تاریخ : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
کد 4757

سلسله نشست‌های گفتگوی محیط‌زیستی در اتاق تبریز برگزار شد

فضای سبز تبریز، فرصت‌ها و تهدیدها

سلسله نشست‌های گفتگوی محیط‌زیستی با محوریت چالش‌های نگهداری فضای سبز شهر تبریز،  به‌همت خانه فعالان محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی، با حضور فعالان محیط‌زیست و مدیران ادوار فضای سبز، در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد‌.
به گزارش اتاق بازرگانی تبریز ، مجید رحمانی؛ عضو هیئت‌مدیره خانه فعالین محیط‌زیست در ابتدای این نشست با تأکید بر ارزش محیط‌زیست و فضای سبز شهر تبریز گفت: کمبود فضای سبز در شهر تبریز از جمله مشکلات جدی در سال‌های اخیر است که خانه فعالین محیط‌زیست جهت بررسی و حل مشکلات شهروندان تبریز این موضوع را زیر ذره‌بین قرار داده است.
 
آسیب های زیست محیطی هرس اشتباه درختان
سولماز عظیم‌زاده؛ مسئول تنوع محیط‌زیستی خانه فعالین محیط‌زیست در این نشست به تشریح انواع کاربری درختان گفت: درخت فقط فضای سبز نیست، بلکه زیستگاه پرندگان و حشرات نیز است. پرندگان از درختان برای زادآوری استفاده می‌کنند و زمانی‌که درختان به‌غلط هرس می‌شوند، آن‌ها نمی‌توانند طبق طبیعت خود، زادآوری کنند.
وی ضمن تأکید بر اکوسیستم شهری تبریز و نقش پرندگان و درختان افزود: ۶۰ الی ۷۰ درصد از پرندگان شهر تبریز مهاجر هستند، به‌همین جهت هرس‌کردن نادرست درختان باعث می‌شود که این پرندگان به تبریز مهاجرت نکنند و این امر باعث به‌هم خوردن تعادل اکوسیستم شده و به‌تدریج باعث افزایش آفت درختان شده و آثار منفی آن مشاهده خواهد شد.
 
عدم وجود زیرساخت مناسب
محمدحسین حسن‌زاده؛ فعال محیط‌زیست در این نشست با ارائه تعریف علمی و دقیق فضای سبز، دلایل بروز مشکلات فضای سبز شهر تبریز را ساخت‌وساز‌های بی‌رویه و دیدگاه اقتصادی در شهر، انتخاب گیاهان نامناسب و عدم نگهداری صحیح از آن‌ها بیان کرد.
به گفته وی در شهرهایی که دارای فضای سبز بهتری هستند، آمار مرگ‌ومیر نیز پایین‌تر است و مردم با طبیعت بیشتر در ارتباط هستند.
وی افزود: شهر تبریز به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌های فضای سبز و کاهش دخالت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در پروژه‌های شهری، امروزه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
حسن‌زاده راه‌حل این مسئله را  تخصص‌گرایی برای نیروهای مربوطه، انتقال ارزش‌ها به نسل‌های بعدی، مطالعه و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت ، افزایش اهمیت و ارزش آب، استفاده از تکنولوژی و ثبات مدیران دولتی در پست‌های سازمانی دانست.
تعدد مدیران عرصه فضای سبز در تبریز
مسعود بزرگر جلالی؛ فعال اجتماعی و فرهنگی به موضوع تعدد مدیران دولتی در عرصه فضای سبز اشاره کرد و گفت: در تبریز به‌طور متوسط هر ۱۸ ماه، یک مدیر دولتی تعویض می‌شود، این در حالی است که مدیران کل محیط‌زیست، در شهرهایی مثل تهران، مشهد و... چندین دوره ثابت بوده و این‌ دلیل خوبی برای مشکلات این عرصه است.
وی ترکیب عقل و علم مردم با خواسته‌های مسئولین را راهکار مناسبی دانست و افزود: سازمان فضای سبز تبریز به‌عنوان اولین سازمان در حوزه فضای سبز در کشور از سال ۱۳۴۹ شروع به‌کار کرده است و مردم ما دغدغه فضای سبز را از سالیان گذشته دارند، لذا بهتر است که با خواسته مسئولین ترکیب و به نتیجه برسد.

تصمیم‌گیری برای فضای سبز چگونه است؟
احد رحمانی؛ عضو هیئت‌مدیره خانه فعالین محیط‌زیست استان، با بررسی و تأکید بر اتفاقات و پرونده‌های مربوط به فضای سبز، به‌خصوص درختان شهر تبریز، سؤالی در قالب چگونگی فرآیند تصمیم‌گیری در سازمان فضای سبز و سهم هر ارگان دولتی در تصمیم‌گیری مطرح کرد.