تاریخ : چهارشنبه 20 تير 1403
کد 4923

در نشست مشترک واحدهای تولیدی با مدیران برق استان مطرح شد؛

جهش قطعی برق، به‌جای جهش تولید/ قطع برق صنایع، تنها راهکار وزارت نیرو برای جبران ناترازی

نشست مشترک واحدهای تولیدی با مصرف برق بالای 2 مگاوات با مدیران برق استان، با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی، نمایندگان بخش خصوصی، صنایع فولادی استان و مدیران عامل ادارات برق استان، در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مسعود بنابیان؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت و حساسیت موضوع برق در بخش تولید گفت: ناترازی انرژی برق به‌هیچ‌وجه برای بخش خصوصی قابل‌قبول نیست.
وی با بیان اینکه سال گذشته قطعی برق صنایع یک روز در هفته اعلام شده بود، اما طی چند روز اخیر، اعلام شده است که باید این تعطیلی به دو روز در هفته افزایش یابد، گفت: تنها کاری که طی چند سال گذشته در رابطه با رفع ناترازی برق در وزارت نیرو انجام گرفته است، کاهش ساعات کاری ادارات و قطعی برق صنایع، به‌عنوان راهکار بوده است.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تبریز خواستار توجه جدی وزارت نیرو در راستای تأمین زیرساخت‌های انرژی شد و تأکید کرد: در حال حاضر ناترازی برق، صنایع را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، هنگامی که زیرساخت برق فراهم نباشد، نمی‌توان شاهد جهش تولید بود. ما در حال حاضر به‌جای جهش تولید، جهش قطعی برق داریم.
 
شرایط فعالیت بخش خصوصی تسهیل شود
طاهر روحی؛ مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: استان آذربایجان شرقی با سایر استان‌ها تفاوت بزرگی دارد و آن اینکه بیش از ۹۰ درصد گردش مالی استان، توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.
وی با بیان این مطلب گفت: باید با تمهیداتی شرایط برای فعالیت بخش خصوصی تسهیل شود.

بخش خصوصی تحمل بحران جدید ندارد
مهدی امینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و رئیس خانه صمت استان آذربایجان­شرقی گفت: صنعت حال خوبی ندارد و ما به اندازه کافی در بحران هستیم و هنگامی که بحران جدیدی به ما تحمیل می‌شود، شرایط چندین برابر سخت‌تر شده و نمی‌توانیم زیر بار این فشارها مقاومت کنیم.
وی با طرح این سؤال که چرا هنگام بروز ناترازی اولین اقدام گرفتن یقه صنعتگران است، گفت: مدیران برق استان می‌توانند ناترازی برق را با کاهش مصرف یا قطعی برق در سایر اصناف و بخش خانگی نیز مدیریت کنند، نه اینکه فقط به شهرک‌های صنعتی فشار بیاورند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز گفت: اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم واحدهای صنعتی تنها ۹ ماه از ۱۲ ماه سال را به دلیل ناترازی انرژی مشغول به کار هستند، اما آیا در این شرایط هزینه‌های جاری واحدهای تولیدی از جمله مالیات، حقوق کارگران و ... را کسی متقبل خواهد شد؟
 
تعطیلی دو روز در هفته برای واحدهای تولیدی توجیهی ندارد
یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به جلسه روز گذشته در خصوص افزایش قطعی برق صنایع از یک روز به دو الی دو و نیم روز در هفته در ایام پیک مصرف برق گفت: در این جلسه مطرح شد که واحدهای صنعتی باید دو روز در هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر تعطیل شوند، اما هیچ‌یک از نمایندگان بخش خصوصی زیر بار این درخواست نرفت، چرا که این شرایط برای واحدهای تولیدی هیچ‌گونه توجیهی ندارد، با این حال امروز پیامکی مبنی بر قطعی برق در روزهای یکشنبه و چهارشنبه در شهرک‌های صنعتی برای صنایع ارسال شده است.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز بر لزوم ارائه راهکاری دیگر به‌جای قطعی برق صنایع از سوی مسئولان اداره برق استان تأکید کرد و افزود: به‌جای اینکه فشار تماماً بر صنایع وارد شود می‌توانند به‌صورت دوره‌ای برق واحدهای مسکونی و تجاری را نیز قطع کنند.
پایدار با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در حوزه تأمین انرژی برق در کشور صورت نگرفته است، تأکید کرد: پولی که صرف پرداخت یارانه به خانوارها می‌شود، می‌توانست در حوزه تأمین زیرساخت‌های انرژی در کشور هزینه شود و هیچ‌یک از ما امروز با مشکل ناترازی انرژی مواجه نبودیم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز تأکید کرد: قطعی ناگهانی برق خسارات بسیار زیادی به صنایع وارد می‌کند و اداره برق موظف است هزینه این ضرر و زیان را به واحدهای تولیدی پرداخت کند.
 
