تاریخ : چهارشنبه 29 آبان 1398
کد 570

دکتر یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز: توانمندسازی واحدهای تولیدی و صادراتی اولویت اول اقتصادی کشور

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی، توانمندسازی واحدهای تولیدی و صادراتی را اولویت اصلی صادرات کشور عنوان کرد.
یونس ژائله گفت: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته ایم. به همین دلیل باید در بخش اقتصاد، حرکت جدیدی را آغاز کنیم و این حرکت با همت تمام مردم میسر می شود.
وی افزود: کشور ما در شرایط جدیدی قرار گرفته است و دشمنان جهت تضعیف و فشار بر مردم ایران در صدد قطع ارتباط اقتصادی ایران با دنیا هستند.
ژائله با بیان اینکه تمایل داریم ارتباط خود را با کشورهای همسایه توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: اقتصاد آزاد با همسایه ها تنها به کمک فعالان اقتصادی و بخش خصوصی میسر خواهد شد.
وی افزود: به این منظور از 15 کشور همسایه جهت حضور در بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی دعوت کردیم که تعدادی از آنها در این همایش حضور دارند.
ژائله تاکید کرد: حضور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فصل نوینی در اقتصاد ایران به وجود آورده است و بازار 250 میلیون نفری این کشورها می تواند خریدار بالقوه محصولات ایران باشد.
وی در زمینه مشکلات و زیرساخت های کریدورهای حمل کالا در کشور عنوان کرد: اگر بتوانیم کالای تولید شده در ایران و کشورهای شرق و جنوب ایران را با کریدور فراموش شده جنوب به شمال به اورسیا برسانیم، می توانیم سود اقتصادی بالایی را نصیب کشور نماییم.
ژائله افزود: ما برای اینکار نیاز به ایجاد زیرساخت ها داریم و تا این زیرساخت ها آماده نشود، نمی توانیم به موفقیت خود امیدوار باشیم.
وی با اظهار تاسف از اینکه فضای کسب و کار ایران رتبه قابل قبولی ندارد، اظهار کرد: بهبود مباحثی چون شاخص های اقتصادی و فضای کسب و کار می تواند کشورهای دیگر را به همکاری بیشتر با ایران ترغیب نماید.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: مقام معظم رهبری دیروز بیانات بسیار مهمی ایراد نموده و تکلیف دولت و بخش خصوصی را مشخص نمودند.
ژائله ادامه داد: برای اینکه در اقتصاد منطقه حرف اول را بزنیم باید بخش خصوصی را توانمند کرده و اجرای اصل 44 قانون اساسی را که مورد تاکید رهبر انقلاب است، به طور کامل عملیاتی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برنامه های نوینی را در بخش صادرات پیش بینی کرده ایم که جهت اجرای آنها نیاز به ارتباط تنگاتنگ بین اتاق های بازرگانی ایران و اتاق های بازرگانی کشورهای همسایه داریم.
ژائله با بیان اینکه 85 درصد واحدهای بخش خصوصی کشور واحدهای کوچک و متوسط هستند و به تنهایی نمی توانند در زمینه صادرات موفق شوند، گفت: ایجاد کنسرسیوم های صادراتی برای عرضه تولیدات استاندارد واحدهای کوچک اقتصادی در بازارهای جهانی ضروری است.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از صحبت های خود، عنوان کرد: منابع مالی کافی به منظور رونق تولید در استان ها موجود است اما متاسفانه این منابع در خود استان ها هزینه نمی شود. وی تاکید کرد: منابع مالی هر استان باید در همان استان صرف شده و علاوه بر آن تمام استان ها باید از منابع ملی نیز بهره مند شوند.
وی افزود: از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم تا به منظور تمرکز زدایی و توسعه متوازن و پایدار استان ها، امکان صرف منابع هر استان را در همان استان فراهم نماید.
ژائله در ادامه صحبت های خود، گفت: اشتغال نیاز امروز کشور است و این مورد نیز فقط به دست کارآفرینان و فعالان اقتصادی محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تولید ثروت ملی وظیفه بخش خصوصی است و همگی باید به این کار کمک کنیم.
ژائله با اظهار تاسف از خام فروشی در صادرات، عنوان کرد: چرا در حالیکه که تمام محصولات خام می تواند در داخل کشور به محصولات نهایی تبدیل شود، منابع کشور و محصول اولیه به صورت خام فروشی به خارج از کشور صادر می شود؟
وی خاطرنشان کرد: عدم موفقیت ما آرزوی دشمنان است اما با اراده ای که صنعتگران ما دارند، اجازه نخواهیم داد تا دشمن به هدف خود برسد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه تصریح کرد: صادرات آذربایجان شرقی در 6 ماهه اول امسال از نظر وزنی 100 درصد و از نظر ارزی 52 درصد افزایش یافته است.
ژائله در پایان گفت: تولید کالای باکیفیت با قیمت رقابتی از مولفه های مکتب اقتصادی تبریز می باشد.