تاریخ : پنجشنبه 9 آبان 1398
کد 561

توراندازی برای مالیات جدید

دنیای اقتصاد : پیش پرده قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم در قالب ۱۱۹ بند منتشر شد.
در متن پیش‌نویس این لایحه ۴ موضوع هدف‌گذاری شده است:

نخست اینکه نظام مالیات بر جمع درآمد اشخاص حقیقی اجرایی شود تا هدف‌گذاری مرتبط با ارتقای عدالت مالیاتی، بهبود وضعیت توزیع درآمد و افزایش شفافیت اقتصادی محقق شود. 

موضوع دوم، ساماندهی معافیت و مشوق‌های مالیاتی است؛ زیرا درخصوص اثربخشی اکثر این معافیت‌ها بر تولید و سرمایه‌گذاری تردید اساسی وجود دارد. 

بخش سوم، معرفی مالیات بر عایدی دارایی است تا ابزاری برای دولت تعبیه شود که رشد یکباره و غیرمنطقی قیمت دارایی‌ها را در بازه‌های زمانی مشخص کنترل و با توجه به بازدهی بالای برخی دارایی‌ها، از این ابزار برای ارتقای عدالت مالیاتی استفاده شود. 

هدف چهارم، نیز رفع ابهامات، ایراد و پیچیدگی مواد قانونی و ایجاد یکپارچگی در مقررات است. این اصلاحات پس از ۴ سال از ابلاغ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم صورت خواهد گرفت تا منابع مالیاتی مدنظر سیاست‌گذار را در بودجه سال آینده تامین کند. 

از نکات مورد بررسی در بخش دارایی نحوه محاسبه مالیات بر دارایی اعم از املاک، سهام، ارزهای دیجیتالی و غیردیجیتالی و طلا است. از سوی دیگر، مکانیزم اخذ مالیات از سپرده‌ها به نحوی اتخاذ شده که به تقویت پایداری منابع در بازار پول منجر شود.