تاریخ : يکشنبه 1 دي 1398
کد 601

مهم ترين نكات اقتصادي سخنان مقام معظم رهبري

رهنمودهای ارزنده مقام معظم رهبری در ديدار با جمعي از توليدكنندگان، كارآفرينان و فعالان اقتصادي کشور
  • راهبرد اساسي بايد مصون سازي اقتصاد از آسيب تحريم ها از طريق تقويت و رونق توليد داخلي باشد؛ بنده پشت اين قضيه ايستاده ام و از مسير پيشرفت حقيقي كشور كاملاً دفاع مي كنم. 
  • توليدكنندگان، فرماندهان، پيشروان و خط شكنان توليد داخلي، رونق اقتصادي و گسترش رفاه عمومي هستند. اين ميدان خطير، ميدان يك جنگ واقعي است. 
  • با شناختي كه از مسائل جبهه استكبار داريم، تحريم ها حالا حالاها وجود دارد، بنابراين براي نجات اقتصاد كشور نبايد منتظر پايان تحريم ها و بودن يا نبودن فلان شخص يا اقدام فلان كشور بود. 
  • در اجراي سياستهاي اصل 44 درست عمل نشد؛ زيرا واگذاري برخي كارخانه ها به افراد سوءاستفاده چي، نه تنها موجب تقويت بخش خصوصي نشد بلكه عملكرد نادرست اين افراد اندك، فضا را براي فعالان پر شمار و سالم بخش خصوصي نامساعد كرد. 
  • بخش خصوصي و بخش دولتي بايد به هم كمك كنند و مزاحم هم نباشند؛ مثلاً اگر بخش خصوصي مي تواند كاري را انجام دهد، بخش دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي خود را رقيب بخش خصوصي ندانند و به آن كار ورود نكنند و اگر هم فعاليت دارند كنار بكشند. 
  • دستگاههاي حكومتي بايد با جديت، به دنبال بهبود محيط كسب و كار و برطرف كردن قوانين مزاحم و اصلاح عملكردهاي غلط باشند تا محيط مساعد توليد در كشور بهوجود آيد. 
  • تفاوت تعرفه تبليغات كالاهاي داخلي با خارجي ضروري است. بايد در اين زمينه به گونه اي عمل كرد كه فعالان اقتصادي بتوانند نشان خود را تبليغ و ترويج كنند. مشروح سخنان رهبري 
حضرت آيت اﷲ خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامي سه شنبه 28 آبان ماه در ديدار با 2500 نفر از توليدكنندگان، كارآفرينان و فعالان اقتصادي، با اشاره به اهميت ثروت ملي و گسترش رفاه عمومي در نظام اسلامي و ضرورت اميد نبستن به خارج از كشور، تأكيد كردند: كار و راهبرد اساسي " مصون سازي اقتصاد از آسيب تحريمها از طريق تقويت و رونق توليد داخلي " است و بنده پشت اين قضيه ايستاده ام و از مسير پيشرفت حقيقي كشور كاملاً دفاع ميكنم. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي هدف اصلي از جلسه با توليدكنندگان، كارآفرينان و فعالان اقتصادي را تكريم اين عناصراساسي در افكار عمومي خواندند و سخنان توليدكنندگان در اين ديدار را بسيار مهم، سنجيده و قابل توجه دانستند. 
رهبر انقلاب با بيان اين نكته كه اي كاش تعداد بيشتري از مسئولان بخشهاي دولتي و نمايندگان مجلس در اين جلسه ي مهم حضور داشتند، گفتند: كساني كه در مورد رونق توليد جور ديگري فكر ميكنند و براي حل مشكلات، چشم به جاي ديگري دارند، بايد حرف هاي امشب اين توليدكنندگان را ميشنيدند و درك ميكردند كه تنها دريچه ي "انتقال حيات، روشنايي و نيرو به داخل كشور" همين دريچه اي است كه فعالان بخش توليد بر روي كشور مي گشايند. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي نقش اقتصاد را در نظام اسلامي بسيار مهم برشمردند و افزودند: ثروتمند كردن جامعه، افزايش ثروت ملي، گسترش رفاه عمومي و توزيع عادلانه ي منابع عمومي، در اسلام يك ارزش است كه با تحقق اين نگاه، در عين وجود تفاوت در جامعه، شكاف طبقاتي به وجود نخواهد آمد. 
رهبر انقلاب، توليدكنندگان را فرماندهان، پيشروان، خط شكنان و صفوف مقدم عرصه ي حياتيِ "توليد داخلي، رونق اقتصادي و گسترش رفاه عمومي" خواندند و خاطرنشان كردند: اين ميدان خطير، ميدان يك جنگ واقعي است. 