تأمین زیرساخت‌ها، الفبای جهش تولید
سهراب فیض‌زاده؛ رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان­شرقی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه دو روز تعطیلی هفته در صنایع، به دلیل ناترازی برق قابل‌قبول نیست، ادامه داد: شاید بهتر باشد به‌جای اینکه تمامی صنایع در این شرایط متضرر شوند با صنایع بالای 2 مگاوات مصرف، توافقی صورت بگیرد تا مصرف خود را در ایام پیک کاهش دهند.
وی با اشاره به تأکید استاندار مرحوم در رابطه با جهش تولید و اینکه تأمین زیرساخت‌ها، الفبای جهش تولید را تشکیل می‌دهد، گفت: باید چاره اساسی برای این شرایط اندیشیده شود.
 
قطع برق صنایع، ساده‌ترین راه برای جبران ناترازی
کریم رحیمی؛ مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز گفت: صنایع فولادی 5 الی ۷ درصد کل برق صنایع را مصرف می‌کنند که چندان رقم بالایی محسوب نمی‌شود و اینکه دولت ساده‌ترین راه را انتخاب کرده و معتقد است، برق واحدهایی که بیشترین مصرف برق را دارند، باید دو روز در هفته در تابستان قطع شود، راهکار درستی نیست.
وی اضافه کرد: صنایع به دلیل ناترازی انرژی، در تابستان برق ندارند و در زمستان گاز، اما متأسفانه علیرغم این محدودیت‌ها، شاهد صدور جواز فعالیت برای صنایع هستیم، در شرایطی که وزارت نیرو نمی‌تواند پاسخگوی صنایع موجود باشد، این اقدام جای تعجب دارد.
رحیمی تصریح کرد: رفع ناترازی انرژی نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری دارد و این از توان بخش خصوصی خارج است، لذا نمی‌توان واحدهای صنعتی را به سمت احداث نیروگاه هدایت کرد، بلکه این وظیفه دولت است که زیرساخت‌های تولید را فراهم کند.

محدودیت‌ها تا کجا ادامه دارد؟
فرهاد نیک‌نفس، مدیرعامل مجتمع فولاد ظفر بناب گفت: بخش خصوصی همواره محدودیت‌ها را قبول کرده است، حال سؤال اینجاست که تا کجا می‌خواهند، این محدودیت‌ها را ادامه دهند؟
وی با اشاره به تعطیلی‌های رسمی در کشور و تعطیلی‌های ناشی از ناترازی انرژی برق در تابستان و انرژی گاز در زمستان گفت: با این شرایط واحدهای صنعتی بیشتر ایام سال تعطیل هستند و کار نمی‌کنند، اما هزینه‌های جاری همواره پابرجا است.
نیک‌نفس با اشاره به عدم وجود درک متقابل بین بخش دولتی و صنعتی گفت: هنگام قطعی برق خسارات زیادی به ماشین‌آلات صنعتی زده می‌شود و با توجه به اینکه ما در شرایط تحریمی قرار داریم، تهیه مجدد قطعات علاوه بر هزینه‌بر بودن، شرایط پیچیده‌ای دارد و نمی‌توان به‌راحتی و با سرعت قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز را تأمین کرد، بنابراین مدیران برق باید از قطع ناگهانی برق صنایع خودداری کنند.
 
همه باید ناترازی برق را احساس کنند، نه فقط صنایع
سعید رسالی؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان­شرقی در پایان این نشست و پس از شنیدن اظهارات بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود باید قبول کنیم، قطعی برق وجود دارد و سال‌های بعد نیز این مشکل پابرجا خواهد بود و تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، جلوی تشدید ناترازی‌ها را بگیریم و این امر در بلندمدت حل‌شدنی است نه کوتاه‌مدت.
رسالی با اشاره به وجود شرایط پیچیده شبکه برق در کشور گفت: هنگامی که مصرف برق از مقدار مشخص تجاوز کند، برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی و یا قطعی سراسری، ما مجبور به قطع برق می‌شویم.
وی تأکید کرد: من نیز مانند فعالان بخش خصوصی موافق تعطیلی صنایع نیستم و معتقدم اگر ناترازی وجود دارد، باید برای تمامی مردم ایران باشد تا همه ناترازی برق را درک کنند. اگر برق نیست برای همه نیست و اگر هست باید برای همه باشد.

 
آلبوم تصاویر نشست مشترک واحدهای تولیدی با مدیران برق استان