تاریخ : چهارشنبه 18 مرداد 1396
کد 60

حضور اکتاونیو علیمودین سفیر جمهوری اندونزی در اتاق تبریز

سفیر اندونزی به منظور آشنایی بیشتر با توانمند یهای اقتصادی و تجاری شمال غرب کشور در محل اتاق تبریز حضور یافت و با رئیس و هیات رئیسه اتاق تبریز در خصوص فرصت های مشترک همکاری به بحث و گفتگو پرداخت.
سفیر اندونزی به منظور آشنایی بیشتر با توانمند یهای اقتصادی و تجاری شمال غرب کشور در محل اتاق تبریز حضور یافت و با رئیس و هیات رئیسه اتاق تبریز در خصوص فرصت های مشترک همکاری به بحث و گفتگو پرداخت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز حسن زاده رئیس اتاق تبریز در این دیدار  اظهار امیدواری کرد: مراودات و روابط اقتصادی و تجاری برای هر دو کشور مسلمان ایران و اندونزی مفید باشد و روز به روز بر روابط اقتصادی فرهنگی دو کشور افزوده شود. وی با اشاره به این نکته که مطالعات روابط تجاری دو کشور نشان می دهد که محصولاتی همچون؛ کاغذ، مقوا، کائوچو،واکسن های پزشکی، الیاف مصنوعی، چوب، فیبر، روغن های نخل و نارگیا ، ماهی یخ زده و... از اندونزی به ایران صادر می شود خاطر نشان کرد می دانیم که در کشور اندونزی به خاطر جمعیت زیاد و وجود تخصص های مختلف در حوزه های صنعتی، قطعات خودرو و ماشین های باری در این کشور تولید می شود.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود خاطر نشان کرد: این استان در تولید قطعات خودرو از ظرفیت های خوبی برخوردار است.  وی با اشاره به وجود کارخانجات بزرگ صنعتی در استان و شهر تبریز خاطر نشان کرد: ما علاوه بر تولید قطعات خودرو برای داخل کشور به کشورهای اروپایی همچون؛ آلمان، فرانسه، اتریش، ایتالیاو... صادرات داریم و در این مورد معتقد هستیم می توانیم همکاری های خوبی در این بخش از صنعت با همدیگر داشته باشیم.
حسن زاده با اشاره به پتانسیلهای استان آذربایجان شرقی در حوزه های مختلفی اقتصادی و صنعتی گفت: استان در حوزه های معدنی، همچون؛ مس، آلمینات، خاک های صنعتی، سنگ های تزئینی، مصالح ساختمانی، و... جزء غنی ترین مناطق کشور به حساب می آید که در این خصوص هم فرصت های خوبی در بخش معدن برای همکاری دو یا چند جانبه وجود دارد. وی با اشاره به فعال بودن استان در صنایع پایین دستی نفت و پتروشمی خاطر نشان کرد: استان در صنایع پایین دستی نفت همچون؛ قیر، الکل صنعتی و... فعال دارای مزیت های خوبی است و بیشترین صادرات این مواد از استان به کشورهای مختلف صورت می گیرد که می توانیم در این مورد همکاری داشته و نیاز های کشور اندونزی و یا به صورت صادرات مجدد با کشور اندونزی همکاری داشته باشیم .
وی با اشاره به وجود کارخانجات بزرگی همچون موتوژن، که تولید الکترو موتور با استاندارهای بین المللی  برای بهره برداری در تاسیسات نفتی و گازی و... تولید می کند در خصوص سایر توانمندیهای صنعتی استان یاد آور شد: ما در زمینه تولید ماشین آلات نساجی، تراکتور و لیفتراک و... دارای برند هستیم. وی در خصوص تولید تراکتور در استان گفت: تراکتور سازی که در رنج های مختلف و با قدرت موتور متفاوت در استان ساخت می شود بزرگترین کارخانه تولید تراکتور در کشور است که علاوه بر نیاز داخلی به اقصی نقاط دنیا صادرات داریم که می توانیم در این مورد هم با همدیگر همکاری داشته باشیم.