ايشان با اشاره به جنگ هميشگي اقتصادي ميان كشورها و قدرتها افزودند: البته در دوره ي رياست جمهوري فعلي آمريكا، اين جنگ با چين، كره، اروپا و ديگر مناطق، بُروز و گسترش يافته و در قبال ايران از طريق اعمال تحريمها، شكل وحشيانه، كينه ورزانه و جنايت آلود گرفته است. 
رهبر انقلاب، تصور پايان تحريمها در يكي دو سال آينده را خيال باطل خواندند و افزودند: با شناختي كه از مسائل جبهه ي استكبار داريم، تحريمها حالا حالاها وجود دارد، بنابراين براي نجات اقتصاد كشور نبايد منتظر پايان تحريمها و بودن يا نبودن فلان شخص يا اقدام فلان كشور بود. 
ايشان افزودند: البته دور زدن تحريمها به عنوان يك تاكتيك خيلي خوب است، اما كار و راهبرد اساسي را بايد بر مصون سازي كشور از آسيب تحريم ها متمركز كرد. 
ايشان وابستگي به درآمدهاي نفتي حتي در بودجه ي جاري را موجب آسيب پذيري كشور خواندند و افزودند: اين اتكا با توجه به تحريمها اندكي كاهش يافته اما از دهه ي 70 در زمان دولت برادر و رفيق عزيزمان مرحوم هاشمي رفسنجاني (رحمه اﷲ) تأكيد كرده ام بايد وابستگي بر نفت را بتدريج كم كنيم. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي هدف از تشكيل صندوق توسعه ي ملي را خارج كردن هرساله ي بخشي از درآمد نفتي از اختيار دستگاه هاي دولتي برشمردند و گفتند: از گذشته تا حال، همه ي دولتها وقتي دچار مشكل ميشوند، با اصرار و التماس از بنده مجوز برداشت از صندوق درخواست ميكنند و بر اثر اين روند، صندوق توسعه متأسفانه كم اثر شده است. 
ايشان مسلح كردن انقلاب به سلاح و اراده ي توليد داخلي را علاج مشكلات برشمردند و افزودند: تنها راه حل مسائل موجود اين است كه مسير تقويت و رونق توليد داخلي را با جديت ادامه دهيم و با تصميمات صحيح و اقدامات لازم، موانع را برطرف كنيم كه آثار مثبت حركت در اين مسير، نسبت به قبل مشهود است. 
رهبر انقلاب، توجه به توليد داخل را موجب دور شدن كشور از حالت شرطي شدن دانستند و گفتند: گره زدن روند حل مشكلات به تصميمات ديگران موجب بروز بدترين مشكلات براي كشور ميشود. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي با ابراز تأسف از بروز اين حالت در چند سال اخير افزودند: در اين سالها بيان مسائلي از قبيل اينكه "ببينيم شش ماه ديگر چه ميشود" و يا "برجام چه ميشود" و حالا نيز "به اميد ابتكار رئيس جمهور فرانسه ماندن"، هيچ مشكلي را حل نكرده و نخواهد كرد و اين نگاه بايد كنار گذاشته شود. 
ايشان تأكيد كردند: البته ايراد ندارد كه كاري كه عبور از خط قرمز نيست، انجام دهند اما نبايد حل مسائل اقتصادي را به اين كارها گره زد و افكار عمومي را شرطي كرد. 
رهبر انقلاب، ظرفيتهاي داخلي را بي پايان خواندند و يادآوري كردند: وقتي يك فعال اقتصادي، مانند امشب گِله ميكند و دغدغه مند است، در واقع اين حقيقت را اعلام ميكند كه ظرفيت پيشرفت در كشور وجود دارد و بايد موانع آن را رفع كرد. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي در همين زمينه افزودند: انشاءاﷲ با استفاده از ظرفيت هاي بي نظيري كه تنها بخشي از آنها مورد استفاده قرار گرفته و به بركت فعاليت فعالان اقتصادي، تحريمها را از تهديد به فرصت تبديل خواهيم كرد. 
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه اين نكته را يادآور شدند كه اگر ملت ايران و فعالان اقتصادي و انديشمندان كشور بتوانند با تكيه بر توان داخلي تحريم ها را بي اثر كنند، عامل تحريم كننده نيز از ادامه ي تحريم ها دست برخواهد داشت زيرا متضرر خواهد شد. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي با تأكيد بر اينكه اگر طرف مقابل از سياست تحريم دست برداشت، ما نبايد سياست تكيه بر توان داخلي را تغيير دهيم، افزودند: برخي منتظرند تا اگر راه آن طرف باز شود، جهت گيري اقتصادي كشور را به سمت نگاه به خارج ببرند درحاليكه چنين نگاهي، غلط است. 
