تاریخ : سه شنبه 25 تير 1398
کد 481

مراسم اختتامیه دوره سه روزه برنامه نویسی CNC در اتاق تبریز

مراسم اختتامیه دوره سه روزه برنامه نویسی CNC در اتاق تبریز از سلسله دوره های آموزش دوگانه آلمان با ارائه گواهینامه برای مهارت آموزانی که این دوره را به اتمام رسانده بودند در محل اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تبریز عباس کمالی نایب رئیس اتاق تبریز با تقدیر از زحمات سازمان ها و نهادهایی همچون اتاق ایران، سازمان فنی و حرفه ای ، بنیاد آموزشی SBHآلمان و انجمن قطعه سازان تبریز  که دوره های چهارگانه ای را برای مهارت آموزان واحد های صنعتی استان ارائه نموده اند؛ یادآور شد: کمبود نیروهای ماهر و نیمه ماهر در سراسر کشور یکی از مهمترین مولفه های عدم تولید محصولات با کیفیت در کشور است. وی اظهار امیدواری نمود: برگزاری آموزش های دو گانه  در رشد و توسعه کشور موثر واقع گردد و فعالان صنعتی و تولیدی نقش خود در سازندگی کشور را به درستی ایفاء نمایند.
نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که دوره های آموزش دوگانه با تفاهم نامه ای که یکسال  قبل بین اتاق بازرگانی ایران و بیناد آموزشی SBHآلمان منعقد شده بود در اتاق تبریز شروع به کار کرد نمو ده است؛ افزود: تا کنون دوره های تخصصی نقشه کشی صنعتی هیدرولیک و پنوماتیک و اخیرا در دوره سه  روزه برنامه نویسی CNC   توسط متخصصان بنیاد آموزشی SBHآلمان در سازمان فنی و حرفه ای استان در تبریز برگزار و مهارت آموزان این دوره گواهینامه خود را در مراسمی که به همین مناسبت در اتاق تبریز برگزار شده بود اخذ نمودند.
کمالی با اشاره به این نکته که حدود یک سال قبل مقدمه برگزاری این دوره ها توسط مسئولان اتاق تبریز و سازمان فنی و حرفه ای با حمایت و پشتیبانی اتاق ایران فراهم شده است . در خصوص نحوه و انتخاب دوره های آموزشی گفت: بعد از نیاز سنجی های که در راستای تامین نیازهای مهارتی واحد های صنعتی اتاق تبریز انجام گرفت؛بر اساس همان نیاز سنجی، نیازهای مهارتی واحد تولیدی و صنعتی استان مشخص و از بنیاد آموزشی SBHآلمان در خواست شد تا دوره های مهارت آموزی را در تبریز برگزار نمایند.
دکتر نماینده رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان با تاکید بر این نکته که برگزاری موفقیت آمیز  دوره های آموزش دوگانه حاصل و کار مشترک همه سازمانها و نهادهای مربوطه بود، که قدردان همه آنها هستیم؛ افزود:  برگزاری جلسه اختتامیه دوره سه روزه برنامه نویسی CNC   از دوره های آموزش دو گانه آلمان اتفاق مبارکی است که آرزوی چندین ساله فعالان صنعتی  و مسئولان ارشد استان و کشور است که همکاری نهاد های آموزشی و صنعتی  را  از اولویت های توسعه صنعتی کشور می دانستند.
 رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان با اشاره به این موضوع که این اقدام به طور مستقیم به بنگاههای اقتصادی در تامین نیروهای متخصص کمک خواهد نمود و سبب افزایش بهره وری واحد های تولیدی و صنعتی در استان خواهد بود؛ افزود: هر چند که سرمایه گذاری برای نزدیکی صنعت و آموزش به عنوان یک چالش جهانی در اکثر کشورها مطرح است ولی در کشورهای همچون ایران که این ارتباط ضعیف تر است به شدت احساس می شود و در همین راستا به چنین آموزش های در جهت توسعه صنعتی کشور نیاز مبرم داریم.
نماینده با یاد آوری این نکته که تجربه های تاریخی نشان داده که کشور های که در شرایط رکود اقتصادی به سر می برند به رکود حاکم بر اقتصاد خود به عنوان اوقات فراغت صنعتی نگاه نموده و به موضوع آموزش مهارت به پرسنل خود برای خروج از رکود اهمیت خاصی قایل می شوند؛ افزود: در کشور ما هم باید با اقدامات مشابه در راستای به روز نمایی دانش فنی واحد های صنعتی، تهدید رکود را به فرصتی برای توسعه  صنعتی کشور تبدیل نمایم. وی در همین خصوص یادآور شد: کشور هایی همچون؛ امریکا و برزیل از رکود به وجود آمده برای به روز نمودن دانش فنی واحدهای صنعتی  به عنوان موتور محرکه و تیکاف صنعتی از آن بهره برده اند .