وی در زمینه همکاری معدنی افزود: استان در تولید سلیس و کاولن که در ساخت شیشه، ظرف چینی، و... مورد استفاده قرار می گیرد ذخایر معدنی خوبی داریم و سلیس با 7/99 درصد خلوص در معادن استان موجود است که می توانیم در این خصوص هم همکاری داشته باشیم.
رئیس اتاق تبریز  خاطر نشان کرد آذربایجان شرقی می تواند اقلام مورد نیاز اندونزی در زمینه خشکبار را که هم اکنون هم از استان به اندونزی صادرات داریم برطرف نماید و همچنین در خصوص مرتفع نمودن خرما مورد نیاز مردم اندونزی که در استان فرآوری خوبی در روی این محصول در استان صورت می گیرد و به کشور ترکیه و برخی کشورهای دیگر هم صادرات داریم نیازهای اندونزی به خرمای مورد نیاز را مرتفع نمایم.
وی با اشاره به این نکته که در تولید محصولاتی غذایی همچون بیسکویت و شیرینی و شکلات بالاترین ظرفیت کشور را داریم و به اقصی نقاط دنیا صادرات داریم خاطر نشان کرد: می توانیم در این بخش از صنایع غذایی هم با هم همکاری داشته باشیم.
حسن زاده  با تاکید بر این نکته که، اعتقاد داریم با توجه به جمعیت دو کشور مسلمان ایران و اندونزی با فرهنگ دیرینه می توانیم در زمینه های مختلف با هم دیگر همکاری های خوبی در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی داشته باشیم یاد آور شد: تبادل اقلام مورد نیاز دو کشور می تواند به صورت تهاتر بین تجار دو کشور مورد معاوضه قرار گیرد تا بتوانیم از ظرفیت های اقتصادی و صنعتی همدیگر بهره برداری مناسبی به عمل آوریم. ایشان با یاد آوری این نکته که می دانیم ظرفیت های گردشگری خوبی در اندونزی وجود دارد یاد آور شد: در کشور ایران و استان آذربایجان شرقی هم ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد که می توانیم در این مورد هم همکاری های موثری داشته باشیم. وی وجود اعتقادات اسلامی و نزدیکی فرهنگی دو کشور را از فرصت های خوب همکاری در زمینه گردشگری خواند و یاد آور شد: علاقمند همکاری در حوزه گردشگری و انتقال تجربیات خوب شما در این زمینه هستیم .
رئیس اتاق تبریز با اشاره به جایگاه تبریز در طول تاریخ خاطر نشان کرد: تبریز به عنوان یک شهر جهانی در حوزه های مختلف داری برند می باشد و چنانچه می دانید به علت توانمندهای خاص و منحصر به فردی که در این شهر و آذربایجان وجود دارد در سال 94 از طرف شورای جهانی صنایع دستی وابسته به سازمان ملل متحد  سازمان فرهنگی یونسکو به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شد که نشان از جایگاه خاص این شهر در منطقه و جهان دارد. وی در خصوص توانمندیهای گردشگری شهر تبریز گفت: از سه سال پیش این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی از سوی اعضای کنفرانس کشورهای اسلامی برای 2018 انتخاب وی علاقمندی خود برای حضور مردم و مسئولان اندونزی در این جشن و رویداد در تبریز را اعلام کرد و یاد آور شده مقررشده است که اجلاس کشور های D8 که اندونزی نیز جزء این کشور ها است همزمان با برگزاری جشن های 2018 در تبریز  برگزار شودکه این اجلاس در سال گذشته در کشور ترکیه برگزار شده بود.
حسن زاده  با اشاره به این نکته سیاست های  دولت ایران مبتنی برحمایت همه جانبه از روابط دو جانبه و منطقه ای کشورمان  با سایر کشور های دوست با هدف بهره مندی از ظرفیت های و پتانسیلهای موجود است  خاطر نشان کرد: و به همین منظور در سدد هستیم تا زیر ساخت های لازم در راستای گسترش همکاری های دو جانبه با اندونزی را مهیا نمایم تا روابط این دو کشور به بالاترین سطح خود برسد.
رئیس اتاق تبریز در خصوص توانمندیهای استان در زمینه داورسازی یاد آور شد که استان در این خصوص جزء استانهای مطرح کشور می باشد که می تواند با شرکتهای اندونزیایی همکاری های گسترده تری داشته باشد.
وی به سفیر اندونزی در کشورمان پیشنهاد داد تا امکان ایجاد نمایشگاه دایمی محصولات تولید استان در یکی از شهر های صنعتی اندونزی را فراهم نمایند تا گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور با شناخت بیشتر از توانمندیهای دو کشور مهیا شود .
حسن زاده در خصوص سرمایه گذاری خارجی خاطر نشان کرد: دولت تمام تضمین های لازم برای سرمایه گذاری خارجی را در نظر گرفته است. وی پایین بودن قیمت تمام شده محصولات تولیدی در ایران را مزیت دیگری برای مشارکت و همکاری با طرف اندونزیایی خواند و خاطر نشان کرد: این مزیت می تواند در گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری نقش موثری داشته باشد.
اکتاونیو علیمودین سفیر جمهوری اندونزی با اظهار خرسندی از اینکه فرصتی فراهم شده تا در اتاق تبریز با هیات رئیسه اتاق تبریز در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور گفتگو نمایند، گفت: این دیدار فصل جدید از گسترش روابط اقتصادی و تجاری اندونزی و مناطق مختلف ایران است. وی با اشاره به توانمندیهای صنعتی و هنری استان بخصوص فرش دستباف و تابلو فرش های این استان خاطر نشان کرد که مردم اندونزی علاقه وافری به تابلو فرش های که آیات قرانی در آن بافته شده دارند.
سفیر اندونزی در کشورمان با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 خاطر نشان کرد: این انتخاب فرصت بسیار خوبی برای همکاری های مشترک فرهنگی و اقتصادی کشورهای مختلف اسلامی با هم دیگر است که باید از این فرصت به بهترین نحوه ممکن بهره برداری شود. وی اظهار امیدواری کرد که در مراسم و جشنهای که به این مناسبت در تبریز برگزار خواهد شد حضور داشته باشد.
اکتاونیو علیمودین خبر داد در آینده ای نزدیک وزیر صنایع اندونزی به منظور گسترش روابط از ایران دیدار خواهند داشت. وی به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری از فعالان اقتصادی و تجاری استان خواست تا در نمایشگاهی که در امسال در اندونزی برگزار خواهند شد شرکت نموده و از این فرصت، به معرفی توانمندیهای اقتصادی و صنعتی استان اقدام نمایند.
وی خاطر نشان کرد به منظور گسترش روابط دوجانبه دو ماه قبل در اجلاس انرژی که در تهران برگزار شده بود شرکت کرد و با مسئولان سازمان نانو تکنولوژی در تهران دیدار داشتند.ایشان در خصوص همکاری دو جانبه در حوزه انرژی یاد آور شد: در اجلاس انرژی در تهران به وزیر انرژی ایران آمادگی خود برای احداث پالایشگاه در ایران را اعلام نمودیم.
سفیر اندونزی با اشاره به این نکته که می دانیم یکی از برندهای شهر تبریز؛شهر شیرینی و شکلات این شهر است خاطر نشان کرد: یکی از مواد اصلی شکلات کاکوئو است که در اندونزی تولید می شود و فعالان این بخش از اقتصاد استان می توانند بدون واسطه این ماده را از اندونزی تهیه نمایند.وی همچنین خاطر نشان کرد: در بررسی های به عمل آمده از بازار تبریز برخی از محصولات تولیدی کشور اندونزی در این بازار به فروش می رسد که می توانید این اقلام و کالاها را هم به طور مستقیم و بدون واسطه از اندونزی تهیه نماید تا محصولات و کالاهای تولیدی اندونزی با قیمت مناسبی به دست مصرف کننده برسد.
