تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1396
کد 61

حضور کاردار جمهوری بوسنی هرزگوین در اتاق تبریز

ساتکو بیتانگا کاردار جمهوری بوسنی هرزگوین در کشورمان به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری با اعضای هیات رئیسه در حمل اتاق تبریز دیدار و در خصوص نحوه گسترش روابط اقتصادی و تجاری گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با قدردانی از حضور کاردار و رایزن اقتصادی جمهوری بوسنی و هرزگوین در اتاق تبریز، با اشاره به جایگاه و نقش اتاق ها در گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین المللی در خصوص توانمندی استان خاطر نشان کرد:  استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به عنوان یکی از قطب های دانشگاهی، صنعتی، معدنی و تولیدی در کشورمان مطرح است. وی با اشاره به مزیت های استان در خصوص پرورش محصولات کشاورزی و صنعتی یادآور شد: استان در حوزه صنایع غذایی و صنعتی سهم بزرگی از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است. ایشان پایین بودن قیمت تمام شده محصولات تولیدی کشور را از جمله مزیت های همکاری فی مابین خواند و در خصوص سایر تولیدات استان خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی یکی از قطب های تولید دارو با استاندارهای جهانی است که به اقصی نقاط دنیا صادرات دارد.   
وی با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین یادآور شد : مشترکات فرهنگی فی ما بین می تواند در گسترش روابط دو کشور موثر واقع شود و شرایط استفاده بهینه از مزیت های فرهنگی و اقتصادی را بیش از بیش برای دو کشور مهیا نماید.
رئیس اتاق تبریز در خصوص تامین کالاها و محصولات مورد نیاز جمهوری بورسنی و هرزگوین گفت: توانمندیهای استان امکان تامین ماشین آلات صنعتی، ریسندگی، تامین مواد معدنی، مصالح ساختمانی، سنگ های تزینی، شیشه، شیرآلات و... می دهد تا بر اساس خواست و سفار ش این کشور نیازهای آنها را مرتفع نمایم. وی در این خصوص پیشنهاد داد: هیاتی از جمهوری بوسنی و هرزگوین از توانمندیهای استان بازدید نمایند تا امکان گسترش همکاری های دو جانیه بیش از پیش افزایش یابد. ایشان در خصوص همکاری های های فنی و مهندسی یادآور شد: پتانسیلهای استان در زمینه خدمات فنی و مهندسی این امکان را فراهم می آورد که بیشترین همکاریها در زمینه جاده سازی، پل سازی، پروژه های عمرانی و ... را داشته باشیم.  
حسن زاده با اشاره به انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای 2018 از طرف کشورهای اسلامی خاطر نشان کرد: این انتخاب به خاطر ایفاء نقش منطقه ای و جهانی تبریز در طول سدده های مختلفی تاریخی بوده است که به پاسداشت نقش بی بدیل این شهر، این عنوان «پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی»از طرف اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به آن اعطا شده که فرصت خوبی است برای گسترش همکاری های فرهنگی و گردشگری بین کشورهای منطقه ای به منظور گسترش تاملات فرهنگی و به تبع آن روابط اقتصادی و تجاری فی مابین است تا انسانهای منطقه و جهان با شناخت بیشتراز همدیگر در صلح و آرامش زندگی نمایند.  
ابوالفتح ابراهیمی عضو هیات نمایندگان و نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به فجایع انسانی که در منطقه بالکان که با سکوت کشورهای مدعی حقوق بشر در دهه های گذشته تحقق یافت خاطر نشان کرد: با آنکه حافظه تاریخی مردم جهان بسیار ضعیف است ولی ما هرگز این جنایت ها بر علیه انسانها را از یاد نخواهیم برد تا از وقوع چنین جنایاتی در طول حیات بشر جلوگیری به عمل آوریم. وی با اشاره به این نکته که زمانی که مردم ایران از هیچ کمکی در حمایت از مردم بوسنی دریغ نکردند، بقیه کشورها مثل یخ منجمد شده بودند و هیچ واکنشی از خود به عمل نمی آوردند، وی در خصوص حمایت های ایران از کشور و مردم بوسنی یاد آور شد: همه حمایتهای ایران به منظور پاسداشت ارزش ها و کرامت انسانی صورت گرفته است و ما علاقمندیم به منظورگسترش روابط فرهنگی و اقتصادی با کشور بوسنی اقدامات لازم را انجام دهیم و در این راستا تلاش خواهیم کرد که روز به روز بر گسترش روابط دو جانبه افزوده شود .
ساتکو بیتانگا کاردار جمهوری بوسنی هرزگوین با ابراز خرسندی از حضورش در اتاق تبریز یاد آور شد: تبریز اولین شهر بعد از تهران است که به منظور گسترش فعالیت های اقتصادی و تجاری دو کشور به آن سفر نموده ام. وی با اشاره به این نکته که جمعیت این کشور کمتر از چهار میلیون است خاطر نشان کرد: ترکیب جمعیتی این کشور متشکل از بوسنیایی های مسلمان، صرب ها  و کروات ها هستند که حدود  نصف جمعیت این کشور مسلمان هستند. وی با اشاره به حمایت های کشورمان در جنگهای نسل کشی که در منطقه بالکان رخ داد بود: خاطر نشان کرد: ما از کشورهای همچون؛ ترکیه، فرانسه، آمریکا و... انتظار، کمک داشتیم ولی این کشور ایران بود که به طور واقعی از ما حمایت و به ما کمک کرد و اگر کمک های ایران نبود شاید الان کشوری به عنوان بوسنی وجود نداشت و به همین دلیل علاقمندیم کشور ایران جزء اولین کشورهای باشد که با آن گسترش روابط اقتصادی و تجاری برقرار می نمایم.
وی با استقبال از پیشنهاد رئیس اتاق تبریز مبنی برا اعزام هیات های اقتصادی و تجاری از دو کشور به منظور شناخت بیشتر از توانمندیهای همدیگر خاطر نشان کرد : مطمئنا این پیشنهاد از طرف مقامات هر دو کشور مورد حمایت و پشتیبانی قرا خواهد گرفت.
کاردار بوسنی و هرزگوین در خصوص تلاش به منظور بهبود وضعیت اقتصادی دو کشور خاطر نشان کرد: توسعه اقتصای کشور به ما کمک خواهد کرد که برای نسل های بعدی زندگی بهتری فراهم نمایم.
آلبوم تصاویر حضور کاردار جمهوری بوسنی هرزگوین در اتاق تبریز