ها برای بازگشایی مرز بازرگان و ازسرگیری صادرات به صورت زمینی در بالاترین سطح در حال انجام است  . تجارت خارجی ایران با روسیه از مسیر دریایی ،ریلی و جاده ای ادامه دارد .

وضعیت مرزهای تجاری ایران با ارمنستان ف به شرایطمطلوب نزدیک می شود  وفعالیت در مرز نوردوز از هفته گذشته آغاز شده است و نسبتبه یکماه گذشته تغییر محسوسی را شاهد بودیم .ضمن آنکه مسیر ترانزیتی کالاهای ارمنستان به کردستان عراق از طریق مرز باشماق در مریوان مجددا فعال شده است.

فعالیت بازرگانی وتجاری ایران وآذر بایجان از طریق زمینی ، ریلی ودریایی برقرار است .ضمن آنکه ترانزیت کالاهای صادراتی ایران به روسیه نیز با تشریفات خاصی در جریان است .

در خصوص وضعیت مرزی ایران با ترکمنستان باید گفت : علی رغم صادرات 81 واگن کالا از نیمه اسفند ماه سال گذشته از طریق مرز لطف آباد وفعالیت نسبی خط ریلی در سرخس ، مرزهای زمینی ایران با ترکمنستان همچنان بسته است وفعالیت تجاری محدود است .

 وضعیت تجارت بین ایران وافغانستان عادی است و مرزهای ماهیرود ، میلک ودوغارون فعال هستند وتجارت ایران وافغانستان  علی رغم برخی مشکلات در مرز ماهیرود به دلیل هجوم گسترده ملخ در جریان است .البته در مرز دوغارون در حوزه مسافری ، صرفا خروج مسافر صورت می گیرد.

تجارت کشور با امارات متحده عربی وقطر از طریق شناورهای تجاری کانتینری بزرگ  یا فلزی یخچالدار برقرار است . ضمن آنکه خط کشتیرانی از مبدا بندر عباس نیز فعالیت تجاری ایران وعمان را به صورت مستقیم برای انتقال مواد غذایی، میوه و سبزیجات راه اندازی شده است .

بنادر جنوبی کشور شامل ، بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی، شهید باهنر، چابهار،خارک، دیر، پارس جنوبی، کنگان، بوشهر ، قشم وکیش با حداکثر توان خود فعال هستند وسیر تجارت خارجی کشور از این طریق در جریان است .