تاریخ : دوشنبه 25 شهريور 1398
کد 522

ایجاد وحدت رویه بین سازمان های مربوطه عاملی برای توسعه صنعت گردشگری استان

جلسه کمیته گردشگری، کمیسیون کارآفرینی، اقتصادی دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با دستور جلسه، نشست مسئولان این کمیسیون با اعضاء کمیته گردشگری جهت هم اندیشی برگزار شد. اعضای کمیسیون،بر دو عامل اساسی؛ ایجاد وحدت رویه بین سازمان های مربوط در حوزه گردشگری و ارائه برنامه های عملیاتی در توسعه صنعت گردشگری تاکید نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز سونیا اندیش عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که صنعت گردشگری از جمله صنایع جهانی با ارزش افزوده بالا است  و ایران با وجود میراث فرهنگی غنی می تواند جزء مقاصد اصلی گردشگری در جهان باشد. وی در خصوص وضعیت فعلی کشور و استان در این صنعت گفت: اطلاعات جهانی ارائه شده در خصوص میزان گردش مالی صنعت گردشگری در کشورهای مختلف نشان می دهد که ایران با وجود ظرفیت های بسیار بالا سهم بسیار کمی از اقتصاد این صنعت را به خود اختصاص داده است.
رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز با اظهار امیدواری از اینکه کمیسیون با برگزاری نشست های تخصصی با هدف افزایش همکاری و هم افزایی بین بخشی، ارگانها و نهادهای مختلف وضعیت این صنعت در استان را بهبود بخشد.
اندیش در  خصوص اهداف کمیته گردشگری این کمیسیون گفت: در نظر داریم با ارائه همکاری و هم افزایی بین بخشی و ارائه راهکار های عملیاتی و اجرای، وضعیت این صنعت را در جهت توسعه همه جانبه استان بهبود ببخشیم.
رئیس کمیسیون در خصوص جایگاه اتاق های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی گفت: اتاق های به عنوان مشاوران سه قوه می توانند در انتقال مسائل و مشکلات بخش خصوصی از طریق ساختار شورای گفتگوی دولت و بخش به نهادهای تصمیم گیر کمک نمایند.
مرتضی آبدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی با تقدیر از هیات نمایندگان و هیات رئیسه و رئیس کمیسیون مربوطه اتاق تبریز که در فعال سازی این کمیسیون اقدام نموده اند؛ گفت: اتاق تبریز به عنوان اولین اتاق بازرگانی ایران در جهت توسعه همه جانبه استان می تواند نقش ویژه ای در تمام بخش های صنعتی بخصوص صنعت گردشگری استان ایفاء نماید. وی با تاکید بر این نکته که نهادهای مختلفی همچون استانداری، ستاد سفرهای نوروزی، کمیسیون گردشگری اتاق تبریز، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیسیون گردشگری شهرداری کلان شهر تبریز و... در این امر مهم فعال هستند؛  اظهار امیدواری نمود: با ایجاد وحدت رویه بین نهادهای موثر در این حوزه امکان توسعه صنعت گردشگری در کوتاه ترین زمان ممکن محقق گردد.
آبدار در خصوص توسعه صنعت گردشگری استان، توجه ویژه به «برند تبریز» و مزیت های رقابتی آن همچون؛ فرش، شکلات سازی و ... پیشنهاد داد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در این نشست پیشنهاد داد: برای اثرگذاری بیشتر این کمیسیون از روسای صنوف مرتبط با صنعت گردشگری دعوت به عمل آید. وی از هیات رئیسه کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز خواست تا اهتمام بیشتری در جهت توسعه  تورهای صنعتی استان با توجه به سابقه صنعتی استان داشته باشند.
محمد ملکی مسئول کمیته گردشگری کمیسیون کارآفرینی، اقتصادی دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با تاکید براین نکته که تعدد سازمان ها و ارگان های مرتبط در صنعت گردشگری سبب می شود که نتوانیم در این حوزه توسعه چشمگیری را در استان تجربه نماییم ، همکاری و هم افزایی بین بخشی، و حضور در نمایشگاه های بین المللی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری استان را دو اصل مهم در توسعه این صنعت در استان خواند و اظهار امیدواری نمود: با حمایت اتاق های بازرگانی در منطقه ؛ اتاق تبریز، ارومیه، اردبیل و... امکان توسعه صنعت گردشگری در کوتاه ترین زمان ممکن به منظور توسعه همه جانبه استان تحقق یابد.  
عباس کمالی نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز توجه ویژه به توسعه فرهنگ میزبانی در راستای رشد صنعت گردشگری استان را یک ضرورت اساسی خواند و افزایش اعتماد اجتماعی در راستای هم افزایی بین بخشی و مردم در توسعه این صنعت را مهم ارزیابی نمود و اظهار امیدواری نمود: با فعال شدن کمیسیون کارآفرینی، اقتصادی دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز صنعت گردشگری در استان توسعه یابد.
هدف گذاری برای جذب گردشگر از کشورهای همسایه به خصوص حاشیه خلیج فارس، ایجاد کار گروه های تخصصی، بهره مندی از ظرفیت های کشور دوست و همسایه ترکیه در جذب گردشگرانی که از کشورهای مختلف به ترکیه مسافرت می کنند. بهره برداری از ظرفیت اصناف تبریز و استان به عنوان ویترین جذب گردشگر، استفاده از تجربه متراکم 2018 که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده بود.معرفی تبریز به عنوان شهر خلاق در حوزه ادبیات ، نگاری گری و خوشنویسی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری کلان شهر تبریز ، راه اندازی قطارهای گردشگری در مسیر منطقه آزاد ارس و باغ شهر ایران شهر مراغه، در راستای توسعه گردشگری استان ، توجه ویژه به توسعه گردشگری سلامت با توجه به ظرفیت های استان در این حوزه،  توجه ویژه به آموزش و ارائه استانداری های لازم در میزبانی در مواجه با گردشگران، توجه ویژه به عدم موازی کاری با توجه به تعدد  سازمان های مرتبط در حوزه گردشگری و ایجاد بسترهای لازم برای هماهنگی، همکاری و هم افزایی بیشتر سازمان های مرتبط با گردشگری در راستای توسعه این صنعت در استان، حضور در نمایشگاه های بین المللی  و معرفی پروژه های سرمایه گذاری به صاحبان سرمایه از جمله مباحث طرح شده از طرف اعضای حاضر در جلسه کمیسیون بود.