تاریخ : چهارشنبه 2 بهمن 1398
کد 620

جلسه هم اندیشی فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان در محل اتاق بازرگانی تبریز

نایب رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که تقویت تشکلهای مردم نهاد راجزء رسالت های اتاق می دانیم در خصوص برگزار جلساتی در خصوص حمایت از شرکتهای فن آورانه یادآور شد: این شرکت ها می توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی استان ایفاء نمایند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع معاون و کشاورزی تبریز، ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز در خصوص معرفی بخشی از خدمات و وظایف اتاق های بازرگانی در سراسر کشور گفت: اتاق ها حمایت از شرکت های کوچک و متوسط را وظیفه ذاتی خود می دانند و در تقویت و این شرکت ها در راستای حمایت از اشتغال موجود استانها و ایجاد اشتغال برای متقاضیان کار از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند. وی ارائه ایدهای طرح شده در اتاق ایران به منظور تجاری سازی ایده های اقتصادی را از دیگر وظایف اتاق های بازرگانی در اقصی نقاط کشور خواند و یادآور شد: طرح ایده ها و پی گیری مسائل و مشکلات بنگاه ها و شرکت های اقتصادی از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در هر استان به ریاست استاندار همان استان و به دبیری رئیس اتاق بازرگانی استان تشکیل می شود از دیگر وظایف عمده اتاق ها است که از این کانال می توان بسیاری از مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی را بر طرف نمود.
ابراهیمی در خصوص اقدامات انجام یافته از طریق شورای گفتکوی دولت و بخش خصوصی گفت: ارائه راهکار های اجرایی در خصوص حل مسائل و مشکلات گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و ... از سایر خدمات این شورا می باشد
نایب رئیس اتاق تبریز  با اشاره به وجود کمیسیون تخصصی هفت گانه در اتاق تبریز افزود: در صدد هستیم تا از طریق این کمیسیون های تخصصی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی را به صورت کارشناسی مرتفع نمائیم . وی با تاکید بر نفوذ کلام اتاق بازرگانی در گفتگو با دولت یادآور شد: از طریق این نفوذ کلام می توانیم با هم افزایی و همراهی بیشتر دولت و بخش خصوصی در کوتاه ترین زمان ممکن به توسعه اقتصادی کشور نایل گردیم.
عضو هیات رئیسه اتاق تبریز ایجاد انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات استان در محل اتاق بازرگانی تبریز را از دیگر اقدامات بزرگترین تشکل اقتصادی استان خواند، و افزود: با این اقدام  می توانیم در توسعه اقتصادی استان و تقویت فعالان این حوزه از صنعت بسیار موثر عمل نماییم.
گسترش روابط دانشگاه ها  و پارک های علم و  فن آوری با فعالان حوزه فاوای استان از عمده پیشنهادات نایب رئیس اتاق تبریز در این جلسه بود. وی در این خصوص خاطر نشان کرد باید تلاش نمائیم تا ارتباط دانشگاه و صنعت روز به روز در راستای توسعه همه جانبه جامعه افزایش یابد.
مجید عباسی مسئول انفورماتیک و فاوای اتاق تبریز هدف از تشکیل این نشست را هم افزایی فعالان این حوزه در استان خواند و در خصوص رویکرد مسئولان اتاق در دوره نهم  گفت: در این دوره حمایت از تمام ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی به عنوان اهرم های توسعه اقتصادی استان از اولویت های کاری این اتاق محسوب می شود و مسئولان اتاق در صدد هستند به صورت تخصصی مسائل و مشکلات بخش های مختلف اقتصادی را بر طرف و در جهت توانمند سازی آنها در راستای توسعه اقتصادی استان تلاش نمایند.
در این نشست مسئولان نظام صنفی استان در زمینه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گزارشی را ارائه نمودند و اظهار امیدواری کردند با هم افزایی و همکاری بیشتر وضعیت و رتبه استان به نسبت سایر استان های صنعتی کشور بهبود یابد.
حمید شکوهی مشاور اقتصادی رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت حوزه IT  و ITC   در اقتصاد جهانی یادآور شد: باید تلاش نمائیم با همکاری و هم افزایی تمام شرکت ها و فعال این بخش سهم بیشتری از اقتصاد ملی و منطقه ای را به خود اختصاص دهیم.
مشاور اقتصادی رئیس اتاق تبریز با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی استان در منطقه یادآور شد: استان آذربایجان شرقی می تواند در این بخش به عنوان هاب منطقه ای عمل نماید.
حمید شکوهی ایجاد مگا شرکت در حوزه آی تی و یا کنسرسیوم هایی تخصصی در این بخش را یکی از راهکاری توسعه اقتصادی در استان خواند.
مهدی خُرامش سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان عمده مشکل شرکت های حوزه فاوا را تجاری سازی خواند و یادآور شد: در استان ظرفیت های بسیاری مناسبی در این حوزه داریم ولی در تجاری سازی این ظرفیت ها با مشکل مواجه هستیم. وی استفاده از ظرفیت های استانی در این زمینه را از راهکارهای اساسی بهبود وضعیت این شرکت ها خواند و اظهار امیدواری نمود: با ایجاد این انجمن یا مگا شرکت امکان تجاری سازی تولیدات و خدمات این شرکت ها بیش از پیش مهیا گردد.
در ادامه جلسه اعضای حاضر در جلسه نکته نظرات خود در راستای تقویت شرکت های این حوزه را مطرح نمودند.