وی در خصوص همکاری های صنعتی دو جانبه خاطر نشان کرد در تولید تراکتور در استان برخی از ماشین آلات و تایر این ماشین های کشاورزی از اندونزی به ایران وارد می شود که می توانیم در این خصوص پیشنهاداتی را در راستای گسترش همکاری های دو جانبه ارائه دهیم.
سفیر اندونزی در ایران با اشاره به علاقمندی مردم کشورش به خرمای ایران خاطر نشان کرد: مردم اندونزی در مقایسه بین خرمای ایران و سایر کشورهای تولید کننده این محصول به خرمای ایرانی علاقه خاصی دارند و ما علاقمندیم امکان پرورش این نوع محصول در اندونزی به دست فعالان اقتصادی ایران را مهیا نمایم و متقابلا در خصوص عمل آوری میوه های استوایی در  اندونزی زمین در اختیار فعالان اقتصادی ایران قرار دهیم تا علاوه بر نیاز داخلی به سایر کشورهایی که درخواست مصرف میوه های استوایی را دارند صادر نمایند.
وی با اشاره به توانمندی های کشور اندونزی در صنعت گردشگری خاطر نشان کرد در این حوزه در اندونزی موفقیت های خوبی به دست آورده ایم که که در صورت حضور در نمایشگاه ای که امسال برگزار خواهد شد شرکت نماید بیشتر با آن آشنا خواهید شد. ایشان اظهار امیدواری کرد دو کشور در زمینه دارو و لباس نیز در آینده نزدیک همکاریهای گسترده ای داشته باشند.
سفیر اندونزی به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری با استان آذربایجان شرقی پیشنهاد داد: اتاق تبریز با اتاق جاکارتا و یا یکی از شهر های صنعتی اندونزی به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری تفاهم نامه ای را منعقد نمایند . وی خاطر نشان کرد شهر اصفهان با یکی از شهر های اندونزی در راستای گسترش همکاری های صنعتی در حوزه نساجی تفاهم نامه ای را امضاء نموده است. وی در این خصوص یاد آور شد به منظور گسترش روابط فی مابین با شهر های مشهد ، شیراز ، اصفهان در این خصوص تفاهم نامه ای داریم و علاقمندیم اتاق تبریز هم با یکی از اتاق های اندونزی ارتباط مستمری داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد شهر های همچون؛کرج، قزوین، زنجان نیز از جمله شهر های طرف تجاری با اندونزی هستند و علاقمندیم با شهر تبریز نیز همکاری های گسترده تری داشته باشیم.ایشان یاد آور شد به منظور شناخت بیشتر توانمندیهای تبریز برخی از جلساتی فی مابین دو کشور ایران و اندونزی را می توانیم در این شهر برگزار نمایم. ایشان در خصوص روابط علمی و فرهنگی دو کشور خاطر نشان کرد: 300 دانشجوی اندونزیایی در دانشگاههای ایران در حال تحصیل هستند.
اسماعیل بابایی نماینده وزارت امور خارجه کشورمان در استان با اشاره به این نکته که تمام حوزه های همکاری مورد حمایت وزارت امورخارجه است خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی اولویت اول وزارت امور خارجه در دولت آقای روحانی است. وی با اشاره به همراهی بین المللی جمهوری اندونزی از سیاست های جمهوری اسلامی ایران به خصوص در جنبش عدم تعهد یاد آور شد پتانسیلهای بالایی برای گسترش همکاری های بین دو کشور وجود دارد و ما از سفیر بزرگترین کشور اسلامی انتظار داریم در گسترش روابط دوجانبه کمک نمایند.وی آمادگی استان در خصوص استقبال از هیات های تجاری از کشور اندونزی را اعلام کرد.
