تاریخ : پنجشنبه 7 آذر 1398
کد 587

بررسی تاخیر تایید ثبت گواهی آماری در سامانه جامع تجارت توسط بانک مرکزی در کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

جلسه کارگروه کارشناسی شورای گفتگو استان با موضوع "بررسی مراتب اعتراض به تاخیر تایید گواهی ثبت آماری در سامانه جامع تجارت توسط بانک مرکزی" در تاریخ 05/09/98 در اتاق تبریز با حضور نمایندگانی از کمیسیون صنعت و معدن اتاق، نمایندگان گمرک، بانک های عامل استان برگزار گردید.
در ابتدای جلسه مسعود بنابیان رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بیان نمود، سامانه جامع تجارت با هدف تسریع و تسهیل فرایند تجارت راه اندازی شده است، لیکن با راه اندازی این سامانه مشکلاتی برای فعالین اقتصادی ایجاده شده است.

ایشان با اظهار اینکه این مشکلات منجر به رسوب هزاران تن کالا در گمرکات کشور شده است ادامه داد، یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی با آن روبرو است، موضوع تایید گواهی ثبت آماری توسط کارشناسان بانک مرکزی می باشد. وی بیان نمود واحدهای تولیدی به منظور تامین مواد اولیه، در مقابل صادراتی که انجام می دهند اقدام به واردات مواد اولیه می نمایند که نیازمند تامین ارز از سوی دولت نیست. لیکن علیرغم عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی، تایید و یا عدم تایید گواهی ثبت آماری توسط بانک مرکزی با تاخیر انجام می گیرد که در برخی از موارد پرونده بیش از یک ماه در مرحله عدم رویت کارشناس بانک مرکزی می ماند و با مراجعه حضوری واردکننده به بانک مرکزی در زمان بسیار کم تایید می گردد.
بنابیان بیان نمود، اتلاف وقت و هزینه هایی که در فرایند سامانه جامع تجارت به واردکنندگان تحمیل می گردد با اهداف سامانه جامع تجارت مغایرت دارد که بایستی اصلاح گردد.
کیا عطاری نماینده بانک ملی بیان نمود یکی از دلایل تاخیر در تایید گواهی ثبت آماری عدم تعریف بازه زمانی برای کارشناسان بانک مرکزی است.


 
سویل رنجبر نماینده بانک تجارت نیز با اشاره به عدم اطلاع رسانی تغییرات اعمال شده در سامانه گفت یکی از دلایل تاخیر تایید گواهی ثبت آماری، تغییرات اعمال شده وزارت صمت در خصوص اولویت بندی گروه هایی کالایی است که به بانک های عامل و واردکنندگان اطلاع رسانی نمی گردد.
رنجبر تعدد بخشنامه های ابلاغی از سوی بانک مرکزی را نیز یکی مشکلات اساسی بانک های عامل و فعالین اقتصادی خواند.
مرتضی محمدی جاوید نماینده بانک پارسیان با اشاره به روز رسانی اخیر پرتال بانک مرکزی بیان نمود، در این بروزرسانی تغییراتی از جمله عدم تائید گواهی ثبت آماری در خصوص واردات در مقابل صادرات غیر ایجاد شده است که متاسفانه بانک های عامل و مشتریان بدون اطلاع رسانی بانک مرکزی، با آن مواجه شدند.
تقی برادری نماینده گمرک استان با اشاره به اینکه گمرک در فرایندهای ترخیص کالا با فعالین اقتصادی همکاری و همراهی می نماید گفت، اخیرا گمرک ایران بخشنامه هایی جهت تسهیل و تسریع فرایندهای گمرکی ابلاغ کرده است. از جمله قرار دادن 18 مورد از کالاهای مورد نیاز واحدهای تولید در مسیر سبز، قبول تضامین بانکی  از سوی گمرک و  ارزیابی کالاها در انبارهای اختصاصی.
برادری در ادامه بیان نمود، برای تمامی مراحل فرایندهای مربوط به گمرک بازه زمانی تعریف شده است که کارشناسان موظف به بررسی و اعلام نظر در خصوص بازه زمانی تعیین شده هستند. وی پیشنهاد داد در صورتیکه بازه زمانی برای بررسی و تایید کارشناسان بانک مرکزی تعریف گردد، چنین مشکلاتی ایجاد نخواهد گردید.
در پایان جلسه مقرر گردید موضوع در صحن اصلی جلسه شورای گفتگوی استان طرح موضوع گردد.