تاریخ : يکشنبه 11 اسفند 1398
کد 642

ضرورت توجه شرکتهای حمل و صاحبان کالا به مشکلات موجود در مرز آستارا

مدیرکل گمرک آستارا از شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و صاحبان کالاها خواست، با توجه به ظرفیت پایین پذیرش و ترخیص کالا در گمرک جمهوری آذربایجان و در نتیجه رسوب و توقف چند روزه کامیون‌ها در مرز آستارا، در ارسال بار و کالاهای صادراتی به گمرک آستارا محدودیت قائل شوند.
 رسول امیدی شامگاه شنبه اظهار کرد: پایش بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در قبال ویروس کرونا در مرز آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان و ظرفیت پایین و محدود پذیرش و ترخیص کامیون در گمرک کشور مقابل و از طرفی افزایش تقاضای تجار کشورمان برای صادرات محصولات کشاورزی  ، باعث کندی حرکت کامیون های حامل بار و تشکیل صف های طولانی در محدوده گمرک و مسیرهای منتهی به گمرک شده است.

وی افزود: حدود ۸۰۰ کامیون برای گذر از مرز آستارا، در نوبت هستند و بار اغلب آنها میوه و سبزیجات و اقلام فاسد شدنی است و با توجه به تصمیمات لحظه ای روزهای اخیر گمرک جمهوری آذربایجان وعدم ثبات و وحدت رویه در اجرای آنها، تداوم وضع موجود دور ذهن نمی باشد.  همچنانکه از بعدازظهر روز گذشته از تردد مسافرین ممانعت بعمل آورده و در حوزه تجاری  نیز محدودیتهایی اعمال نموده اند.

وی به صاحبان کالاها و شرکت های حمل توصیه کرد، تا زمان عادی شدن شرایط و تسهیل عبور و مرور کامیون ها، در راستای پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از رسوب و توقف غیر معمول و خواب کامیون ها و همچنین فساد اقلام فاسد شدنی (در صورت تداوم محدودیتها ) از انتقال کالا به این مرز خودداری نموده و از گمرک بیله سوار که اکنون تردد کمتری دارد جهت صادرات کالای خود در استان اردبیل استفاده کنند.

مدیر کل گمرک آستارا ادامه داد: افزایش شمار کامیون های حامل کالاهای صادراتی، نشانه نیاز بازارهای هدف بویژه روسیه و سایر کشورهای حوزه قفقاز و CIS به کالاهای ایرانی و در نتیجه افزایش تقاضا و رونق صادرات کشورمان است اما کندی پذیرش و تردد خودروها در آن سوی مرز  ، مشکلاتی را برای رانندگان و تجار ایجاد کرده است./ ایرنا