تاریخ : چهارشنبه 13 آذر 1398
کد 592

بررسی وضعیت زنجیره تامین کشمش از مزرعه تا صادرات

پیش جلسه شورای گفتگو با دستور جلسه بررسی مشکلات زنجیره تامین کشمش به عنوان محصول دارای مزیت صادراتی استان تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز در این جلسه با تاکید بر این موضوع که هر پانزده روز یکبار در خصوص بررسی وضعیت زنجیره های تامین در بخش های مختلف تولیدی و تجاری در راستای بررسی وضعیت زنجیره های تامین و بهبود وضعیت آنها در راستای تولید ثروت با هدف ایجاد رفاه اجتماعی بیشتر برای شهروندان ساکن در استان و کشور نشست های تخصصی برگزار خواهد شد؛ افزود: در صد آن هستیم تا زنجیره تولید را از مزرعه تا قفسه فروشگاه های بازار هدف مورد بررسی قرار دهیم؛ وی در این خصوص خاطر نشان کرد : با توجه به مزیت های رقابتی در بخش های مختلف تولیدی و تجاری استان اقداماتی از این دست کمک خواهد نمود تا با توجه به ظرفیت های انسانی و طبیعی استان تولید ثروت را در کمترین زمان ممکن تا سه برابر افزایش دهیم .
ژائله در خصوص وضعیت زنجیره تامین کشمش از تاکستان های استان و کشور تا بازارهای هدف صادراتی گفت: کشور ایران هم اکنون رتبه چهارم تولید و صادرات کشمش دنیا را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که این کشور سابقه دو هزار سال در این حوزه دارد و از زمانی که جاده ابریشم به عنوان مهمترین مسیر مراصلاتی تجارت جهانی ایفاء نقش می نموده است  قیمت این نوع محصولات در بازار تبریز که نشانه های آن به عنوان بزرگترین بازار مسقف دنیا مورد توجه ویژه جهان قرار گرفته و ثبت جهانی شده است شاهدی بر این ادعا است.
وی در این جلسه پیشنهاد داد: با حمایت دولت از بخش خصوصی در این حوزه از دویست هزارهکتار زمین موجود در استان در حد فاصل شهرستان های صوفیان و شبستر برای کشت صنعتی و مدرن انگور در استان با هدف حضور موثر در بازارهای جهانی و دفاع از جایگاه ایران در این حوزه اقدام گردد.
قاسم قویدل عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق تبریز با قدردانی از اقدامات امیدوار کننده اعضاء کمیسیون و رئیس اتاق تبریز شرایط اقتصادی ایجاد شده از تحریم های ظالمانه بر علیه کشور را فرصتی برای تجلی و اعتلای ظرفیت های و بالقوه و بالفعل انسانی و طبیعی کشور خواند و اظهار امیدواری نمود: از فرصت  تحریم فروش نفت ایران امکان بهره برداری از ظرفیت های بالقوه کشور در راستای توسعه همه جانبه آن فراهم گردد.
 رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز خلاء موجود بین حوزه های مختلف تجاری و تولیدی کشور را از جمله موارد مهم در توسعه کشور خواند و خاطر نشان کرد: نشست های تخصصی به منظور تقویت زنجیره های تولید می تواند در توسعه اقتصادی کشور موثر واقع گردد.
مجید عباسی مسئول فاوای اتاق تبریز در این نشست گزارش خود مبنی بر زنجیره کشمش با عنوان "زنجیره تامین کشمش از مزرعه تا صادرات" را ارائه و نقاط قوت و ضعف آن و همچنین راهکارهای پیشنهادی را برای حاضرین در جلسه گزارش نمود.
طاهر روحی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به حمایت جلسات تخصصی در خصوص بررسی وضعیت بخش های مختلف تولیدی و تجاری در توسعه اقتصادی استان، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت را لازمه موفقیت صادر کنندگان در بازارهای منطقه ای و جهانی خواند و اظهار امیدواری نمود: با احصاء مسائل موجود در بخش کشاورزی و تولید انگور،امکان تغییر الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه، امان جذب تسهیلات بانکی و سرمایه گذاران در استان فراهم گردد. وی ایجاد هولدینگ های تجاری برای حضور موفق در بازارهای منطقه ای و بین المللی را  از دیگر موراد مهم در توسعه اقتصادی استان خواند.
حسن مستفید فرماندار شهرستان شبستر میهمان ویژه این نشست تخصصی با اشاره به اهمیت آموزش در پیاده سازی طرح های توسعه ای در مناطق مختلف استان و کشور و با قدر دانی از مسئولان اتاق تبریز که در حل مسائل و مشکلات استان به صورت تخصصی ورود نموده اند از مسئولان خواست تا با آموزش و توانمند سازی نیروی جوان استان امکان بهره برداری از ظرفیت های اقتصادی استان را فراهم آورند.  
سید یوسف حسینی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات اتاق تبریز در این جلسه با اشاره به این نکته که حدود 40 درصد از صادرات خشکبار و کشمش کشور از طریق صادرکنندگان استان انجام می پذیرد. آموزش فعالان این حوزه به منظور صادرات محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی را مهمترین عامل موفقیت تجار استان  و کشور خواند و یاد آور شد: رعایت این مولفه ها می تواند امکان حضور موثر و مستمر در بازارهای جهانی را فراهم آورد.
حسن علیوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان با تاکید بر این نکته که میانگین برداشت انگور از تاکستانهای استان 15 تن و میانگین برداشت از تاکستان های شهرستان ملکان 24 تن می باشد در خصوص بهره برداری بهینه از منابع طبیعی شهرستان یادآور شد : از چند سال قبل برنامه حذف باغات درجه سه و اصلاح باغات درجه دو در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان بوده و با این نوع برنامه ها توانسته ایم عملکرد شهرستان را در این خصوص تا دو برابر افزایش دهیم .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان با اشاره به این موضوع که برای بهره وری بیشتر باید تاکستانهای استان به صورت روسیمی  تغییر نمایند یا همچنان پشته ای باقی بماند گفت: با توجه به اقلیم خاص منطقه طرحی به عنوان فراز که تلفیقی از کاشت روسیمی و پشته ای است در شهرستان پیاده سازی می کنیم تا بتوانیم در مقابل مشکلات اقلیمی همچون سرمایه زدگی  مقابله نمایم.
علیوند از تجار استان که در حوزه خشکبار خواست تا به منظور هم افزایی بیشتر با تولیدکنندگان استاندارهای مورد نظر بازارهای هدف را اختیار فعالان  و کارشناسان جهاد قرار دهند تا اقدامات لازم برای تولید محصول با استاندار های مورد نیاز بازار هدف تهیه شود.
وی توجه ویژه به زنجیره تولید انگور برای بهره بردای بهینه و اقتصادی تر از این محصول را یاد آور شد؛ و افزود: سال گذشته باغداران شهرستان ملکان با فرش برگ انگور 10 میلیارد تومان سود داشتند. که باید با توجه به سایر فرآورده های این محصول همچون آبغوره و سرکه در جهت تولید ثروت اقدامات لازم را انجام دهیم.
بهره مندی از دانش و تجارب جهانی در تولید و فرآوری محصولات کشاورزی، توجه ویژه به صنایع تبدیلی و اقتصادی دانش بنیان در بخش کشاورزی و زنجیره های آن، استفاده از تسهیلات صندق توسعه ملی، برسی مسائل و موارد متنابه فعالان اقتصادی و تجاری به صورت تخصصی و موردی، پایین آوردن قیمت محصولات تولیدی به منظور افزایش توان رقابتی تجار کشور در رقابت با تجار سایر کشورها؛ با به روز نمودن فضا لازم برای نگه داری مناسب محصولات تولدی و بسته بندی مناسب برای عرضه به بازارهای جهانی با توجه به سلیقه و ذایقه مشتری در بازارهای هدف، تغییر الگوی کشت به منظور ایجاد ارزش افزوده بیش از تولید انگور در استان با توجه به کمبود آب در کشور و منطقه ، حمایت از سرمایه گذاری به منظور تثبیت اشتغال موجود استان و ایجاد اشتغال برای کار جویان در استان از جمله مباحثی بود که اعضای حاضر در جلسه به منظور تقویت زنجیره تامین کشمش مطرح نمودند.