تاریخ : دوشنبه 22 مهر 1398
کد 549

مشکل ترخیص چای از گمرک حل شد

در پی تغییر تعرفه واردات چای به کشور، ترخیص این محصول از گمرکات با ابهام و مشکل مواجه شده بود. بر اساس اعلام معاون امور گمرکی گمرک ایران، این مشکل از امروز (دوشنبه) حل شده و صاحبان کالا می‌توانند برای ترخیص محصول خود به گمرکات کشور مراجعه کنند.
پیشتر بر اساس بند ۹ مصوبه ۱۷ شهریور ۹۸ هیات وزیران، تعرفه چای از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش یافته بود. در پی ابهامات برای گمرکات کشور و برخی مراجع درباره ترخیص چای، گمرک ایران مراتب را از وزارت جهاد کشاورزی استعلام کرد. پس از آن دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: «کاهش حقوق ورودی چای سیاه با کد تعرفه ۰۹۰۲۴۰۱۰ در اجرای بند ۱ دستور چهارم مصوبات چهل و هفتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۱۳ مرداد ۹۸ مطرح و مصوبه آن ابلاغ شد. کد تعرفه مذکور ده‌ها سال است که به عنوان چای کوبیده در جداول کتاب مقررات صادرات و واردات تعریف شده و طبق استعلام از دستگاه‌های تخصصی، منظور از آن چای سیاه خرده شده است. لذا تمامی انواع چای سیاه ارتدکس (شکسته، قلم، باروتی و خاک) و چای سیاه CTC یا کله مورچه‌ای (دانه درشت، متوسط و ریز) به صورت فله و در بسته‌بندی غیرخرده‌فروشی ذیل این تعرفه قرار می‌گیرند.»

«مهرداد جمال ارونقی» در این زمینه گفت: با اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغ آن به گمرکات، مشکل ترخیص چای از گمرکات کشور رفع شده است. بنابراین صاحبان کالا می‌توانند برای خروج کالای خود به گمرکات اجرایی کشور مراجعه و نسبت به خروج کالا از گمرک اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: گمرکات اجرایی پیشتر جهت جلوگیری از رسوب کالا نسبت به ترخیص درصدی کالای اشاره شده اقدام کرده بودند که با ابلاغ این دستورالعمل، مشکل بوجود آمده بصورت کامل رفع شد. / ایرنا