ايشان خاطر نشان كردند: سياستهاي تكيه بر توان داخلي بايد آنچنان محكم و استوار باشد كه اگر تحريم ها هم برداشته شد، به اين سياستها آسيبي وارد نشود. 
رهبر انقلاب اسلامي، نيروي جوان يا به تعبير كارشناسان "پنجره ي جمعيتي" را يكي از مزيتهاي مهم كشور برشمردند و گفتند: ما امروز در دل اين فرصت قرار داريم؛ البته فقط تا 20 سال آينده امكان استفاده از اين مزيت مهم وجود دارد و اگر در اين 20 سال غفلت شود، كشور وارد عرصه ي سالمندي خواهد شد و ديگر نميتوان كاري را پيش برد. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي با تأكيد بر لزوم افزايش مواليد و همچنين ايجاد ثروت پايدار، افزودند: اينكه بارها بر موضوع فرزند آوري تأكيد ميشود به همين دليل است، زيرا در صورت غفلت از اين موضوع كه متأسفانه در برهه اي طولاني هم به آن بي توجهي شد، كشور بعد از 20 سال وارد مسيري خواهد شد كه امكان تغيير آن نيست. 
ايشان در ادامه ي سخنان خود توصيه هاي مهمي خطاب به فعالان اقتصادي، عموم مردم، نخبگان دانشگاهي، نهادهاي عمومي غيردولتي، رسانه ها و دستگاه هاي دولتي بيان كردند. 
رهبر انقلاب اسلامي ابتدا به فعالان اقتصادي گفتند: مخاطب سياستهاي اصل 44 كه چارچوب آن نيز تبيين شده است، شما هستيد و اين سياستها براي شما، هم حق ايجاد ميكند و هم تكليف. 
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تأييد سياستهاي اصل 44 از جانب صاحب نظران اقتصادي در زمان ابلاغ آن، افزودند: البته در اجراي اين سياستها درست عمل نشد زيرا واگذاري برخي كارخانه ها به افراد سوءاستفاده چي، نه تنها موجب تقويت بخش خصوصي نشد بلكه عملكرد نادرست اين افراد اندك، فضا را براي فعالان پُرشمار و سالم بخش خصوصي نامساعد كرد. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي تأكيد كردند: فعالان بخش خصوصي بايد با استفاده از ظرفيتهاي سياستهاي اصل 44، با يك برنامه ي عملياتي و نقشه ي راه، زنجيرهاي تخصصي از "توليد علم و طراحي و مهندسي" تا " توليد محصول و بازاريابي" را تشكيل دهند. 
رهبر انقلاب با اشاره به اينكه معناي سياستهاي اصل 44 جايگزين شدن بخش خصوصي به جاي بخش دولتي نيست، افزودند: اين دو بخش بايد به هم كمك كنند و مزاحم هم نباشند؛ مثلاً اگر بخش خصوصي ميتواند كاري را انجام دهد، بخش دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي خود را رقيب بخش خصوصي ندانند و به آن كار ورود نكنند و اگر هم فعاليت دارند، كنار بكشند. 
ايشان درعين حال افزودند: البته بخش دولتي نبايد بكلي از فعاليتهاي اقتصادي دست بردارد، زيرا كارهايي وجود دارد كه جز بخش دولتي يا بخشهاي عمومي غيردولتي كس ديگري نميتواند آنها را انجام بدهد. 
ايشان در همين چارچوب، بخش تعاوني در اقتصاد كشور را پديده ي مطلوبي دانستند و افزودند: در تعاوني ها با سرمايه هاي اندك ميتوان اشتغال فراواني ايجاد كرد كه اگر اين اشتغال هاي ايجادشده به صورت شبكه اي به يكديگر متصل شوند، بركات زيادي براي اقتصاد كشور به وجود خواهد آمد و وزير محترم تعاون بايد موضوع تعاوني ها را با جديت دنبال كند. 
"استفاده از كالاهاي داخلي"، "شركت در سرمايه گذاريهاي مولد همچون تعاوني ها و بورس" و "ترويج فرهنگ كار جهادي و تعاون" توصيه هاي رهبر انقلاب اسلامي به عموم مردم بود. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي با اشاره به روحيه ي تعاون و همكاري در ميان مردم بويژه در حوادث طبيعي همچون سيل و زلزله، بر لزوم استفاده از اين روحيه در همه ي كارها تأكيد كردند و افزودند: مردم بايد توليدات داخلي را تكريم كنند و اگر رفتار غلطي هم در اين زمينه وجود دارد، آن را زشت بدارند ولي به همه ي توليدات داخلي تعميم ندهند. 
