تاریخ : چهارشنبه 13 شهريور 1398
کد 515

تعامل دوجانبه کارآفرینان و سازمان تامین اجتماعی راهکاری برای بهبود فضای کسب و کار استان

جلسه هم اندیشی معاونین سازمان تامین اجتماعی با تشکل های کارآفرینی استان آذربایجان شرقی با عنوان تامین اجتماعی و رونق تولید در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد. در این نشست تعامل کارآفرینان و سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای بهبود فضای کسب و کار استان مطرح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تبریز دکتر یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز در نشست هم اندیشی مدیران سازمان تامین اجتماعی با تشکل های کارآفرینی استان در سخنانی با تاکید بر این نکته که تعامل سازنده با عوامل اصلی تولید:کارگر، کارفرما و سازمان های دولتی می تواند فضای کسب و کار استان را در سال رونق تولید بهبود بخشد، با تقدیر از تلاش های مسئولان سازمان تامین اجتماعی استان یادآور شد: اخذ نظرات فعالان اقتصادی می تواند انگیزه فعالیت را در سال رونق تولید بیش از پیش افزایش داده و رضایتمندی جامعه کارآفرینان را با هدف بهبود فضای کسب و کار و اشتغال پایدار فراهم نماید.
رئیس اتاق تبریز اصلاح بخشنامه ها با هدف تسهیل تولید و رفع موانع تولید را دو عامل مهم توسعه اقتصادی در استان خواند واظهار امیدواری نمود: اهداف تعیین شده با همکاری اتاق بازرگانی و سازمان تامین اجتماعی در کوتاه ترین زمان ممکن تحقق یابد.
ژائله با بیان اینکه الگو قرار دادن عملکرد کشورهایی همچون آلمان و فرانسه در حوزه تامین اجتماعی می تواند سبب تعامل سازنده فعالان اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی کشور قرار گیرد.وی در خصوص یادآور شد:  شناخت بیشتر از موفقیت های این کشورها در حوزه تامین اجتماعی می تواند مسائل و مشکلات کشور در این خصوص را اصلاح و فضای کسب و کار بهبود بخشد.
رئیس اتاق تبریز رقابت پذیری و واگذاری خدمات تامین اجتماعی به بخش خصوصی را با توجه به الگو های موفق کشورهای توسعه در این حوزه را مهم ترین راهکار بهبود خدمات ارائه شده توسط سازمان تامین اجتماعی و رضایت مندی مشتریان این سازمان خواند.

ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تبریک انتخاب رئیس سازمان تامین اجتماعی استان به عنوان مدیر برتر کشوری یادآور شد: ایشان اولویت اول کاری خود را سلامت فضای کسب و کار قرار داده و همین عامل باعث موفقیت و انتخاب ایشان به عنوان مدیر برتر کشوری شده است. وی در این خصوص اظهار امیدواری نمود: سایر سازمان ها و ادارات استان موفقیت سازمان تامین اجتماعی استان را در بهبود فضای کسب و کار  استان الگوی کاری خود قرار دهند.
 نایب رئیس اتاق تبریز، تسهیل و روانسازی امور در سازمانها و نهادها را از پیش نیازهای بهبود کسب و کار دانسته و تصریح کرد، در جهت رونق تولید بایستی همه دست به دست داده و در جهت رفع موانع تولید تلاش کنیم

جعفر سمساری مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر این نکته که سازمان اولویت خود را حمایت از تولید در سال رونق تولید قرار داده است در خصوص تعامل سازنده بین سازمان و فعالان اقتصادی استان گفت: سازمان تامین اجتماعی استان وظیفه خود می داند که در شرایط سخت اقتصادی بیش از هر زمان دیگری در کنار فعالان اقتصادی باشد و چنین رویکری سبب شده که بیشترین تعامل را با فعالان تولیدی و صنعتی استان داشته باشد.
مدیر کل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این نکته که سازمان در سال رونق تولید با طرح های همچون؛ بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب،  تقسیط بدهی های معوق، تسهیل صدور مفاصا حساب جهت اخذ کارت بازرگانی و بازرسی از دفاتر قانونی‌ را در دستور کار قرار داده است؛ اظهار امیدواری نمود: با تعامل بیشتر مثلث؛ کارگر، کارفرما و سازمان های دولتی، امکان توسعه اقتصادی استان  در کوتاه ترین زمان ممکن محقق گردد.
مدیر کل تامین اجتماعی استان برگزاری جلسات هم اندیشی و نشست های تخصصی با تشکلها در جهت احصاء و اهتمام در رفع آنها در استان را مورد توجه قرار داده و افزود برخی قوانین و مقررات از جمله قانون بیمه بیکاری و قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آو ر بایستی، متناسب با ساختار اقتصادی و جمعیتی کشور مورد بازنگری قرار گیرد.

دکتر محمدرضا جعفریان، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی کشور  در  جلسه هم اندیشی معاونین سازمان تامین اجتماعی با تشکل های کارآفرینی استان آذربایجان شرقی با عنوان تامین اجتماعی و رونق تولید در اتاق بازرگانی تبریز با یاد آوری این نکته که نهادینه نمودن مفاهیم بیمه و تأمین اجتماعی در سطح جامعه، از رویکردهای حوزه فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی است. تصریح کرد، ایفای به هنگام تعهدات سازمان در قبال ذینفعان نیازمند تامین منابع پایدار می باشد و در این راستا لازم است نهادهای مدنی ضمن مشارکت در تجهیز منابع، در راستای صیانت از دارایی های بین النسلی این صندوق گام بردارند.
دکتر جعفریان، کاهش فزاینده نسبت تعداد بیمه شدگان به تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران، طی دهه اخیر را مورد توجه قرار داده و اذعان داشت تحمیل قوانین و مقررات مغایر با محاسبات بیمه ای، ‌مخل ساختار  سازمان و کارکردهای ذاتی آن است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، خروج از بنگاهداری به سمت سهامداری را از مهمترین برنامه های سازمان در حوزه اقتصادی دانسته و اذعان داشت، این مهم با توجه به دستورات رئیس جمهور و مقام وزارت به جد پیگیری می گردد.
 معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی کشور  با تاکید بر  این نکته که کار فرمایان کشور بزرگترین شرکای سازمان محسوب می شوند، خاطر نشان کرد: تعامل سازنده کارفرمایان، کارگران و سازمان تامین اجتماعی می تواند منشاء خیر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور باشد.

 مهرداد قریب، مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست، با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در مقاطعی با چالش های مدیریتی، سیاستگذاری و قانون گذاری مواجه بوده و آثار آن در حال حاضر نیز در سازمان تداوم دارد، تحمیل قوانین و مقررات غیر کارشناسی و مغایر با محاسبات بیمه ای را موجب برهم خوردن توازن منابع و مصارف سازمان دانسته و اذعان داشت بازنگری در این قوانین ضروری است.
مدیر کل وصول حق بیمه با اشاره به اینکه در زمان تصویب قانون مشاغل سخت و زیان آور این قانون مورد استقبال کارفرمایان و کارگران بود، تصریح کرد در حال حاضر این قانون از جانب فعالین اقتصادی و صنعتی به عنوان مخل کار و تولید معرفی می شود و لازم است در این قانون و قوانین مشابه متناسب با ساختار های موجود، مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
قریب از اهتمام سازمان تامین اجتماعی برای تلخیص قوانین و مقررات خبر داده و خاطر نشان کرد، فرایندهای موجود از جمله فرایند بازرسی از دفاتر قانونی و محاسبه حق بیمه قراردادهایی مقاطعه کاری، با رویکرد شفافیت و روانسازی امور، در حال بازنگری و تلخیص می باشد.
وی همچنین با اعلام اینکه سال گذشته بیش از دو میلیون و سیصد هزار بیلان برای کارگاههای تحت پوشش صادر گردیده است، اذعان داشت آمار اعتراضات و نتایج هیات های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات، بیان کننده این است که عملکرد هیاتهای تشخیص و نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیاتها مطلوب و دقیق بوده است.

رضا معینی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمانها، در این جلسه با اشاره به اینکه شناخت مطالبات و چالشهای پیش روی کارفرمایان و کارگاههای تحت پوشش، از جمله برنامه های اداره کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمانها می باشد، اذعان داشت، معتقد هستیم کارفرمایان صرفاً بایستی نسبت به پرداخت حق بیمه مقرر در قانون اقدام و با تدوین سازو کارهای شفاف، از تحمیل هزینه های مبادله ای از جمله هزینه های اداری، ایاب و ذهاب و ضعف قوانین، به کارفرمایان ممانعت به عمل آورده و روانسازی امور و تلخیص قوانین  را به معنای واقعی محقق نمائیم.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمانها از اراده سازمان تأمین اجتماعی در رفع پیچیدگی ها و فرآیندهای زائد با مشارکت و هم فکری شرکای اجتماعی خبر داده و گفت، در حوزه کارفرمایی، مقررات پیمانکاری، بازرسی از دفاتر قانونی و هیأتهای تشخیص مطالبات از جمله موضوعات اولویت دار در حال بازنگری و تلخیص می باشد و امیدوار هستیم با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مطلوب و به هنگام به مخاطبین و توسعه خدمات غیر حضوری شاهد رضایتمندی هر چه بیشتر ذینفعان باشیم.  
در این جلسه اعضای هیات مدیره تشکلهای کارفرمایی استان، با تاکید بر اینکه کارفرمایان در راستای تضمین آرامش خاطر نیروی کار همواره در کنار سازمان تامین اجتماعی هستند، از وجود قوانین و مقررات مانع تولید در سازمانها و دستگاههای دولتی انتقاد نموده و تصریح کردند ضمن شفافیت و ایجاد وحدت رویه در فرآیندهای اداری، ضرورت دارد مصوبات و مقررات موجود، از طریق جلسات هم اندیشی و کارشناسی مورد بازنگری قرار گرفته و بستر لازم برای رونق تولید را رقم زند
در این نشست با اهدای لوحی از جانب معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی تجلیل شد.