تاریخ : شنبه 8 ارديبهشت 1403
کد 4747

در کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز مطرح شد؛

دومین صنعت ارزآور کشور در حال نابودی است

نخستین جلسه کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز با محوریت تدوین استراتژی و اولویت‌های کاری، با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، اسمعیل ظفر؛ رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه در سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان‌شرقی در حوزه معادن و فلزات معادن، نسبت به سایر استان‌ها کمتر شده است، علت اصلی این امر را مشکلات متعدد سرمایه‌گذاران در حوزه معادن در استان عنوان کرد.
 وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار، احترام و امنیت می‌خواهد گفت: متأسفانه سرمایه‌گذاران در حوزه معادن در کشور و استان مظلوم واقع شده‌اند، به‌عنوان مثال قیمت ورق برای تهیه لوازم خانگی در ایران، ۴۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از قیمت‌های جهانی است.
ظفر با اشاره به نقش اتاق بازرگانی تبریز در رابطه با جذب سرمایه‌گذار گفت: جای خالی اتاق و خانه صنعت در شورای برنامه‌ریزی معادن محسوس است، بنابراین باید سازوکاری اندیشیده شود که این دو مجموعه نیز حق رأی داشته باشند.
وی رفع تعهد ارزی، مشکلات مالیاتی و تعدد بخشنامه‌ها را از اساسی‌ترین مشکلات فعالان حوزه معادن و فلزات عنوان کرد.
ظفر با بیان اینکه در حال حاضر صادرات در بخش معادن و فلزات بسیار کاهش یافته است، افزود: دومین صنعت ارزآور کشور در حال نابودی است و با تداوم این روند، شاهد از بین رفتن بسیاری از مشاغل مرتبط با این حوزه خواهیم بود.
 رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز همچنین بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در حوزه فولاد تأکید کرد.

ضرورت فعال‌سازی معادن غیرفعال و راکد
 فتح‌زاده؛ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح نتایج گزارش آماری در رابطه با معادن استان گفت: بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از ۲۷۹ واحد معدنی فعال استان، مشخص شد، سهم استان ۴.۸ درصد بوده و میزان اشتغال مستقیم در این حوزه هفت هزار و 281 نفر است. سهم شاغلان معدنی استان از کل کشور 5.4 درصد است 
وی میزان رشد سرمایه‌گذاری در حوزه معادن در استان را در سال 1401 نسبت به سال 1400، 69.4 درصد عنوان کرد و افزود: مقدار سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این زمینه برابر با 9 هزار و 424 میلیارد ریال در بخش معدن است و از نظر ارزش‌افزوده، سهم استان ۱۳.۷ درصد کل کشور است که بعد از استان‌های کرمان و یزد، ما در جایگاه سوم قرار داریم.
فتح‌زاده، خواستار تدوین برنامه صِرف عملیاتی و تحولی در بخش معادن و فلزات استان با مشارکت استانداری آذربایجان‌شرقی شد.
 وی با اشاره به وجود ۶۴۱ مجوز معدنی در استان اذعان کرد: تنها یک‌سوم این معادن هستند.
فتح‌زاده بر لزوم ارائه برنامه مدون از سوی دولت برای جلوگیری از انحصار و مسکوت ماندن معادن تأکید کرد و خواستار فعال‌سازی معادن غیرفعال و راکد شد.
وی با بیان اینکه هر اندازه ماده صنعتی دارای پیچیدگی باشد، ارزش‌افزوده بالاتری برای استان و کشور ایجاد می‌کند، گفت: در حال حاضر بیشتر صادرات کشور در رابطه با محصولات با پیچیدگی بسیار ساده است، این در حالی است که بخش معدن دارای محصولات با پیچیدگی بالا و سطح تکنولوژی بسیار پایین است.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲ ماده معدنی در استان وجود دارد که ۹۹ درصد آن به‌صورت مواد اولیه استخراج‌شده و فرآوری نمی‌شوند، تأکید کرد: ما صنایع پایین‌دستی با مشکل مواجه هستیم و برای افزایش قدرت رقابت در حوزه معادن و فلزات، باید تکنولوژی‌های جدید وارد استان شود.
وی بر لزوم طرح مشکلات حوزه معادن و فلزات استان در شورای برنامه‌ریزی استان و همچنین تبادل‌نظر و بهره‌گیری از تجربه سایر استان‌های دارای معادن از جمله یزد، کرمان و اصفهان تأکید کرد.