ايشان به عنوان نمونه يكي از رفتارهاي نادرست در عرصه ي توليد داخلي را استفاده از نشان خارجي برشمردند و گفتند: اين شيوه بايد اصلاح شود. 
رهبر انقلاب اسلامي، وظيفه و مسئوليت نخبگان علمي و دانشگاهي را كمك به حل مسائل اقتصادي و همكاري با بخش هاي توليدي در جهت تبادل دانش و تجربه دانستند و افزودند: از وظايف مهم نخبگان، تربيت نيروي انساني خلاق، مبتكر و متناسب با نيازهاي روز و همچنين كار علمي براي حل مشكلات موجود در مسائل بانكي و نظام بودجه ريزي كشور است. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي با تأكيد بر اينكه دستگاههاي دولتي بايد از ظرفيت علمي دانشگاهها استفاده كنند، گفتند:
در ابتداي سال چهار ماه فرصت داده شد تا نظام بودجه ريزي كشور اصلاح شود اما متأسفانه اين كار انجام نشد و دليل آن هم گره هاي علمي است كه اين گره ها با كمك دانشگاهيان و نخبگان علمي برطرف خواهد شد. 
حضرت آيت اﷲ خامنه اي در ادامه توصيه هايي هم خطاب به دستگاههاي دولتي بيان كردند و گفتند: دستگاه هاي حكومتي بايد با جديت، به دنبال بهبود محيط كسب وكار و برطرف كردن قوانين مزاحم و اصلاح عملكردهاي غلط باشند تا محيط مساعد توليد در كشور به وجود آيد. 
ايشان تأكيد كردند: بايد قوانين مربوط به مسائل مالي، پولي، بانكي، گمركي، بودجه و تأمين اجتماعي به نفع توليد تغيير پيدا كنند و عرصه براي واردات و سفته بازي بسيار تنگ شود. 
رهبر انقلاب، تغيير قوانين و دستورالعملها را وظيفه ي مجلس شوراي اسلامي دانستند و گفتند: البته برخي از اين قوانين تغيير كرده و در مجلس تصويب شده اما هنوز اجرايي نشده اند. 
حضرت آيت اﷲ خامنه ای با تأكيد بر اينكه عمده ي مشكلات بخش توليد مربوط به مسائل بانكي و گمركي است، مجلس و دولت را به اقدامات جدي براي برطرف كردن اين مشكلات توصيه كردند. 
ايشان به احتمال بروز برخي خطاها از جانب توليدكنندگان اشاره كردند و گفتند: همه ي خطاها در يك سطح نيستند و نبايد براي هر خطايي، دستگاههاي نظارتي بر سر توليدكننده بريزند؛ البته حساب خيانت از اينگونه خطاها جدا است. 
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به گزارش رئيس قوه ي قضائيه مبني بر جلوگيري از تعطيلي تعداد زيادي از واحدهاي توليدي كه در آستانه ي تعطيلي بودند، آن را اقدامي بسيار خوب خواندند. 
توصيه ي ديگر حضرت آيت اﷲ خامنه ای به دستگاههاي دولتي، لزوم ثبات سياستهاي مالي و پولي بود. 
ايشان همچنين با اشاره به تجربه ي مبادلات تجاري و اقتصادي با كشورهاي خارجي گفتند: اين تجربه به ما نشان ميدهد كه كشورهاي خارجي هيچگاه حاضر به انتقال فناوري هاي اساسي بويژه در بخش نفت، پتروشيمي و خودرو به ايران نيستند، بنابراين دستگاههاي دولتي بايد به دنبال استفاده از توانايي هاي داخلي براي رسيدن به اين فناوري ها باشند. 
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: همان فكر و انديشه ي دقيقي كه ميتواند بدون هيچ كمكي به فناوري پيچيده و نادر سلولهاي بنيادي و يا فناوري غني سازي اورانيوم از 5,3 درصد به 20 درصد دست پيدا كند، آيا نميتواند به فناوري استحصال بهتر و بيشتر از چاههاي نفت دست يابد؟ قطعاً ميتواند؛ بنابراين بايد از اين ظرفيت بي بديل داخلي استفاده كرد. 
ايشان به خروج سريع شركتهاي خارجي نفت و خودرو از ايران بعد از اعلام تحريمها اشاره كردند و گفتند: در آن زمان برخي از اين موضوع غصه خوردند اما بايد غصه نخورد و خوشحال بود. 
