تاریخ : پنجشنبه 30 آبان 1398
کد 581

قطعنامه پایانی بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور

.
بیانیه پایانی بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور
 
اکنون که به فضل و عنایت خداوند سبحان و توجهات حضرت بقیه الاعظم ( عج ) و به همت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تبریز بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت :
  • راهکارهای بهبود فضای کسب و کار برای رونق تولید و توسعه صادرات
  • توانمندسازی صادرکنندگان برای حضور قدرتمند در بازارهای جهانی
در بیست و نهم آبان ماه ۱۳۹۸ با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دانشگاه تبریز و صادرکنندگان و کارآفرینان و صنعتگران و تجار با حضور شخصیت های ارشد و بلند پایه کشوری و استانی، اندیشمندان و اقتصاددانان برجسته ، هیات رئیسه اتاقهای بازرگانی سراسر کشور ، مهمانانی از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همسایگان ایران، اساتید و دانشگاهیان ، در سالن همایش مصلی حضرت امام خمینی ( ره ) برگزار و بیانیه پایان این رویداد ملی به شرح زیر انتشار یافت.

۱) لازمه رشد و توسعه اقتصادی ، عزم و اراده ملی و عمومی است. در این راستا تامین مالی و نقدینگی واحدهای صادرکننده با توجه به افزایش نرخ برابری ارز ،  اتاقهای بازرگانی و شرکت کنندگان در همایش بر تقویت بانک توسعه صادرات و افزایش منابع و سرمایه آن و استفاده از منابع استانی برای اعطاء تسهیلات و گشایش اعتبارات برای واحدها و تسهیل در استفاده از منابع صندوق توسعه برای استانها را خواستار شدند.

۲) با توجه به بوروکراسی های بسیار پیچیده در دستگاههای اجرایی و موانع موجود در فضای کسب و کار ، برای ساماندهی امور و کاهش مراجعات مودیان به دستگاههای اجرایی  ، باز نگری و اصلاح قوانین و مقررات و بهبود فضای کسب و کار و تحقق دولت الکترونیک ، شرکت کنندگان در همایش در جهت چابک سازی و اصلاح ساختار اداری و تسهیل در امور مراجعین برای رسیدن به رشد اقتصادی را خواستار شدند.

 ۳) در راستای رتبه بندی کارتهای بازرگانی و ایجاد سیستم اعتبارسنجی کارتهای بازرگانی تولید کنندگان و صادرکنندگان و تقویت و هدایت آنها به مسیر سبز (بالاترین درجه تجاری ) ، شرکت کنندگان در همایش برای سنجش توانمندی و ظرفیت تجاری آنها ، خواستار ایجاد سیستم اعتبار سنجی کارتهای بازرگانی شدند.

۴) لازمه استراتژی توسعه صادرات غیر نفتی ، تقویت و افزایش سطح روابط تجاری با کشورهای همسایه و رفع موانع موجود در مراودات تجاری و افزایش تراز تجاری با کشور های همسایه برای رونق اقتصادی است. با توجه به نقش محوری اتاقهای بازرگانی برای بسترسازی توسعه مناسبات تجاری ، اتاقهای بازرگانی خواستار تسهیل و روانسازی صادرات و واردات و تجارت آزاد با کشورهای همسایه شدند.

۵) با توجه به تاثیر نوسانات قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی ، واحدهای تولیدی جهت تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز ، بمنابع و نقدینگی بیشتری نیاز دارند .به منظور استمرار فعالیت های واحدها و حفظ شرایط موجود و نیز بی اثر نمودن آثار ناشی از تحریم ها بر صادرات غیر نفتی ، شرکت کنندگان در همایش ، تامین مالی و اعطاء تسهیلات و سرمایه در گردش واحدها را  خواستار شدند.

