تاریخ : سه شنبه 20 تير 1396
کد 48

حسن زاده رئیس اتاق تبریز :

ما بین استان های کشور مرزی قایل نیستیم

اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ایلام به سرپرستی عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی این استان و فروتن رئیس اتاق بازرگانی ایلام با معاون استاندار، مدیران ادارات، هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی دو استان گفتگو نمودند.
در این دیدار مدیران سازمانها و فعالان اقتصادی دو استان در خصوص پتانسیلهای اقتصادی و نکات مشترک برای همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با قدردانی از مسئولان و فعالان اقتصادی استان ایلام خاطر نشان کرد: ما بین استانهای کشور مرزی قایل نیستیم و همه نقاط ایران را برای همه ملت ایران می دانیم و توسعه هر نقطه از این ایران را وظیفه همه ایرانیان می دانیم. وی با ابراز این نکته که از اینکه استان آذربایجان شرقی را برای بازدید و همفکری انتخاب کرده اید قدردان هستیم، افزود: ارتباط و هماهنگی بیشتر مناطق مختلف کشور می تواند در ارتقاء و توسعه اقتصادی آن نقش موثری داشته باشد.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک دو استان ایلام و آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: همکاری دو استان می تواند فرصت مناسبی برای رونق صادرات محصولات ایرانی در کشورهای مختلف را فراهم آورد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به برخی از توانمندیهای استان خاطر نشان کرد: آذربایجان و شهر تبریز از قدیم الایام  با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم که مسیر تجارت جهانی اقتصادی بوده به عنوان قطب بزرگ تجاری، اقتصادی و صنعتی کالاهای مورد نیاز ساکنین مسیر جاده ابریشم و قاره اروپا را به بازارهای اروپا صادر می کرد و به همین دلیل است که بزرگترین بازار مسقف در شهر تبریز واقع شده است تا به نیازهای تجاری در مسیر جاده ابریشم پاسخ دهد. وی با اشاره به تاسیس دانشگاه ربع رشیدیه در هفت صد سال پیش در تبریز یادآور شد: به علت شرایط ممتاز آذربایجان و تبریز در مسیر جاده ابریشم چند صد استاد خارجی از کشور های مختلف جهان در این دانشگاه جهانی حضور داشتند تا به دانشجویان این دانشگاه آخرین یافته های علمی از سراسر دنیا را انتقال دهند که همه اینها نشان از قدمت و عظمت کشورمان و مناطق مختلف آن در طول تاریخ پر افتخار آن می باشد.
حسن زاده با اشاره به اقداماتی که در کشور برای اولین بار در شهر تبریز اتفاق افتاده خاطر نشان کرد: شهر تبریز در بسیاری موارد همچون؛ اولین شهرداری، چاپخانه، روزنامه ، کتابخانه عمومی، سینما، شوراها و انجمن ها ی مردمی... به عنوان شهر اولین ها، سکاندار توسعه مدرن در کشور بوده و اتاق بازرگانی تبریز نیز جزء اولین اتاق های بازرگانی در ایران به منظور حفاظت و حمایت از اقتصاد ملی تاسیس و به  وظایف خود در این راستا اقدام نموده است.
وی با اشاره به تاسیس اولین صنایع مدرن در شهر تبریز در عصر حاضر همچون؛ ماشین سازی، تراکتور سازی، درمن دیزل ، ایدم و... با بهره مندی از تکنولوژی های صنعتی و دانش فنی کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، چک و... یادآور شد همه این اقدامات و فرصت ها سبب شده است تا آذربایجان و تبریز به عنوان یک قطب بزرگ قطعه سازی، صنایع غذایی، دارویی و صنایع دستی و... تبدیل شود.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به صادرات قطعه به برخی کشورهای توسعه یافته همچون، آلمان، فرانسه، ایتالیا و... خاطر نشان کرد از دو سال پیش تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستبافت انتخاب شده و این نشان از بی نظیر بودن صنایع دستی کشورمان ایران است که می تواند به عنوان سفیر فرهنگی در جای جای دنیا فرهنگ کشور را به سایر ملت ها معرفی نماید. وی با اشاره به این نکته که حدود دویست هزار نفر در هنر صنعت فرش در استان اذربایجان شرقی فعالیت می نمایند خاطر نشان کرد: بعد از برجام و موفقیت دیپلماسی که به تمام دنیا ثابت شد که ایران به دنبال صلح است، حدود 55 هیات اقتصادی از اقصی نقاط دنیا به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی به اتاق تبریز آمده اند که در چند مورد منجر به تنظیم قرارداد فی مابین شده است که نتایج آن به صورت رسمی اعلام خواهد شد.
وی با یاد آوری این نکته که در استان در خصوص تجارت الکترونیک و اقتصاد دانش بنیان حرکت های خوبی انجام شده است افزود: در این خصوص شرکتهای موفقی در استان در حال فعالیت هستند و حمایت های خوبی از شرکت های دانش بنیان در استان به عمل می آید.
