تاریخ : چهارشنبه 27 آذر 1398
کد 599

ملاقات سفیر ایران در ارمنستان با هیئت نمایندگان اتاق تبریز

عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان در آغاز ماموریت خود با رئیس و اعضاء هیئت نمایندگان اتاق تبریز دیدار نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز با تاکید بر بهره مندی مناسب فعالان اقتصادی و تجاری کشور از فرصت حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یادآور شد: دستگاه دیپلماسی کشور باید شرایط و بسترهای لازم برای حل مسائل و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در سایر کشور ها را فراهم آورد.
رئیس اتاق تبریز عواملی همچون، عدم آشنایی فعالان اقتصادی و تجاری کشور با قوانین و مقررات کشورهای مقصد، عدم پشتیبانی مناسب دستگاه دپیلماسی از فعالان اقتصادی و تجاری، تعرض به منافع اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی ایران در خارج از مرزهای جغرافیایی و در بازارهای هدف را از جمله موارد و دلیل توسعه نیافتگی همکاری های دو جانبه خواند و افزود: عوامل و دلایل طرح شده از یک طرف و بی ثباتی در تصویب و اجرای قوانین و بخشنامه های داخلی سبب می شود تا نتوانیم به طور شایسته از منافع ملی که اولویت اصلی فعالان اقتصادی است در بازارهای خارجی را حراست نماییم.
ژائله با اشاره به حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اینکه ارمنستان  تنها راه زمینی برای همکاری اقتصادی با اعضای اتحادیه است اظهار امیدواری نمود: با همکاری های اعضاء اتحادیه امکان توسعه اقتصادی اعضای حاضر در این اتحادیه اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.
وی فلسفه همکاری های اقتصادی  و تجاری کشورها را کسب سود دو جانبه خواند و یادآور شد: تداوم همکاری های بلند مدت اقتصادی و تجاری با توجه به این فلسفه امکان پذیر خواهد بود و ما باید تلاش نمایم از ظرفیت های دو جانبه و چند جانبه کشورها در این راستا بهره برداری نماییم.
رئیس اتاق تبریز ایجاد مراکز کشت صنعت مبتنی بر کشت فرا سرزمینی در ارمنستان را از فرصت ها و پتانسیل های موجود در راستای گسترش همکاری های دو جانبه خواند و افزود: همه کشورها در تلاش هستند با تجارت برون مرزی سود مناسبی از محصولات تولیدی خود اخذ کنند ولی کشورهایی در این مسیر موفق خواهند بود که در این نوع اقدامات برای سایر کشورها هم سود متقابل (برد- برد) در نظر گیرند.
وی برنامه ریزی عملیاتی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای همسایه را لازمه موفقیت در تجارت خواند؛ و یادآور شد: باید با همکاری و هم افزایی تمام نهادها و سازمانهای کشور امکان اجرایی نمودن برنامه های ارائه شده به منظور حضور موفق و موثر در بازارهای منطقه ای و جهانی فراهم آوریم.
عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ارمنستان شناخت بیشتر ظرفیت های اقتصادی و تجاری کشور ارمنستان از طریق فعالان اقتصادی کشور را لازمه توسعه همکاری های دو جانبه خواند و یاد آور شد: با توجه به موقعیت استراتژیک کشور از ظرفیت های اقتصادی دو کشور در گسترش همکاری های دو جانبه بهره برداری مناسبی به عمل نیامده است.
سفیر ایران در ارمنستان تدوین برنامه های بلند مدت به منظور بهره برداری مناسب همکاری های اقتصادی دو جانبه به خصوص با توجه به حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یادآور شد: و اظهار امیداواری نمود: با شناخت بیشتر از بازار ارمنستان و تولید و صادرات محصولاتی با کیفیت و استاندارهای جهانی در مقایسه با سایر رقبای تجاری که در بازار این کشور حضور دارند سهم بیشتر از بازار این کشور را با توجه به ظرفیت ها و موقعیت های استراتژیک کشور و استان آذربایجان شرقی کسب نماییم.
رضا کامی دبیر هیات رئیسه اتاق تبریز مسئله تبادلات ارزی تجار و فعالان اقتصادی در شرایط سخت اقتصادی را مهمترین  عامل عدم موفقیت تجار در بازارهای منطقه ای و جهانی خواند.
دبیر هیات رئیسه اتاق تبریز  در همین خصوص خاطر نشان کرد: تا مسئله نقل و انتقال منابع ارزی فعالان اقتصادی و تجار کشور مرتفع نگردد؛ نمی توان از فعالان اقتصادی انتظار توسعه تجارت در بازارهای منطقه ای و بین المللی را داشت.
ناصر امجد عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با قدردانی از تلاش های  دستگاه دیپلماسی در شرایط سخت اقتصادی که از طرف کشورهای استعماری بر کشور حاکم شده است از مسئولان دیپلماسی کشور خواست تا در راستای تقویت بخش بازرگانی سفارتخانه ها اقدامات لازم را انجام دهند و اولویت های ویژه ای بر بخش های اقتصادی سفارتخانه ها ایران در اقصی نقاط دنیا داشته باشند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور  در دهه های گذشته خاطر نشان کرد: در آن سال ها ایران بعد از بلژیک  دومین شریک تجاری این کشور بود که نتوانستیم این موقعیت را حفظ نماییم. وی اظهار امیدواری نمود: با حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور بیش از پیش فراهم گردد.
ایجاد نمایشگاه های تخصصی به منظور معرفی توانمندیهای اقتصادی و تجاری کشور در ارمنستان و ارتباط مستمر و موثر فعالان اقتصادی با رایزن بازرگانی کشور در سفارتخانه، از دیگر موارد طرح شده در این دیدار بود.