تاریخ : پنجشنبه 30 آبان 1398
کد 580

راهکارهای توانمندسازی صادرکنندگان ایران به کشور های اوراسیا در جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز بررسی شد.

جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت وارادات اتاق بازرگانی تبریز با حضور دکتر یونس ژائله ، دکتر جمشید نفر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و هیات رئیسه کمیسیون و با دستورجلسه بررسی راهکارهای توانمند سازی صادر کنندگان ایران به کشورهای اوراسیا، در صادرات محصولات خشکبار و صنایع غذایی، کالاهای صنعتی و صادرات خدمات در محل اتاق تبریز تشکیل شد.
سید یوسف حسینی عضو هیات نمایندگان و رئیس کیسیون صادرات و مدیریت واردات با تقدیر از رئیس اتاق تبریز به مناسبت برگزاری موفق و با شکوه  بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی که در تلاش است تا ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشور را در معرض دید کارشناسان، مسئولان و فعالان  اقتصادی قرار دهد؛ اظهار امیدواری نمود: همایش های تخصصی امکان حضور موفق و موثر فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی را فراهم آورد.
 
 رئیس کیسیون صادرات و مدیریت واردات با یادآوری این نکته که می بایست مسائل و مشکلات اقتصادی  فعالان اقتصادی، صادرات احصاء  و در جهت حل آنها اقدامات موثری صورت گیرد. وی با تاکید بر این نکته که ما وظیفه داریم نقش و اهمیت  صادرکنندگان در اقتصاد کشور را مشخص نماییم؛ افزود: تا کنون به خاطر اقتصاد نفتی کشور، چنین فرصت و امکانی فراهم نشده است.
 
جمشید نفر رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران احصاء پتانسیل های بی نظیر  مناطق مختلف کشور، را لازمه اصلاح وضعیت موجود کشور خواند و اظهار امیدواری نمود: موانع و مشکلات بخش های مختلف اقتصادی همچون گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت های موجود کشور در این زمینه فراهم گردد.
 وی ارزش افزوده موجود در صنعت گردشگری، ورزش و بوم گردی را از جمله فرصت های بی نظیر توسعه اقتصادی کشور خواند و یادآور شد: باید با اصلاح ساختار اقتصادی کشور امکان بهره مندی مناسب از این ظرفیت ها فراهم گردد.
 
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این نکته که می بایست با برنامه ریزی از فرصت پیش آمده از موافقت نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا بهره برداری مناسبی در راستای توسعه اقتصادی کشور فراهم آوریم؛ افزود: نتوانستیم از ظرفیت موافقت نامه های دو جانبه و چند جانبه بهره برداری مناسبی به عمل آوریم. وی در این خصوص اظهار نمود: امیدواریم از فرصت اوراسیا در راستای توسعه صادرات کشور  استفاده گردد.
دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز  با قدردانی از حضور هیات رئیسه کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی، اصلاح زنجیره های تامین را مهمترین شاخصه توسعه صادرات محصولات غیر نفتی کشور خواند و افزود: باید کمک کنیم تا زنجیره های تامین ایجاد و تقویت شوند . وی با اشاره به سخنان رئیس اتاق ایران در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نقتی افزود: چنانچه رئیس اتاق بازرگانی ایران گفتند؛ باید برای توسعه صادرات برنامه ریزی، استراتژی و نقشه راه  داشته باشیم.
رئیس اتاق تبریز مشخص نمودن متولیان زنجیره های تامین را از دیگر موارد مهم در تقویت این زنجیره ها خواند و افزود: باید متولیان زنجیره تامین از مزرعه تا قفسه فروشگاه  مشخص گردد تا سهم ایران از تجارت جهانی افزایش یابد.
ژائله کیفیت، قیمت، خدمات بعد از فروش و تبلیغات را شاخص های عمده موفقتیت در بازارهای جهانی خواند  و ایجاد زنجیره های تامین، بهبود فضای کسب و کار و تمرکز زدایی به منظور توسعه متوازن و پایدار همه نقاط کشور را از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی کشور مطرح نمود و یاد آورشد: دولت باید تمرکززدایی و تامین منابع مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی را در راستای تقویت  تولیدات صادرات محور در دستور کار خود قرار دهد.
رئیس اتاق تبریز اظهار امیدواری نمود: با ایجاد و تقویت زنجیره های تامین اشتغال مورد نیاز جوانان در  سطح استان و کشور فراهم گردد.
طاهر روحی مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با تقدیر از مسئولان اتاق  تبریز در برگزاری شکوهمند همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی، نحوه برگزاری این همایش را الگویی برای برپایی سایر همایش ها در سطح استان و کشور خواند.
مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در خصوص توسعه صادرات محصولات غیر نفتی یادآور شد:  بدون استراتژی و ایجاد زیر ساخت ها مورد نیاز به اهداف مورد نظر دست نخواهیم یافت. وی توجه به تولیدات صادرات محور، تولید انبوه، مشوق های صادراتی، توسعه حمل و نقل جاده ای و ریلی را از جمع مولفه های مهم  صادرات محصولات غیر نفتی خواند.
روحی در خصوص بهره برداری مناسب از موافقت نامه  اقتصادی اوراسیا پیشنهاد داد: اتاق ایران در کنار دولت برای استفاده مناسب از این موافقت نامه برنامه مشترکی را تدوین نمایند.
بهره مندی از همجواری ایران با کشور ارمنستان در راستای گسترش  همکاری های اقتصادی کشور با اعضاء اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، توجه ویژه به صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها ، توجه به سلیقه و خواست مشتریان در بازارهای هدف برای توسعه صادرات غیر نفتی از جمله موارد مطرح شده از طرف اعضاء کمیسیون صادرات و مدیریت وارادات اتاق بازرگانی تبریز بود.