فرهاد نیک‌نفس؛ عضو کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز، نقش اتاق تبریز را در ارائه مشاوره و پیشنهاد برای تصمیم‌سازان مهم دانست و افزود: برای تاثیرگذاری بیشتر اتاق تبریز نیازمند است تا واحدهای اجرایی و دولتی استان، اولویت‌ها و استراتژی‌های خود را با بخش خصوصی در میان بگذارند، چراکه ضروری است، اولویت‌های بخش خصوصی با مزیت‌های رقابتی استان و کلان برنامه هم‌راستا باشد.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ‌گونه فعالیت مشترکی بین استان‌های دارای معادن از جمله کرمان، یزد و اصفهان با استان ما صورت نگرفته است، بهره‌گیری از تجربیات سایر استان‌ها را بسیار مؤثر دانست.
نیک‌نفس با اشاره به انعقاد قرارداد شانگهای گفت: این قرارداد فرصت بزرگی است، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم، هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی بر لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی نوین، تجارب سایر استان‌ها، تفکر جدید و همچنین اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران در حوزه معادن و فولاد تأکید کرد.

علی نواداد؛ دبیر انجمن فولاد آذربایجان، بر ضرورت احصای مشکلات، دسته‌بندی و بررسی آن‌ها در جلسات تأکید کرد و گفت: صنعت فولاد یکی از بخش‌های مهم و صنعت مادر در کشور است، اما به‌دلیل تصمیم‌گیری‌های نادرست، صادرات در این حوزه کاملاً متوقف شده است و به‌دنبال آن ما شاهد کاهش نرخ اشتغال در این حوزه خواهیم بود.
محمد جعفرصالحی؛ مسئول بسیج اتاق تبریز در این نشست بر ضرورت حضور نمایندگان اتاق در شورای برنامه‌ریزی استان و اعطای حق رأی در تصمیم‌گیری‌ها تأکید کرد.
وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» از اهتمام بسیج اتاق برای طرح مشکلات مربوط به حوزه معادن و فلزات در جلسات مختلف و تلاش برای رفع موانع خبر داد.

بسیاری از مشکلات معادن، فرا استانی هستند
 مرتضی انصاری؛ معاون معدنی سازمان صمت استان، یکی از دلایل غیرفعال شدن بیشتر معادن استان را مسائل زیست‌محیطی و مشکلات ناشی از آن دانست.
 وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ما فرا استانی هستند، به تبصره ۱۶ ماده ۱۴ قانون معادن اشاره کرد و گفت: در صورتی‌که این قانون به‌درستی اجرا شده و بخشی از درآمدهای معادن در مناطق مورد نظر هزینه می‌شد، ما شاهد وجود معارضین محلی نبودیم یا حداقل تحمل معارضین محلی بیشتر می‌شد.
وی اظهار کرد: بخش معدن مانند بخش کشاورزی، صنعت مادر است و اصلی‌ترین ارزش‌افزوده آن پس از فرآوری خواهد بود، اما در زمینه تکمیل زنجیره ارزش و صنایع پایین‌دستی در این حوزه اقدامات چندانی صورت نگرفته است.
 انصاری اذعان کرد: متأسفانه بخش‌های تصمیم‌گیر با صدور بخشنامه‌های متعدد، مشکلات تولیدکنندگان را بیشتر می‌کنند و تراز تجاری دومین صنعت ارزآور کشور، به‌دلیل سیاست‌های بانک مرکزی و سایر مجموعه‌ها منفی است.
در ادامه این نشست فعالان حوزه معادن و فلزات استان، به‌بیان مشکلات موجود پرداختند. همچنین برنامه کلی فعالیت کمیسیون در سال جاری بررسی و پیشنهاد شد.
 

 
آلبوم تصاویر کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز