تاریخ : پنجشنبه 17 مرداد 1398
کد 495

انتخاب روسای کمیته های تخصصی در دومین نشست کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری

دومین جلسه کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری با دستور جلسه، تدوین برنامه استراتژیک اولیه کمیسیون، معرفی روساء کمیته های تخصصی کمیسیون و معرفی صندوق پژوهشی منطقه آزاد ارس تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تبریز سونیا اندیش عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز در ابتدای جلسه با معرفی روساء کمیته های تخصصی این کمیسیون از مسئولان کمیته ها خواست تا نکته نظارت خود در خصوص نحوه اداره این کمیته را ارائه نمایند. 
وی با اشاره به این نکته که با توجه به نو بودن محورهای کمیسیون با علاقمندان زیادی برای همکاری با کمیسیون مواجه هستیم، افزود: این میزان علاقمندی که عملا می تواند به گستردگی مباحث مطرح شده و قابل پی گیری در کمیسیون را سبب شود از جمله عوامل اساسی فرصت ها و تهدیدهای کمیسیون می باشد. وی از هیات رئیسه کمیسیون و روساء کمیته های تخصصی خواست در مواجه با این درخواست و علاقمندی به عنوان یکی از فرصت ها و تهدیدهای کمیسیون  همفکری لازم را انجام دهند.
رئیس کمیسیون کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان و گردشگری از روساء کمیته های تخصصی این کمیسیون خواست تا در خصوص گسترش ارتباط دانشگاه و صنعت در حوزه مسئولیت خود اقدامات موثری را انجام دهند. استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس، اتاق تبریز و شهرداری تبریز از دیگر مباحث طرح شده از طرف رئیس کمیسیون به منظور پیشبرد اهداف این کمیسیون در راستای توسعه استان بود.
اندیش در خاتمه نشست،برگزاری جلسات هم اندیشی هیات رئیسه کمیسیون و روسای کمیته های سه گانه به منظور تدوین استراتژی کمیسیون و سایر مباحث طرح شده، همچون ایجاد مرکز ایده پردازی را پیشنهاد داد.
در ادامه مسئولان کمیته های سه گانه در حوزه های تخصصی خود؛ مواردی را یاد آور شدند: 
مهین با آسیب شناسی کارآفرینی در ایران و اینکه این اصطلاح به غلط در کشور مترادف با کاریابی و اشتغال شده است؛ افزود: کارآفرینی به معنای بهروه وری و تولید ثروت به کار می رود، که با این نوع نگاه با اقتصاد دانش بنیان ارتباط معنا داری، دارد. وی با یادآوری این نکته که کارآفرینی به معنای تغییر در فرآیندها است، اظهار امیدواری نمود با نگاه درست به مفهوم کارآفرینی در کشور و استان امکان بهره برداری از این علم در حوزه های مختلف و به خصوص صنعت گردشگری که ارزش افزوده بیشتری نسب به سایر صنایع ایجاد می نماید، فراهم گردد. محمدی با تاکید بر این نکته که کارآفرینی به معنای خلق ثروت است، استفاده از مزیت های نسبی و رقابتی مناطق مختلف کشور در اقتصادی دانش بنیان را لازمه موفقیت این اقتصاد خواند و با ارائه گزارشی از طرح های که در استان و کشور در همین زمینه عملیاتی نموده افزود: در تلاش خواهیم بود که برنامه های کمیته اقتصاد دانش بنیان را در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پی گیری نماییم.
بهلولی با ارائه گزارش از نحوه فعالیت صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی ارس و با یادآوری این نکته با توجه به مزیت های قانونی و رقابتی منطقه آزاد ارس این صندق در این منطقه تشکیل شده است؛ حمایت از شرکت های دانش بنیان را از اهداف اساسی تشکیل در منطقه خواند و با اشاره به برخی از حوزه های حمایتی این صندق همچون؛ خودروسازی، برق و الکترونیک، نفت و گاز، شیمیایی در خصوص گستره جغرافیایی این صندق  گفت: صندوق در حوزه جغرافیایی منطقه و استان فعالیت خواهد کرد.
دکتر فرج الهی از اساتید دانشگاه و مشاور ارشد کمیسیون در حوزه تامین مالی با یاد آوری این نکته که در کشورهای توسعه یافته دولت به عنوان سیاست گذار ایفاء نقش می نماید و نهاد های عمومی و خصوصی نقش غیرقابل انکاری در روند توسعه دارند؛ اظهار امیدواری نمود با همکاری و همراهی کمیته های تخصصی امکان تدوین استراتژی کمیسیون محقق گردد. وی توجه به ارتباط حوزه های کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان، شناسایی فرصت ها و ارتباط با دانشگاهای آینده نگر را لازم تدوین استراتژی اثر بخش خواند و یادآور شد: در چنین شرایطی کمیسیون خواهد توانست تا در خدمت اقتصاد استان قرار گیرد.   
ارتباط با شرکت های دانش بنیان، ارتباط با دانشگاه، و پارک های علم و فن آوری، ارائه گزارش از نحوه فعالیت صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی ارس، نحوه تدوین استراتژی کمیسیون با توجه به رویکر توسعه منطقه ای، بررسی عدم ارتباط مناسب دانشگاه و صنعت، ایجاد روحیه حمایتی در صندوق های حمایت از پژوهش ها و فن آوری های نو، نحوه ورود کمیته گردشگری به این صنعت به عنوان سومین صنعت اقتصادی دنیا بعد از نفت و خودورسازی و چالشهای پیش روی آن، گسترش روابط اعضای کمیسیون با دانشگاه های داخلی و خارجی در راستای توانمندی سازی اعضاء برای عملیاتی نمودن ایده های طرح شده،  برگزاری جلسات تخصصی در خصوص تامین مالی طرح ها و پروژه های در دست اقدام از جمله مباحث مطرح شده از طرف اعضاء کمیسیون در این نشست بود.
لازم به ذکر است در این نشست مهین، محمدی و ملکی  به عنوان روسای کمیته های تخصصی؛ کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری از طرف رئیس کمیسیون به اعضاء معرفی شد.