تاریخ : يکشنبه 24 شهريور 1398
کد 521

گسترش همکاری های دو جانبه در راستای توسعه اقتصادی ایران و ترکیه

در این نشست فعالان اقتصادی استان و اعضای انجمن کار آفرینان صنایع ترکیه (تومسیاد)- شعبه ارزروم بر گسترش همکاری های دو جانبه در راستای توسعه اقتصادی دو کشور تاکید نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ابراهیم گوزوتوک رئیس انجمن کارآ فرینان و صاحبان صنایع ترکیه (تومسیاد)- شعبه ارزروم به همراه هیاتی از فعالان اقتصادی استان ارزروم ترکیه در سفری3 روزه به منظور آشنایی با ظرفیت های صنعتی، تولیدی و پتانسیل های سرمایه گذاری منطقه، از استان های آذربایجان شرقی و غربی، مناطق آزاد ارس و ماکو دیدار نمودند.
عباس کمالی نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم در سخنانی با اشاره به ظرفیت های تولیدی و صنعتی دو کشور ایران و ترکیه تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه دو کشور ایران و ترکیه را فرصت مغتنمی برای افزایش همکاری های دو جانبه خواند و اظهار امیدواری نمود: نشست های تخصصی فعالان اقتصادی با توجه به ظرفیت های صنعتی و تولیدی  دو کشور ایران و ترکیه امکان همکاری دو جانبه برای مشارکت در تولید و صادرات به کشورهای ثالث را مهیا نماید.
نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به مشترکات فرهنگی بین دو کشور دوست و همسایه پیشنهاد داد: در راستای گسترش روابط دو جانبه در حوزه های مورد علاقه، پرواز مستقیم تبریز- ارزروم بین دو کشور ایجاد گردد.
ابراهیم گوزوتوک رئیس انجمن کارآ فرینان و صاحبان صنایع ترکیه (تومسیاد)با یادآوری این نکته که انجمن تومسیاد در چهل استان کشور ترکیه و 25 کشور خارجی شعبه دارد. اظهار امیدواری نمود؛ علی رغم تلاش های برخی کشورهای غربی، همکاری های دو جانبه ایران و ترکیه در راستای حل مسائل و مشکلات پیش آمده از قِبل تحریم ها مرتفع و امکان گسترش روابط دو جانبه بیش از پیش مهیا گردد.
رئیس انجمن کارآفرینان و صاحبان صنایع ترکیه با تاکید براین نکته که دو جانبه بودن روابط اقتصادی و تجاری بین کشورها و ملت های می تواند امکان تداوم همکاریها ی اقتصادی را در بلند مدت و به صورت مستمر فراهم آورد ؛ خاطر نشان کرد: ظرفیت های معدنی، صنعتی و تولیدی دو کشور ایران و ترکیه  امکان چنین همکاری های دو جانبه را مهیا می سازد. وی در این خصوص تشریح نمود: اتاق های بازرگانی و انجمن های اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه می توانند به عنوان پل ارتباطی، درگسترش روابط دو جانبه با تائید اهلیت فعالان اقتصادی و پشتیبانی از آنها درگسترش روابط اقتصادی دو جانبه ایفاء نقش نمایند.
رضا کامی عضو هیات رئیسه اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که در هر شرایطی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و ترکیه بر قرار است؛ در همین راستا خاطر نشان کرد: حدود  پنجاه واحد تولیدی و صنعتی توسط اتباع ترکیه در استان ایجاد و در حوزه های مختلف صنعتی و تولیدی در حال فعالیت هستند.
عضو هیات رئیسه اتاق تبریز در همین خصوص اظهار امیدواری نمود: نشست های رو در روی فعالان اقتصادی و مقامات بلند پایه دو کشور امکان حل مسائل و مشکلات موجود در روابط دو کشور در حوزه های همچون : تعرفه گمرکی، انتقال پول و... را فراهم آورد. وی ارائه راهکار های عملیاتی از طرف فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه با در نظر گرفتن چشم انداز بلند مدت توسعه دو کشور را مهمترین عامل حل مسائل و مشکلات موجود در گسترش روابط اقتصادی دو جانبه خواند.
در ادامه جلسه، فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه نکته نظرات خود را در راستای گسترش همکاری دو جانبه در بخش های؛ کشاورزی و صنایع غذایی، ماشین آلات سنگین، پتروشیمی و قیر، گردشگری، صنعت احداث و... مطرح نمودند.