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به شركتهاي داخلي كه در زمينه ي قطعه سازي براي خودرو، صنايع نفت، لوازم خانگي و ماشين آلات فعاليت ميكنند، افزودند: بايد از اين توانايي استفاده كرد و با تشكيل يك نمايشگاه دائمي ميان اين شركت ها هم افزايي به وجود آورد. 
ايشان انتقال تواناييهاي بسيار بالاي مهندسي و فناوريِ دستگاههاي نظامي به دستگاههاي غيرنظامي را ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: سالها قبل يك ژنرال اسرائيلي گفته بود از ايراني ها بدم ميآيد اما در مقابل پيشرفت نظامي آنها تعظيم ميكنم؛ البته ما از آن موقع تاكنون دستاوردهاي فراوانِ مهمتر و جالب تري داريم كه موشك بالستيك با بُرد 2000 كيلومتر و خطاي حداكثر چند متر، تنها يكي از آنها است. 
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: توان مهندسي و فناوري دستگاههاي نظامي كه به چنين افتخاراتي منجر ميشود، بايد در عرصه ي خودرو، نفت، مسائل فضائي و ديگر بخشها به كار گرفته شود. 
حضرت آيت اﷲ خامنه ای حمايت از صادرات و حضور فعالان اقتصادي در كشورهاي ديگر را هم مهم دانستند و افزودند: ميتوانيم با استفاده از ظرفيت ديپلماسي، با همسايه ها و ديگر كشورها، ارتباطات اقتصادي خوبي برقرار كنيم. 
ايشان مسئولان را به استفاده از توليدات داخلي در مجامع بين المللي توصيه كردند و افزودند: مسئولان بايد نشانها، حرفها و مفاهيم ايراني را ترويج كنند اما برخي برعكس عمل ميكنند. 
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: يكي از گله هاي ما از برخي مسئولان سالهاي گذشته اين بود كه چرا وقتي در جمع اروپايي ها صحبت ميكنند، حرف صد سال پيش يك متفكر اروپايي را بيان ميكنند؛ اين حرف كه براي اروپايي ها جديد نيست و ارزشي ندارد اما حرفهاي ما نو و نشنيده است و بايد آنها را بيان كرد. 
حضرت آيت اﷲ خامنه ای در ادامه ي سخنانشان حضور همه جانبه ي بخش خصوصي و تعاوني را در بخش نفت و گاز ضروري دانستند و افزودند: برخي قوانين مجلس نظير قانوني كه اخيراً در زمينه ي صنايع پايين دستي نفت و گاز مصوب شد، معطل آيين نامه ها ميماند، درحاليكه اين كارها بايد سريعاً انجام شود تا فعاليتهاي توليدي سرعت گيرد. 
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه ي سخنانشان رسانه ها را به انعكاس وسيع و مناسب موفقيتهاي توليدگران فراخواندند و افزودند: رسانه البته از سر دلسوزي، برخي اشكالات را منعكس ميكند كه عيبي هم ندارد تا مسئولان اگر تلويزيون ميبينند، بفهمند مشكلات كجاست؛ اما در كنار آن بايد موفقيت هاي عرصه هاي مختلف توليدي را براي مردم بويژه جوانان بازگو كرد و با معرفي ظرفيتها به مشتاقان فعاليت توليدي، مطالبات منطقي فعالان اقتصادي را نيز پيگيري كرد تا مسئولان به آنها توجه كنند. 
ايشان همچنين تفاوت تعرفه ي تبليغات كالاهاي داخلي با خارجي را ضروري خواندند و افزودند: بايد در اين زمينه به گونه اي عمل كرد كه فعالان اقتصادي بتوانند نشان خود را تبليغ و ترويج كنند. 
حضرت آيت اﷲ خامنه ای در پايان سخنانشان خطاب به ملت ايران و دوستان و دشمنان انقلاب تأكيد كردند: ملت ايران در عرصه ي جنگ نظامي و سياسي و امنيتي (مانند كارهايي كه در اين چند روز بود و كارهاي مردمي نبود) دشمن را عقب زده است و به فضل الهي در جنگ اقتصادي هم دشمن را به طور قاطع عقب خواهد زد و با ادامه ي حركت كنوني در مسير رونق توليد و پيشرفت اقتصادي، افق روشن آينده ي خود را محقق خواهد كرد. 
در ابتداي اين ديدار كه در سال رونق توليد برگزار شد، جمعي از كارآفرينان و فعالان عرصه ي اقتصاد و توليد ملي به بيان ديدگاهها و دغدغه هاي خود پرداختند.