رئیس اتاق تبریز به اشاره به رکود حاکم در اقتصاد کشور گفت: به همت مدیریت ارشد استان و بانکها به یک هزار و هفتصد واحد تولیدی و صنعتی تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص یافته و اکثر واحد های که به خاطر سرمایه در گردش دچار مشکل بودند به چرخه تولید برگشتند که در اقدام نقش موثری در اشتغال استان داشته است. وی با اشاره به صادرات استان یاد آور شد ، استان آذربایجان شرقی در صادرات غیر نفتی جزء استانهای موفق کشور است و در زمینه صنایع دستی، قطعات صنعتی، شیرینی و شکلات، پلاستیک، خشکبار و... به کشورهای همچون، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق، برخی کشور های اروپایی و ... صادرات دارد و این فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی استان و کشور فراهم می آورد و می تواند نوید بخش ثبات و امنیت در منطقه باشد.
وی با اشاره روابط اتاق و سایر انجمن های اقتصادی و تولیدی و با دانشگاههای استان خاطر نشان کرد دانشگاههای استان و اساتید محترم در حوزه های مختلف علمی در کنار این انجمن ها هستند و با تحقیقات علمی و میدانی کمک می نمایند تا بتوانیم بر مشکلات و مسائل پیش روی صنعت و تولید قایق آیم.  رئیس اتاق در این زمینه یاد آور شد: دانشجویانی از سایر کشورها در دانشگاههای استان در حال تحصیل هستند. وی در خصوص بهره مندی از دانش اساتید دانشگاه اظهار امیدواری نمود که شرایطی فراهم شود تا دانشمندان ایرانی که در اقصی نقاط جهان حضور دارند در راستای توسعه همه جانبه کشورمان به وطن باز گردند.
علی نواداد معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی ضمن خیر مقدم به هیات اقتصادی از استان ایلام با اشاره به این نکته که تبادل تجربه بین دو استان ارزشمند است اظهار امیدواری کرد: روابط بین استانی به منظور توسعه همه جانبه کشور بیش از بیش افزایش یابد. وی در تکمیل معرفی توانمندیهای استان با یاد آوری این نکته که استان آذربایجان شرقی در بین استان های کشور داری بیشترین ذخایر معدنی است، افزود: حدود 2/8 میلیارد تن ذخایر معدنی همچون؛ مس، نفلسنیت، سنگ های تزینی و... در استان  وجود دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در خصوص سایر پتانسیل های  استان افزود: استان در زمینه محصولات کشاورزی و باغی، جزء استانهای طراز اول کشور است.
وی در خصوص ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به واحد های تولیدی در سال 95 خاطر نشان کرد: مدیریت ارشد استان با همه توان خود تلاش  نمود به همه واحد های تولیدی که در خواست تسهیلات مالی به منظور سرمایه در گردش تقاضا داده بودند جواب  مثبت داده تا نیاز مالی واحد ها را مرتفع نمایند. ایشان در این خصوص علاقمندی استان برای انتقال این تجربه موفق به سایر استانها را اعلام نمود.
علی نواداد  با اشاره به گزارش ارائه شده از طرف دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در خصوص وضعیت واحد های تولیدی در سطح کشور در سال 95 خاطر نشان کرد: وزیر کشور با اشاره به این نکته که 10 هزار و 694 واحد تولیدی در کشور با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعال بوده اند، افزوده: با ارائه تسهیلات مالی به ارزش 9 هزار و 259 میلیارد تومان به واحد های که مشکل نقدینگی داشته اند توانسته ایم اکثر این واحد های را به چرخه تولید برگردانیم. وی در این خصوص یاد آور شد: استان آذربایجان شرقی بیشترین ارتقاء ظرفیت را به خود اختصاص داده و از قبل افزایش ظرفیت تولید به حدود 29 هزار 262 نفر فرصت اشتغال در استان ایجاد کرده است.
عسگری معاون امور اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به اهداف سفر هیات اقتصادی گفت: کسب تجربه از صد سال صنعت مدرن در استان آذربایجان شرقی و معرفی توانمندیهای و پتانسیلهای اقتصادی استان ایلام از جمله اهداف مهم سفر این هیات می باشد. وی در این خصوص یاد آور شد: در مناطق مختلف کشور جا برای کار کردن و فعالیت زیاد است. وی با اشاره به قدمت تاریخی چند هزار ساله استان ایلام، یاد آور شد:استان ایلام به جهت قرا گرفتن در مرز ایران وعراق، که بیشترین مرز خاکی کشور با عراق از طریق این استان می باشد و همسایگی با استانهای کرمانشاه، لرستان و خوزستان این فرصت را در اختیار استان ایلام قرار داده است که با جمعیتی حدود 15 میلیون در شعاع خود در ارتباط باشند که می تواند فرصت خوبی برای صادرات محصولات تولیدی کشورمان