تاریخ : چهارشنبه 2 مرداد 1398
کد 482

نشست مدیر عامل بانک صنعت و معدن با فعالان اقتصادی استان

دکتر مهری رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بانک صنعت و معدن با دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز، هیات رئیسه، هیات نمایندگان و روسای تشکل های اقتصادی استان در محل اتاق تبریز دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز دکتر یونس ژائله رئیس اتاق در این جلسه با قدردانی از حمایت های بی دریغ بانک صنعت و معدن از واحد های تولیدی و صنعتی کشور و استان؛ گفت: بانک صنعت و معدن حدود 470 درصد از منابع خود را به واحد های تولیدی و صنعتی تسهیلات داده که این اقدام در سال رونق تولید، تحولات موثری در بهبود مولفه های  اقتصادی همچون ایجاد اشتغال، کاهش تورم، افزایش ارزش پول ملی و... را سبب شده که در حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور موثر هستند.
رئیس اتاق تبریز با یاد آوری این موضوع که جمعیت استان آذربایجان شرقی حدود 4.8 درصد از جمعیت کشور و منابع مالی استان حدود 2.6 درصد از منابع ملی است خاطر نشان کرد: این استان در جذب منابع مالی در کشور رتبه 21 را به خود اختصاص داده که با توجه به ظرفیت های استان باید تلاش شود استان در جایگاه شایسته خود قرار گیرد.
ژائله با اشاره به این نکته که در نظر سنجی از 275 واحد صنعتی استان مولفه های 16 گانه ای که  در توسعه نیافتگی استان موثر هستند؛ غیر قابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه و دشواری تامین منابع مالی از اهم مولفه های احصاء شده است که ایجاد بانک های منطقه ای راهکاری برای حل این مسئله و مشکل اقتصادی مناطق مختلف کشور است که در تشریف فرمایی دکتر همتی رئیس بانک مرکزی به اتاق تبریز  ارائه گردید و ایشان قول دادند که در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که منابع مالی در کشور و مشتریان خوب در استان موجود است و فقط همتی مظاعف لازم است تا در سال رونق تولید منابع موجود به فعالان صنعتی و تولیدی استان در راستای اجرائی نمودن توسعه اقتصادی و صنعتی در سال رونق تولید عملیاتی گردد، افزود: تکمیل زنجیره های تولید در مناطق مختلف کشور راهکار مناسبی در این خصوص می باشد. وی با خاطر نشان کردن این موضوع که آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنایع غذایی کشور مطرح است خاطر نشان کرد: 24 درصد از اشتغال استان در حوزه صنایع غذایی است که با حمایت بانک صنعت و معدن و با تکمیل زنجیره تولید این حوزه و سایر حوزه های صنعتی و تولیدی می توانیم شاهد تحولات اقتصادی عظیمی در اقتصاد استان و کشور باشیم.
وی با یادآوری این موضوع که عمده واحدهای تولیدی و صنعتی استان جزء واحد های کوچک و متوسط محسوب می شوند، افزود: اتاق تبریز در صدد است با رتبه بندی فعالان اقتصادی استان با توجه به مولفه هایی همچون: میزان ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، ، میزان پرداخت مالیات و  ارزش افزوده، میزان صادرات و ارز آوری به کشور امکان تشخیص اهلیت فعالان اقتصادی برای مسئولان امر را سهل الوصول نماید.
وی از مدیر عامل بانک صنعت و معدن خواست با توجه به ظرفیت های اقتصادی استان حمایت بیشتری از فعالان صنعتی و تولیدی استان به عمل آورد.
مهری مدیر عامل بانک صنعت و معدن در نشست فعالان اقتصادی استان در سخنانی با تاکید بر این نکته که حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور و استان آذربایجان شرقی را در سال رونق تولید، رسالت و هدف اصلی این بانک می داند، یادآورشد: فعالان اقتصادی و صنعتی کشور به عنوان سرداران اقتصادی در جنگ اقتصادی مطرح هستند و بانک صنعت و معدن وظیفه خود می داند که در کنار سرداران اقتصادی کشور قرار گیرد.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن با تایید این نکته که میزان تامین سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استانهای کشور پایین است افزود: 41 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای 47 طرح در استان اختصاص یافته که 40 طرح در حال بهره برداری و 7 طرح در حال اجرا است. وی با تایید این نکته که قبول داریم که 41 هزار میلیارد ریال برای این استان رقم بالایی نیست آمادگی بانک صنعت و معدن از طرح های بزرگ صنعتی و تولیدی را اعلام نمود. 
مهری با طرح این موضوع که فعالان صنعتی و تولید استان باید از بانک خود حمایت نمایند، از فعالان اقتصادی استان خواست تا امکان گردش مالی حساب های خود در این بانک را به منظور همکاری بیشتر افزایش دهند.
مدیر عامل بانک صنعت و معدن، اولویت های کاری این بانک در سال جاری را حمایت از ظرفیت های معدنی در استان های کشور، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی ، حمایت از طرح های توسعه ای زنجیره ارزش، به روز رسانی تکنولوژی های مورد استفاده در صنایع و حمایت از طرح های صادرات محور را جزء اولویت های اساسی این بانک برشمرد و مسئولان ارشد اتاق های بازرگانی را  موجه ترین اشخاص برای تایید اهلیت درخواست کنندگان تسهیلات خواند و اظهار امیدواری نمود: با افزیش اختیارات شعب این بانک در استان ها امکان حمایت بیش از پیش فعالان اقتصادی در کشور و استان آذربایجان شرقی فراهم گردد.
افزایش اختیارات استانی شعب بانک صنعت و معدن در استان ها، در راستای جلوگیری از بوروکراسی های زاید اداری، حمایت بانک صنعت، در تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی و صنعتی استان با توجه به افزایش بی رویه قمیت ها، حمایت از فعالان بخش  معدن استان برای تامین ماشین آلات مورد نیاز این صنعت، حمایت بانک صنعت و معدن در نحوه  انتقال ارز در روابط تجاری بین المللی و تعامل بیشتر این بانک با صرافی ها در خصوص نحوه اخذ تعهدات، حمایت بیشتر از واحد های قطعه سازی استان،  و ایجاد ال سی داخلی به منظور مدیریت روابط مالی بین خودرو سازان و قطعه سازان کشور، اصلاح قوانین موجود کشور و انعطاف بیشتر بانک ها در ارائه تسهیلات با توجه شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور از جمله موارد طرح شده از طرف فعالان تولید و صنعتی استان در این جلسه بود.
در اختتامیه این نشست مدیرعامل بانک صنعت و معدن تندیسی را در راستای بزرگداشت «رضا مقیمی اصل» بزرگ مرد صنعت و معدن کشور به خانواده ایشان تقدیم نمود.
لازم به ذکر است که مدیر عامل بانک صنعت و معدن در یک سفر کاری دو روزه از برخی واحد های صنعتی و تولیدی استان بازدید نمودند.