تاریخ : دوشنبه 4 آذر 1398
کد 586

پیشنهاد ایجاد بازارچه های فن آوری برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان در استان

سومین جلسه کمیسیون کارآفرینی، اقتصاددانش بنیان وگردشگری اتاق تبریز با دستورجلسه بررسی ایجاد بازارسرمایه گذاری با هدف تعامل بیشتر، کارآفرینان وصاحبان سرمایه درحوزه اقتصاددانش بنیان، احصاء و شناسایی مشکلات کارآفرینان وبررسی نحوه برگزاری همایش منطقه ای کارآفرینان درمحل اتاق تبریز تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، سونیا اندیش عضو هیات نمایندگان ورئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاددانش بنیان وگردشگری اتاق تبریز با یادآوری این نکته که اولین جلسه کمیته کارآفرینی کمیسیون مربوطه است؛افزود: در سدد هستیم با توجه وسعت این حوزه و اقتصاد دانش بنیان ارتباط این حوزه باسایرحوزه های کسب وکاراستان را با تدوین برنامه های استراتژیک درجهت ایجاداشتغال وتولید ثروت تبیین نماییم.
رئیس کمیسیون کارآفرینی ، اقتصاددانش بنیان وگردشگری باتاکید براین نکته که این کمیسیون درسدد آن است تا حلقه مفقوده موجود بین صاحبان سرمایه وصاحبان ایده را با توجه به ظرفیت اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی بهبود بخشد؛خاطرنشان کرد: بایدتلاش نماییم تا اعتماد لازم برای همکاری این دوبخش را به منظور تولید ثروت با هدف ایجادرفاه اجتماعی برای شهروندان استان و کشور فراهم آوریم.
اندیش بهره مندی از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به منظور حل مسائل و مشکلات کار آفرینان فعال در حوزه اقتصاد دانش بنیان را یاد آوری و خاطر نشان کرد: فعالان اقتصاد این حوزه می توانند مسائل و مشکلات خود را به کمیسیون مربوطه برای طرح در شورای گفتگو ارائه دهند.
وحید مهین عضوانجمن خدمات فنی و مهندسی استان ومسئول کمیته کارآفرینی کمیسیون کارآفرینی، اقتصاددانش بنیان وگردشگری اتاق تبریز با تاکید براین نکته که می بایست اعتماد و بستر لازم برای همکاری صاحبان سرمایه وصاحبان ایده را ،باحمایت اتاق تبریز فراهم آوریم.
وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی اظهارامیدواری نمود: همکاری تمام فعالان اقتصادی درحوزه های مختلف،امکان توسعه همه جانبه استان درکوتاهترین زمان ممکن مهیا گردد.
جواد آلپار نایب رئیس کمیسیون کارآفرینی،اقتصاددانش بنیان وگردشگری اتاق تبریز با ارائه پیشنهادی در خصوص ایجاد بازارچه کارآفرینی با هدف همکاری و هم افزایی بیشتر صاحبان سرمایه و ایده؛ افزود: سال ها است که چنین فضاهایی در کشور های توسعه یافته موجود است، چرا که چنین فضا ها کمک می نماید که دانش به ثروت تبدیل شود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون با اشاره به این موضوع که پارک های فن آوری در کشور نتوانسته اند در تبدیل دانش به ثروت نقش خود را به خوبی ایفاء نمایند؛ اظهار امیدواری نمود: با ایجاد بازارچه های فن آوری امکان تبدیل دانش به ثروت با هدف افزایش رفاه اجتماعی جامعه فراهم گردد.
عباس بشیری رئیس گروه سرمایه گذاری سازمان برنامه مدیریت و برنامه ریزی استان  با اشاره به این نکته که در سند توسعه و تدبیر استان ایجاد بانک اطلاعات سرمایه گذاران به تفکیک حوزه فعالیت در سطح منطقه ای ، ملی و بین المللی در نظر گرفته شده است؛ افزود: هدف از ایجاد این بانک اطلاعاتی این است که بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن ایده های اقتصادی موجود در استان را به صاحبان سرمایه معرفی و در جهت اقتصادی نمودن طرح ها اقدام نمایم.
وی در ادامه از کار آفرین حوزه اقتصادی دانش بنیان خواست تا از ظرفیت های موجود در اقتصادی دولتی غافل نمانده و در حوزه های همچون؛ اقتصادی مقاومتی و رونق تولید حضور جدی تری داشته باشند.
رئیس گروه سرمایه گذاری سازمان مدیرت و برنامه ریزی استان با یادآوری این نکته که فاصله آزمایشگاه تا بازار در کشور و بخصوص استان خیلی زیاد است پیشنهاد داد:«نمایشگاه نیاز» در استان ایجاد شود تا تولیدات فعالان و کارآفرینان اقتصاد دانش بنیان بر اساس خواست و نیاز بازار تولید و ارائه گردد. 
در ادامه اعضاء هیات رئیسه و سایر اعضای کمیسیون نقطه خود در راستای توسعه اقتصادی در حوزه اقتصاد دانش بنیان را بدین شرح مطرح نمودند:
تکمیل زنجیره تامین با ایجاد بازارچه های کارآفرینی با هدف توسعه کمی و کیفی استارتاپ های موجود در استان، پیگیری ایجاد مجمع خیرین اقتصاد دانش بنیان با معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان در حوزه اقتصادی دانش بنیان، کمک به شکل گیری زبان مشترک بین فعالان حوزه اقتصادی دانش بنیان با صاحبان سرمایه از طریق گسترش روابط دو جانبه با ایجاد بازارچه های فن آوری، بهره مندی از ظرفیت اتاق های بازرگانی در افزایش اعتماد متقابل صاحبان سرمایه و دانش، زنجیره سازی و هم افزایی با هدف تولید ثروت، حل مشکلات فعالان اقتصادی در انتقال منابع ارزی حاصل از فعالیت شرکت های دانش بنیان به داخل کشور و جلوگیری از افزایش قیمت چند برای خدمات ارائه شده به شرکت های  دانش بنیان که سبب می شود فعالان این حوزه بازارهای خود را در رقابت با شرکت های خارجی از دست دهند.