تاریخ : چهارشنبه 26 تير 1398
کد 479

با همه سختی های اقتصادی امیدوارنه در راستای توسعه همه جانبه استان گام برخواهیم داشت

دکتر یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در آیین بزرگداشت بیستمین سال تاسیس اولین خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در تبریز و گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با یادآوری این نکته که با تمام سخت های اقتصادی موجود در کشور فعالان اقتصادی امیدوارنه در جهت توسعه همه جانبه کشور تلاش می نمایند از مسئولان، مردم و فعالان اقتصادی در استان خواست تا با همکاری و هم افزایی در راستای توسعه کشور گام بردارند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز دکتر یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در آیین بزرگداشت بیستمین سال تاسیس اولین خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در تبریز و گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با یادآوری این نکته که با تمام سخت های اقتصادی موجود در کشور فعالان اقتصادی امیدوارنه در جهت توسعه همه جانبه کشور تلاش می نمایند از مسئولان، مردم و فعالان اقتصادی در استان خواست تا با همکاری و هم افزایی در راستای توسعه کشور گام بردارند. وی با تقدیر از مهندس نعمت زاده وزیر سابق وزارت صمت که در مراسم حضور داشت گفت: بسیاری از واحد های تولیدی و صنعتی که به عنوان برند های مطرح در سطح کشور و منطقه برای کشور ثروت آفرینی می نمایند در زمان تصدی گری ایشان در وزارت صمت کار خود را شروع نموده اند و این واحد ها به دست ایشان افتتاح شده است و مطمئنا مدیران این واحد های تولیدی و صنعتی همیشه قدردان زحمات این بزرگ مرد کشور هستند .
رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که مسئولان اتاق تبریز زبان گویای مردم و فعالان اقتصادی در استان هستند و وظیفه خود می دانند که حرف های آنها را به گوش مسئولان استانی و کشوری برساند؛ در خصوص وضعیت فضای کسب و کار استان گفت: فضای کسب و کار استان وضعیت خوبی ندارد و پایشی که از طرف اتاق ایران در اسفند ماه سال 1397 از 257 واحد تولیدی در همین راستا صورت گرفته گواه این مدعا است . وی با ا شاره به پایش انجام یافته افزود: باید تدابیری از طرف دولت و بخش خصوصی اندیشه و اقدامات عاجلی صورت گیرد تا شرایط اقتصادی استان بهبود قابل توجه یابد.
ژائله با یادآوری این نکته که با توجه به نسبت جمعیتی استان به کشور پس انداز مردم استان از میانگین کشوری کمتر است خاطر نشان کرد: این مولفه حکایت از آن دارد که شهروندان این استان نسبت به میانگین کشوری قدرت کمتری برای پس انداز و سرمایه گذاری در استان را دارند. وی در همین خصوص توضیح داد:  برای ایجاد تحولات اقتصادی و صنعتی بزرگ در استان می بایست تامین منابع مالی مورد نیاز واحد های تولیدی و صنعتی اولویت اول مسئولان و فعالان اقتصادی استان باشد.
رئیس اتاق تبریز در ادامه همین مبحث یادآور شد:  بانک ها در استان به خصوص بانک های خصوصی عملکرد قابل قبولی در تامین منابع مالی مورد نیاز بنگاه های صنعتی استان ندارند و منابع مالی شهروندان استان را جمع و از استان خارج می نمایند و در سایر استانهای کشور سرمایه گذاری می نمایند که می بایست جلوی این کار گرفته شود و منابع مالی استان در خود استان هزینه شود چرا که با ادامه همین روند شاهد مشکلات عدیده ای در استان خواهیم بود. وی در همین راستا خاطر نشان کرد: تلاش خواهیم نمود بانکهای خصوصی منابع مالی استان را برای توسعه استان هزینه نمایند تا از فقری که مردم آذربایجان در سال های اخیر دچار آن شده اند رهایی یابند.
