تاریخ : چهارشنبه 13 آذر 1398
کد 591

حضور سفیر ارمنستان در اتاق تبریز

سفیر ارمنستان به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه در اتاق تبریز با فعالان اقتصادی استان دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تبریز دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که سفرآرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان به دعوت استاندار آذربایجان شرقی آقای دکتر پور محمدی در راستای گسترش روابط تجاری دو جانبه صورت گرفته است. اظهار امیدواری نمود: دیدار فعالان اقتصادی با سفیر ارمنستان سبب رفع موانع دو جانبه در راستای توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور ایران و ارمنستان گردد.
وی اظهار امیدواری نمود: دیدارهای رو در روی فعالان اقتصادی استان با مسئولان ارشد ارمنستان در حل مسائل و مشکلات فی مابین در راستای گسترش روابط تجاری دو کشورموثر واقع گردد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت های صنعتی و معدنی استان، یادآور شد: بیشترین ذخایر معدنی کشور با 8.2 میلیارد تن در این استان قرار دارد که در حوزه معادن مس، نفلین سینیت، اقدامات موثری در بهره برداری از این ذخایر به عمل آمده است. وی در ادامه افزود: استان در حوزه صنایع غذایی ، فرش دستباف،  قطعه سازی از جایگاه ویژه و منحصر به فردی برخوردار است.
آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان با تقدیر از مسئولان اتاق تبریز به خاطر ایجاد شرایط برای دیدار چهره به چهره با فعالان اقتصادی استان در خصوص ظرفیت های اقتصادی این جمهوری گفت:سیاست اقتصادی ارمنستان به صورت اقتصاد آزاد است و تمام فعالیت های اقتصادی در این کشور در دست بخش خصوصی است و تحولات جدید این کشور در راستای تایید این مباحث است.
سفیر ارمنستان در ایران در خصوص رفتار دولت متبوع خود در مورد نحوه ثبت شرکت، تملک اموال منقول و غیر منقول و خدمات بانکی در این کشور خاطر نشان کرد: این کشور در موارد طرح شده در حد استاندارهای جهانی اراء خدمت می نماید.
وی با تاکید بر ثبات اقتصادی در این کشور یادآور شد: سالیان طولانی تورم در این کشور حدود یک تا سه درصد بوده است.
تومانیان با اشاره به حضور این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار امیدواری نمود : به عنوان تنها کشور این اتحادیه که مرز زمینی با ایران دارد؛ امکان گسترش همکاری اقتصادی و تجاری بین اعضای اتحادیه و کشور ایران را فراهم آورد. وی با یادآوری این نکته که جمعیت کشورهای عضو اوراسیا حدود 180 میلیون نفر است؛ اظهار امیداواری نمود: با همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه دو کشور ایران و ارمنستان از این بازار در راستای توسعه اقتصادی دو کشور بهر برداری نمایند.
سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به سفیر اخیر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به ارمنستان خاطر نشان کرد: این سفر مصادف بود با آغاز حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که امیدواریم با همکاری های مشترک کشورهای عضو  امکان توسعه اقتصادی همه اعضاء اتحادیه فراهم گردد.
وی در این نشست پیشنهاد همکاری اقتصادی و صنعتی و تولید مشترک برای صادرات به کشورهای ثالث را به فعالان صنعتی و تولیدی استان ارائه داد و در خصوص حوزه های مختلف همکاری های دو جانبه گفت: فعالان اقتصادی دو کشور می توانند در زمینه های کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی، فناوری اطلاعات، جواهر و طلا سازی، خدمات فنی و مهندسی و ماشین سازی دقیق، انرژی های تجدید پذیر، داور سازی و گردشگری همکاری نمایند.
فعالان اقتصادی حاضر در جلسه مباحثی همچون؛ رسیدگی به کیفیت راه های  مواصلاتی بین دو کشور در راستای ترانزیت محصولات صادراتی بین کشورهای منطقه و بخصوص کشورهای اوراسیا، حل مشکلات گمرکی و مشکلات بانکی را خواستار شدند.