تاریخ : چهارشنبه 11 مرداد 1396
کد 59

حضور نمایندگان اتاق بازرگانی کمنیتس ایالت زاکسن آلمان در اتاق تبریز

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز این جلسه¬¬ با حضور سه نفر از نمایندگان اتاق بازرگانی کمنیتس ایالت زاکسن آلمان و نماینده دفتر وزارت امورخارجه در استان، نماینده¬ معاونت اقتصادی استانداری آذربایجانشرقی و رئیس اتاق تبریز در محل اتاق تبریز تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز این جلسه¬¬ با حضور سه نفر از نمایندگان اتاق بازرگانی کمنیتس ایالت زاکسن آلمان و نماینده دفتر وزارت امورخارجه در استان، نماینده¬ معاونت اقتصادی استانداری آذربایجانشرقی و رئیس اتاق تبریز در محل اتاق تبریز تشکیل شد.
حسن‌زاده رئیس اتاق تبریز توضیحاتی در مورد اتاق بازرگانی تبریز ارائه نموده و خاطر نشان کردند که نماینده اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان در اتاق تبریز مستقر می‌باشد، وی دراین خصوص یاد آور شد که ارتباط اتاق تبریز با کشور آلمان بیش از سایر کشورهای اروپایی است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به سفر سال گذشته هیات اقتصادی از استان به آلمان و بازدید از ایالت‌های زاکسن و نیدرزاکسن و دیدار با وزیر اقتصاد و معاون وزیر کشاورزی، این کشور خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی استان  علاقه‌مند گسترش روابط اقتصادی و تجاری با فعالان اقتصادی کشور آلمان هستند. وی با اشاره به این نکته  که حدود 70 درصد از تکنولوژی های مورد استفاده در صنایع استان از تکنولوژی آلمانی بهره مند می شوند  ضمن گزارشی از وضعیت صنایع و پتانسیل‌های موجود سرمایه¬گذاری در استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و تجاری پیشنهاداتی را بدین  به شرح به هیات آلمانی ارائه نمود:
بهره برداری از ظرفیت‌های موجود د شرکت ایدم با همکاری شرکت بنز آلمان، همکاری در زمینه تولید قطعات خودرو و سرمایه گذاری مشترک در صنعت خودروسازی. که در این حوزه دارای برند است و به سایر نقاط دنیا صاردات دارد، تولید دستگاه‌های CNC به صورت مشترک و صادرات آن به سایر کشورها، همکاری در زمینه صنایع مس با تاکید بر معدن مس سونگون، همکاری در زمینه صنایع آلومینیوم با تاکید بر ظرفیت موجود در معادن نفلین سینیت سراب،  همکاری در زمینه تولید چینی¬های مرغوب، کاشی و سرامیک، همکاری در زمینه صنایع داروسازی با تاکید بر وجود 7 شرکت داروسازی بزرگ در تبریز، همکاری در زمینه صنایع پتروشیمی با توجه به اینکه خط لوله مستقیم انتقال اتیلن از جنوب به تبریز وصل شده است، همکاری در زمینه صنایع نساجی و چرم، همکاری‌های دانشگاهی با دانشگاه‌های آلمانی و دانشگاههای  استانی،  همکاری برای بهره برداری از معادن سیلیس استان  با توجه به این نکته که معادن سیلیس استان با خلوص 7/99 درصد جزء معادن بی نظیر کشور به شمار می رود.
حسن‌زاده با اشاره به وجود هنرستان فنی آلمان در تبریز که قدمت آن به 60 سال پیش می‌رسد یادآور شد: همه این زمینه‌ها نشان از علاقه دو جانبه مردم دو کشور برای گسترش همکاری های است.وی نقش اتاق ها در بهبود ارتباطات اقتصادی و فرهنگی بین کشورها موثر خواند و در خصوص تحریم های نا عادلانه علیه کشورمان یاد آور شد: تحریم‌ها باعث شد تا صنایع ایران نتواند از تکنولوژه های روز دنیا بهره مند شود که خوشبختانه بعد از موفقیت دیپلماسی علاقمند دو طرف برای گسترش روابط را شاهد هستیم که بعضی از کشورها همچون فرانسه در این خصوص پیشگام هستند. وی مهمترین مزیت اقتصاد ایران برای سایر کشورها را ، پایین بودن قیمت تمام شده محصولات و کالاهای تولید شده در ایران دانست و آمادگی فعالان اقتصادی استان برای همکاری با شرکت های آلمانی را اعلام نمود.
دکتر کروزه اودو گانتر نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اتاق تبریز، پیام آقای فویگت، رئیس اتاق بازرگانی کمنیتس را به رئیس اتاق تبریز رساند. وی در ادامه در خصوص توانمندیهای اقتصادی کشورمان گفت: مقامات ایالت زاکسن آلمان، ایران را قدرت اقتصادی مهمی در منطقه می‌دانند و در پی گسترش روابط با ایران هستند. ایشان سیاست اتاق بازرگانی کمنیتس را افزایش ارتباط شرکتهای آلمانی با شرکتهای ایرانی خواند و یاد آور شد: دنیای امروز، دنیای تکنولوژی های مدرن است. وی در همین راستا انتقال تکنولوژی آلمان به کشورمان را از اهداف اتاق کمنیتس اعلام کرد و در خصوص گسترش روابط اقتصادی دو جانبه خاطر نشان کرد: در پاییز هیاتی از اتاق بازرگانی کمنیتس ایالت زاکسن آلمان در تبریز حضور خواهند یافت.
روحی، نماینده معاونت اقتصادی استانداری، با اشاره به پژوهش انجام شده توسط دولت آلمان در سال 2008 در مورد ایران، آذربایجانشرقی را طبق نتیجه این بررسی، مناسب‌ترین استان برای حضور شرکت‌های آلمانی در ایران دانستند.
دکتر کروزه با اشاره به اینکه مطمئناً این ارتباطات باعث بهبود مراودات اقتصادی خواهد شد، از پیشنهادات مقامات استانی در خصوص گسترش همکاریهای‌ دانشگاهی و انتقال تکنولوژی استقبال کرد.
علیرضا آقابالایی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز نیز به ظرفیت‌های موجود در زمینه کشاورزی در استان اشاره کرده و آمادگی استان برای همکاری با شرکت‌های آلمانی در این زمینه‌ و محیط زیست اعلام کرد.