به کشور عراق مخصوصا جنوب این کشور را فراهم نماید که ارتباط کمتری نسبت به سایر مناطق عراق با آن وجود دارد. وی با اشاره فرصت های سرمایه گذاری در استان ایلام خاطر نشان کرد: استان ایلام می تواند به عنوان بار انداز صادراتی برای کل کشور در مرز عراق ایفاء نقش نماید. وی با اشاره به طول مرز مشترک که این استان با کشور عراق دارد ، یاد آور شد:  حدود 425 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک داریم و با دار بودن 8/3 میلیارد مکعب آب می توانیم فرصت های خوبی در بخش کشاورزی و شیلات برای تولید و سرمایه گذاری ایجاد نمایم. وی امکان واگذاری اراضی قابل کشت در این استان یاد آور شدو افزود:علاقمندیم در این بخش از سرمایه گذاری فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی به خصوص در صنایع تبدیلی بهر مند شویم .
وی با تقسیم کشور عراق را به دوقسمت اقلیم عراق و جنوب عراق اظهار کرد: متاسفانه در جنوب عراق حضور کم رنگی داریم و در این خصوص یادآور شد می توان در صنعت ساختمان و مسکن که یک بازار صد میلیارد دلاری است حضور موثری داشته باشیم که استان ایلام می تواند نقش هاب برای واحد های تولیدی کشور را در این خصوص ایفاء نماید.
معاون امور اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به ظرفیت های نفتی و گازی استان ایلام گفت: استان ایلام از نظر منابع گازی رتبه دو کشور و از نظر منابع نفتی سومین استان غنی کشور می باشد و امکان ایجاد صنایع بالا دستی و پایین دستی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد. وی وجود منطقه ویژه دهلران و جاذبه های گردشگری همچون؛ طبیعت بکر، تاریخ سه هزار ساله پیش از میلاد و مسافرت سه میلیون ایرانی از مرز های این استان به کشور همسایه عراق را بستر مناسبی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری همچون: ساخت هتل های 4 و 5 ستاره و... از دیگر فرصت های همکاری های مشترک و سرمایه گذاری دانست و از فعالان اقتصادی برای سرمایه گزاری مشترک در این بخش دعوت به عمل آورد.
وی با اشاره به اشتیاق عراق به محصولات ایرانی در حوزه مصالح ساختمانی چون کاشی و سرامیک وجود کانی های معدنی در این استان، و ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، تولیدی مرغ و ایجاد صنایع بسته بندی و... را از جمله فرصت های سرمایه گذاری در استان ایلام به منظور حضور مستمر و موثر محصولات ایرانی در بازار عراق خواند و پیشنهاد همکاری و مشارکت فعالان اقتصادی دو استان در این زمینه را نیز ارائه داد.
ایشان با اشاره به تولید صنایع دستی در استان ایلام یاد آور شد سالانه حدود هفت هزار متر مربع در استان صنایع دستی تولید می شود و کلیم نقش برجسته ایلام در بازارهای جهانی مشتریان خاص خود را دارد.
عسگری با اشاره به ایجاد زیر ساخت های لازم در مناطق ویژه دهلران و مهران یاد آور شد: امکان ترخیص یک هزار دستگاه کامیون در مهران وجود دارد. وی ایجاد نمایشگاه دائمی برای معرفی محصولاتی تولیدی مناطق مختلف کشور را یکی از ملزومات لازم برای صادرات محصولات کشور به عراق مخصوصا جنوب آن کشور مطرح کرد.
وی مشارکت و سرمایه گذاری در واحد های نیمه فعال استان ایلام، فعال نمودن صنایع نساجی موجود در استان ، ایجاد خطوط تولید صنایع غذایی و.. از جمله فرصت های سرمایه گذاری و مشارکت در استان ایلام خواند و از فعالان اقتصادی استان خواست برای مشارکت و سرمایه گذاری در ایلام دعوت به عمل آورد و از آنها خواست برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، سفری به استان ایلام داشته باشند.
فروتن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایلام سرمایه گذاری و مشارکت اقتصادی در مناطق مختلف کشور را جزء ضروریات توسعه اقتصادی کشور خواند و از فعالان اقتصادی دو استان خواست تا با شناخت بیشتر فرصت های سرمایه گذاری دو استان امکان تولید و صادرات محصولات بر اساس مزیت های نسبی اقتصادی استانها را فراهم آورند. وی سرمایه گذاری برای پویایی اقتصادی استان های کشور را از ضروریت توسعه همه جانبه آن خواند و از فعالان اقتصادی استان برای سرمایه گذاری دعوت به عمل آورد.
در ادامه جلسات روسای سازمان ها و ادارت مختلف دو استان در خصوص ظرفیت ها و پتانسیهای اقتصادی دو استان و امکان های موجود برای سرمایه گذاری مشترک را مطرح نمودند و مقرر شد در اولین فرصت هیاتی اقتصادی از استان آذربایجانش شرقی برای شناخت بیشتر پتانسلهای اقتصادی استان ایلام به آن استان سفر نماید.

   


 
آلبوم تصاویر سفر هیات اتاق ایلام