تاریخ : چهارشنبه 6 شهريور 1398
کد 503

رئیس اتاق تبریز: بازارهای منطقه ای مکمل توسعه صادرات است

کمیسیون صادرات، مدیریت واردات با دستور جلسه؛ انتخاب نواب و دبیر کمیسیون و بررسی مسائل و مشکلات واحد های صادراتی استان تشکیل شد . رئیس اتاق تبریز در این جلسه ایجاد بازارهای منطقه و جهانی به منظور عرضه مستقیم محصولات تولیدی ایران در بازارهای هدف را پیشنهاد داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز سید یوسف حسینی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، مدیریت واردات با اشاره به مشکلات عدیده ای که در حوزه صادرات فعالان اقتصادی را تحت شعاع خود قرار می دهد گفت: کارت های بازرگانی یکبار مصرف از جمله مسائلی است که تجار کشور و استان را با مشکلات ویژه ای  مواجه نموده و بر اقتصاد کشور ضررهای جبران ناپذیری را وارد می آورد. وی با تقدیر از رئیس اتاق تبریز و سایر اعضاء هیات نمایندگان اتاق تبریز که با اقدامات اساسی در این خصوص امکان سوء استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف را در استان  به حداقل رسانده، اظهار امیدواری نمود: با اقدامات صورت گرفته در خصوص صدور کارت های بازرگانی حمایت حداکثری از فعالان اقتصادی و تجار در استان فراهم گردد.
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز ایجاد بازارهای منطقه ای و جهانی در راستای توسعه صادرات را لازمه توسعه صادرات محصولات تولیدی کشور خواند و در این مورد افزود: برای تحقق چنین امری همتی مضاعف لازم است تا به این مهم در راستای توسعه اقتصادی کشور نایل گردیم.
دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که صادرات عامل اصلی ایجاد تحرک در اقتصاد کشور است در همین راستا گفت: کمیسیون صادرات و مدیریت واردات جزء کمیسیون مهم اتاق به شمار می آید که می بایست مشکلات تجار استان در این کمیسیون احصاء و در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح گردد تا مسائل و مشکلات تجار استان مرتفع و امکان حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی مهیاء شود.
ایجاد مراکز تجاری در کشورهای منطقه و سایر کشورها، حضور در نمایشگاه های بین المللی ، پیوستن ایران به کشورهای اوراسیا که امکان صادرات محصولات ایران به این کشورها را بدون پرداخت عوارض گمرکی فراهم می آورد، اعزامی هیات اقتصادی و تجاری به عراق در راستای سفر اقتصادی و تجاری که فعالان اقتصادی کشور عراق به استان داشته اند، تامین منابع مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی وصنعتی با روش های نوین تامین منابع مالی همچون؛ بورس، اصلاح قوانین مرتبط با صدور کارت بازرگانی به منظور بررسی اهلیت درخواست کنندگان کارت بازرگانی، لزوم حضور مستمر در بازارهای جهانی و منطقه ای برای اعتماد سازی برای همکاری های دو جانبه در خریدارن محصولات تولیدی ایران با هدف همکاری های بلند مدت به عنوان شرکاء تجاری، حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در چارچوب های داخلی (تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی) برای حضور مستمر و موثر در بازارهای جهانی از جمله مباحث طرح شده از طرف رئیس اتاق تبریز بود.
حمایت های قانونی و لجستیکی از محصولات صادراتی به کشورهای همسایه با هدف رقابتی نمودن محصولات تولیدی، جلوگیری از نوسات ارزی در کشور، تدوین استراتژی صادراتی برای محصولات مختلف برای صادرات به بازارهای منطقه ای و جهانی، ایجاد شرکت های مدیریت صادرات و کنسرسیوم های صادراتی در ایران، ایجاد شرکت های اعتبار سنجی صادراتی، پی گیری کمیسیون صادرات در خصوص انعقاد تفاهم نامه همکاری بین سازمان پایانه های استان با سازمان پایانه های عراق، موضوعات مطرح شده از طرف فعالان اقتصادی و اعضاء کمیسیون بود.