۶) با توجه به اینکه ارزهای چند نرخی در کشور موجب آشفتگی در بازار و گسیختگی در پیوندهای اقتصادی و و ایجاد فساد در اقتصادکشور ، تورم و رکود را به همراه دارد، شرکت کنندگان در همایش جهت برون رفت از این شرایط و اصلاح و ساماندهی اقتصاد کلان کشور خواستارتک نرخی شدن ارز در کشور شدند.

۷) امروز در دنیای تجارت شناخت کالاها و محصولات با نام تجاری و برندها و نشان های تجاری صورت می گیرد و بطور محتوم شهرت کالاها بر اساس کیفیت آنها و با نام تجاری در دنیا معرفی و بازاریابی میشوند. بر همین اساس و به منظور ایجاد بازار و مشتریان وفادار ، توانمندسازی صادرکنندگان و ایجاد برند برای معرفی کالاهای تولیدی و صادرکنندگان ، شرکت کنندگان در همایش ایجاد کنسرسیومهای صادراتی با محوریت اتاقهای مشترک را خواستار شدند.

۸) یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد ایران وجود نقدینگی بالا در جامعه و عدم هدایت آن به فعالیت های مولد می باشد و از طرفی هدایت منابع و نقدینگی به مرکز بخصوص توسط بانکهای خصوصی استانی ، استانهارا با کمبود منابع روبرو می نماید. از آنجایی که حمایت از صنعت و تولید در شرایط بحران می تواند نارسائیها و کمبودها را جبران نموده و موجب استمرار فعالیت بنگاهها شود، شرکت کنندگان در همایش ضمن تاکید بر ایجاد بانکهای توسعه استانی خواستار هدایت نقدینگی های جامعه در فعالیت های مولد و حمایت از تولید برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار شدند.

۹) با توجه به دیپلماسی تجاری و اقتصادی بین المللی و فشارهای اقتصادی نظام سلطه در جهت کاهش تعاملات تجاری ایران ، شرکت کنندگان در همایش ، افزایش اختیارات سازمان توسعه تجارت ایران در راستای توسعه و تسهیل در مراودات تجارت بین المللی و آزادی تجارت را در سطح ملی و استانی خواستار شدند.

۱۰)صادرکنندگان با تمسک به قوانین و مقررات بانک مرکزی همواره از مقررات تبعیت نموده و برای بازگشت ارز حاصل از صادرات اقدام می نمایند. ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات و تسهیل گری بانک مرکزی و تعامل بین تجار و بانک ، از آنجائی که افزایش درآمد ناشی از ارزش صادرات غیر نفتی کشور و رهایی از صادرات تک محصولی نفت ، نیازمند ایجاد زیرساخت ها و ابزارها و قوانین و حمایت های همه جانبه از تولید و توسعه صادرات غیر نفتی می باشد، شرکت کنندگان در همایش خواستار ثبات در سیاست های پولی و ارزی، حذف قوانین و تسهل مقررات صادرات ،  تا رسیدن به الگوهای جهانی شدند.

۱۱)  رسیدن به رشد اقتصادی و افزایش تولید و کاهش نرخ بیکاری نیازمند توجه به توسعه فعالیت های کسب و کارهای نو و دانش بنیان و استارتاپها و ایجاد شرکتهای کارآفرین و نانوتکنولوژیها و برنامه های تحقیق و توسعه می باشد. برای رسیدن به این هدف شرکت کنندگان در همایش افزایش سهم بودجه ای بخش تحقیق و توسعه و حمایت دولت از فعالیت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوین شدند.

۱۲) با عنایت به سابقه تولید فرش دستبافت در ایران و تجارت این هنر ارزشمند در دنیا و جمعیت شاغل در این حوزه، توجه به احیاء و رونق این کسب و کار به عنوان یک هنر اصیل ایرانی ارز آور بسیار حائز اهمیت می باشد. همایش برای تأمین سرمایه در گردش و مواد اولیه و رفع موانع موجود در تولید و صادرات فرش دستبافت  با اعمال مشوق ها و معافیت های لازم تاکید نمودند.
 
آبان ماه ۹۸
دبیرخانه همایش


دانلود قطعنامه