تاریخ : شنبه 25 آبان 1398
کد 583

کنفرانس خبری بیست و پنجمن همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی تبریز

حضور روسای اتاق های بازرگانی کشورهای همسایه در بیست و پنجمن همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی تبریز
 دکتر یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در نشست خبری که به مناسبت بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در محل اتاق تبریز برگزار شد در خصوص مزیت های رقابتی استان و تبریز گفت:  مکتب اقتصادی تبریز نقش بزرگی در رشد و شکوفایی اقتصاد استان و کشور دارد و صادرکنندگان و فعالان اقتصادی این شهر در طول سالهای متمادی نشان داده اند که در سطح کشور بی نظیر بوده و در توسعه اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال برای جوانان نقش بسزایی را ایفاء نموده اند.وی در خصوص همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی خاطر نشان کرد: روسای اتاق های بازرگانی کشورهای همسایه در همایش حضور خواهند یافت.

رئیس اتاق تبریز با ذکر این نکته که همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در ۲۵ سال قبل زمانی شروع به کارکرد که صادرکنندگان با انواع مشکلات روبه رو بوده و ذهنیت مثبتی در مورد صادرات در جامعه وجود نداشت، گفت:خوشبختانه در طی سالهای برگزاری این همایش ارزشمند امر مهم صادرات از جایگاه ارزشمندی در جامعه بر خوردار گشته است.

ژائله با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و مشکلاتی که در خصوص صادرات نقت کشور ایجاد شده است؛ گفت: امروزه صادرات نفت کشورمان با مشکلات متعددی مواجه شده و در شرایط فعلی تنها راه  تولید  ثروت در کشور توسعه صادرات غیر نفتی است که استان آذربایجان شرقی با توجه به ویژه گی های خاص اقتصادی و سهمی که بخش خصوصی آن در اقتصاد استان و کشور دارد رقم قابل توجهی از صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است.

رئیس اتاق تبریز در خصوص میزان افزایش صادرات غیر نفتی استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استانهای کشور گفت: در حالی که در سال ۹۷ با کاهش 10 درصدی صادرات در سطح کشور روبرو بودیم ولی در آذربایجان شرقی با توجه به پویایی اقتصاد بخش خصوصی، رشد قابل توجهی در صادرات داشته ایم و در شرایطی  که در سایر استانهای کشور اکثر واحد های تولیدی کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می نمایند در این استان ۳۲ واحد تولیدی تنها در شهرک صنعتی شهید سلیمی منتظر انشعاب برق هستند تا در راستای توسعه خط تولید خود اقدام نمایند. که فرصت خوبی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار برای علاقمندان به کار خواهد بود .

وی در خصوص تفاوت همایش بیست و پنجم با همایش های قبلی گفت: در این همایش علاوه بر حضور فعالان اقتصادی از اقصی نقاط کشور  از روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای همسایه نیز دعوت به عمل آمده است تا از نظرات فعالان اقتصادی کشور های همسایه در قالب سخنرانی و مذاکرات رو در رو در راستای توسعه روابط اقتصادی دو جانبه و چند جانبه بهره مند گردیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز اظهار امیدواری نمود: حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی مناسب برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای عضو این اتحادیه در راستای توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی گردد.  

در ادامه نشست رئیس اتاق تبریز به سوالات فعالان رسانه ای حاضر در جلسه پاسخ داد.

شایان ذکر است بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت راهکارهای بهبود فضای کسب و کار، رونق تولید و توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی روز ۲۹ آبان (چهارشنبه) در سالن اجلاس مصلی امام خمینی (ره)  تبریز برگزار خواهد شد.