رضا حسینی مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان و دبیر ستاد سرمایه گذاری در ادامه جلسه در خصوص توانمندیهای استان خاطر نشان کرد: آذربایجان شرقی کانون صنعت، تجارت، فرهنگ و تاریخ شمال غرب ایران است و تمام بخش های اقتصادی جایگاه ویژه ای در این استان دارند. وی با اشاره به این نکته که اسلام از طریق تجار و صاحبان حرف ایرانی به شرق آسیا راه یافته است خاطر نشان کرد: شش صد سال پیش شهر تبریز به عنوان مرکز تجارت جهانی عمل می کرد و در همین دوره ارتباط تجاری ایران و شرق آسیا شکل گرفته است.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با یاد آوری این موضوع که 10 درصد از تجارت غیر نفتی کشور به استان آذربایجان شرقی اختصاص دارد یاد آور شد: این استان رتبه ششم کشور از نظر حجم اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.
دبیر ستاد سرمایه گذاری استان در خصوص سایر توانمندیهای استان خاطر نشان کرد: 40 درصد از تولید شیرینی و شکلات کشور به این استان اختصاص دارد. در تولید محصولات باغی رتبه دوم و در برخی محصولات رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. در میزان مواد معدنی رتبه یک کشوری و در تنوع مواد معدنی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. استان به عنوان یکی از قطب های قطعه سازی کشور مطرح است و در تولید لبنیات رتبه دوم و سوم کشور را به خود اختصاص داده ایم . یک درصد مس جهان در این استان واقع شده است و دومین تولید کننده دارو در کشور هستیم و علاوه بر سرویس دهی به منطقه ای در داخل کشور به کشورهای همسایه نیز خدمات پزشکی و بهداشتی ارائه می دهد. یک منطقه آزاد تجاری و چهار منطقه ویژه تجاری داریم بزرگترین بندر خشک کشور در منطقه سهلان در این استان واقع شده است و اولین شهرک سرمایه گذاری خارجی کشور در این استان قرار دارد.
حسینی در ادامه در خصوص گسترش همکاری های دوجانبه پیشنهاد داد استان آذربایجان شرقی تولید محصولات کشاورزی مناطق سرد سیر و معتدل دارد و کشور اندونزی تولید کننده محصولات کشاورزی استوایی است که این تنوع می تواند مبنای همکاری های دو جانبه گردد و استان می تواند به عنوان هاب تجاری برای صادرات محصولات شما به کشورهای منطقه، باشد. وی پیشنهاد داد هیاتی از دو طرف برای بررسی نحوه همکاری های مشترک تشکیل و راهکاری های عملیاتی برای گسترش روابط فی مابین را ارائه دهد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان در خصوص استراتژی توسعه استان خاطر نشان کرد: استان توسعه خود را بر مبنای مراودات بین المللی و جذب سرمایه گذاری خارجی قرار داده است و بر همین اساس ما علاقمند همکاری مشترک برای تولیدات مشترک و صادرات به سایر نقاط منطقه و دنیا هستیم و تمام دستگاههای محلی از این روابط حمایت خواهند کرد.
20 اگوست روز ملی جمهوری اندونزی است و سفیر این کشور از رئیس اتاق تبریز دعوت نمود تا در این نمایشگاه که به همین مناسبت در برج میلاد در تهران برگزار خواهد شد شرکت نماید. وی پیشنهاد داد در ایت نمایشگاه چند قطعه فرش نفس تبریز برای معرفی توانمندیهای آذربایجان در معرض دید بازدید کنندگان قرار گیرد.  
آلبوم تصاویر حضور اکتاونیو علیمودین سفیر جمهوری اندونزی در اتاق