وی با اشاره به نام گذاری این سال به عنوان سال رونق تولید از طرف مقام معظم رهبری افزود: در این سال بانک ها باید به دنبال واحد های تولیدی برای ارائه تسهیلات باشند نه اینکه مدیران واحدهای تولیدی برای تامین منابع مالی مورد نیاز درگیر بوروکراسی زاید اداری، ایجاد شده از طرف بانک ها باشند و فرصت افزایش بهره وری بنگاه های اقتصادی خود را از دست بدهند.
رئیس اتاق تبریز نوسازی تکنولوژی های مورد استفاده در واحدهای تولیدی و صنعتی استان را از دیگر موارد لازم برای توسعه اقتصادی استان خواند و یادآور شد: فعالان صنعتی استان علاقه و توان لازم برای حضور مستمر و موثر در بازارهای داخلی و منطقه ای را دارند ولی برای رسیدن به این هدف می بایست تکنولوژی مورد استفاده در واحدهای صنعتی و تولیدی استان به نوسازی گردند که به حمایت های مسئولان در این خصوص نیاز دارند.
استفاده از منایع صندق توسعه ملی از دیگر موارد طرح شده از طرف ریس اتاق تبریز به منظور بهبود وضعیت اقتصادی استان بود. وی در این خصوص خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی در استفاده از منابع رتبه آخر در کشور را به خود اختصاص داده است که فعالان اقتصادی در این خصوص باید مطالبه گر باشند و با ارائه پروژه های اقتصادی از منابع ارزی و ریالی این صندق در جهت راه اندازی پروژه های صنعتی و تولیدی در استان در جهت توسعه همه جانبه استان گام بردارند.
افزایش حضور در بازارهای منطقه ای به خصوص در راستای قرار دادی که توسط رئیس جمهور کشور با کشور های اوراسیا منعقد شده است از دیگر مولفه های مطرح شده از طرف رئیس اتاق تبریز بود. وی در این خصوص افزود:  اخیرا دولت با کشور های اورسیا قراردادی منعقد نموده که با توجه با جمعیت این مناطق و کشورهای CIS می تواند در گشایش اقتصادی برای ایران و کشور های طرف قرارداد بسیار موثر واقع گردد که اتاق تبریز در این خصوص برنامه مدونی دارد.
توجه به مقوله آموزش از دیگر مولفه های مطرح شده برای بهبود وضعیت اقتصادی استان از موارد طرح شده از طرف  دکتر ژائله بود : وی در این خصوص با یادآوری این نکته که استان و شهر تبریز به عنوان یک شهر دانشگاهی ظرفیت های علمی فراوانی برای ارتقاء وضعیت اقتصادی استان و منطقه دارد؛ افزود: می بایست در همین راستا در جهت گسترش روابط صنعت و دانشگاه اقدامات موثری صورت گیرد و شرایطی فراهم آید که عمده پروژه های در دست مطالعه دانشگاه های استان طرح ها و پروژه های واحد های تولیدی و صنعی استان باشد. استفاده از ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای استان برای مهارت آموزی جوان استان از دیگر موارد طرح شده در این موضوع بود که می تواند در صدور خدمات فنی و مهندسی استان و نیروی ماهر به سایر کشور ها بسیار موثر واقع گردد.
اهمیت دادن به جوانان و ایجاد اتاق جوانان توسط اتاق تبریز برای توانمند سازی جوانان استان در جهت انتقال تجارب و تولید ثروت از دیگر موارد طرح شده از طرف رئیس اتاق تبریز بود.
رئیس اتاق تبریز در خاتمه با اشاره به سختهای اقتصادی موجود کشور افزود: فعالان اقتصادی استان امیدوارنه در تلاش برای توسعه همه جانبه استان هستند که صادرات 700 میلیون دلار کالا به سایر کشور ها نشان از اراده و جدیت مسئولان و فعالان اقتصادی استان در همین راستا است.
وی از تمام مسئولان استانی به خصوص اکبر فتحی رئیس جهاد کشاورزی استان که در راستای توسعه بخش کشاورزی استان و صنایع وابسته به آن که مواد خام مورد نیاز سایر صنایع را تامین می نماند قدردانی نمود.و اظهار امیدورای نمود با حمایت همه مسئولان استانی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، صدها واحد جدید کشت و صنعت در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در استان ایجاد شود.