نماینده  از سازمان های مربوطه و مهارت آموزان حاضر در جلسه اختتامه دروه برنامه نویسی CNC  خواست تا به منظور اثر بخشی بیشتر این دوره آموزشی، نکته نظرات اصلاحی خود را به سازمان فنی و حرفه ای استان ارائه نمایند.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای استان با ارائه پیشنهادی در راستای اثر بخشی این دور های آموزش در سراسر کشور گفت: به منظور اثر بخشی بیشتر دورهای دوگانه در کشور به صورت منطقه ای عمل شود و مناطق صنعتی در کشور مورد پوشش مستقیم این دوره ها قرار گیرند تا نقاط اقماری این مناطق صنعتی به تبعیت از آنها در جریان این دوره ها قرار گیرند. وی با تاکید بر اهمیت آموزش مهارت های فنی در  توسعه صنعتی مناطق مختلف کشور احصاء نیاز های آموزشی واحد های صنعتی و اقدامات لازم در جهت مرتفع نمودن این نیازهای را از  عوامل موثر در موفقیت دوره های آموزش دوگانه خواند و از اتاق تبریز و متخصصان بنیاد آموزشی SBHآلمان ، انجمن قطعه سازان تبریز قدردانی نمود.
دکتر طرخان عضو شواری راهبردی پروژه نهادینه سازی نظام آموزش دو گانه  در ایران با قدر دانی از همه عواملی که در موفقیت این پروژه در سطح کشور تلاش نموده اند آموزش مهارتی های مورد نیاز برای بهره بردای مناسب از تکنولوژی موجود در واحد های صنعتی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: مطمئنا نبود مهارت های لازم برای بهره بهره دای و نگهداری تکنولوژی های صنعتی موجود در کشور هزینه های سنگین و غیر قابل جبرانی را بر آن تحمیل خواهد نمود. وی در این خصوص اظهار امیدواری نمود: همکاری همه عوامل موثر در آموزش دو گانه موجب توسعه صنعتی کشور گردد.
مقیدی مدیر پروژه  آموزش دو گانه آلمان درایران با تاکید بر این نکته که واحد های صنعتی کشور آلمان منتظر نیروی کار در بازار نمی ماند بلکه نیروی متخصص و مورد نیاز خود را در واحد های صنعتی و تولیدی خود پرورش می دهند؛ خاطر نشان کرد: با پیاده سازی این نوع از آموزش در کشور نیروهای مورد نیاز واحد های صنعتی از طریق این سیستم  مورد آموزش قرار می گیرند تا واحد های صنعتی کشور کمبودی از نظر نیروی مهار و متخصص نداشته باشند. وی ساختار سازی برای این شیوه از آموزش در کشور را لازم توسعه صنعتی کشور خواند و اظهار امیدواری نمود: با احصاء نیاز های مهارتی واحد های صنعتی؛ آموزش های مورد نیاز واحد های تولیدی در این دوره ها ارائه گردد.
اکبر پایدار رئیس انجمن قطعه سازان تبریز با یادآوری این نکته که یک سال پیش با دعوتی که از طرف اتاق تبریز از انجمن قطعه سازی تبریز به عمل آمد  اولین دوره آموزش دوگانه با احصاء مهارت های مورد نیاز واحد های صنعتی  به پیشنهاد این انجمن برگزار شد؛ افزود: آموزش رکن اساسی توسعه صنعتی و تنها راه انتقال تکنولوژی برای هر کشوری محسوب می شود. وی در همین خصوص خاطر نشان کرد: باید یارانه های ارائه شده  در کشور به آموزش اختصاص یابد تا افراد جامعه با کسب مهارت های لازم بتوانند در توسعه فردی و جامعه خود موثر واقع گردند.
رئیس انجمن قطعه سازان تبریز با  اشاره به اهمیت دوره های آموزشی دو گانه یادآور شد: توسعه صنعتی کشور به علم و فن آوری نیاز دارد و تنها راه کسب علم و فن آوری؛ آموزش بر اساس نیازهای مهارتی واحد های صنعتی در راستای توسعه صنعتی کشور است.
الکساندر اشلیستا از بنیاد آموزشی SBHآلمان با ابراز خرسنی از برگزاری دوره آموزشی برنامه نویسی CNC در دوره های آموزشی دوگانه یادآورد شد: موارد تکمیلی این دوره سه روزه می بایست در دوره های پیشرفته به مهارت آموزان این دوره ارائه گردد. وی با یادآوری این نکته که در کشور آلمان نیز اتاق های بازرگانی به دوره های آموزشی توجه ویژه ای  دارند؛ اظهار امیدواری نمود : در اتاق های بازرگانی ایران نیز امر آموزش مهارت ها بر اساس نیازهای نیروی انسانی واحدهای صنعتی به یکی از مهمترین مولفه های  مورد پی گیری اتاق ها تبدیل گردد.
اشلیستا در خصوص ارزش افزوده صنایع آلمان برای این کشور گفت: بر خلاف  باور عمومی فقط سه درصد از ارزش افزوده صنعت آلمان به برند های مطرح صنعتی این کشور همچون؛ بنز ، بی ام و، و... وابسته است و 67 درصد ارزش افزوده صنعتی این کشور مطلق به صنایع کوچک و متوسط آن است که از قِبل آموزش های دو گانه در این صنایع این کشور چنین امری تحقق می یابد.
لازم به ذکر است که قبل از برگزاری دوره آموزشی برنامه نویسی CNC دوره های تخصصی نقشه کشی صنعتی، هیدرولیک و پنوماتیک توسط متخصصان آلمانی برگزار شده بود.