تاریخ : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
کد 4729

در نشست مشترک استاندار آذربایجان‌شرقی با فعالان اقتصادی استان صورت گرفت؛

بررسی الزامات تحقق شعار سال/  رونمایی از سند تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی جهش تولید

نشست مشترک استاندار آذربایجان‌شرقی با فعالان اقتصادی استان و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، به‌منظور بررسی الزامات تحقق شعار سال در استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی، بخش خصوصی را موتور محرک استان و کشور دانست و گفت: دغدغه بخش خصوصی یا همان بخش مردمی برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی بخشی‌نگری را یکی از بزرگترین موانع توسعه و تحول در کشور دانست و تصریح کرد: به‌کار بردن عناوینی از قبیل بخش خصوصی، بخش دولتی و... باعث می‌شود، ما نتوانیم به‌صورت متحد و واحد فعالیت کنیم، این در حالی است که تمامی ما در راستای تحقق یک هدف واحد تلاش می‌کنیم.
رحمتی با اشاره به آغاز اقدامات و برنامه‌های تحولی در راستای رسیدن به جهش تولید، حوزه انرژی را یکی از مهمترین زیرساخت‌های اساسی در این زمینه دانست.
وی ادامه داد: در شرایطی که صنایع استان در تابستان با کمبود انرژی برق، در زمستان با کمبود انرژی گاز و در برخی مواقع با محدودیت در منابع آبی مواجه هستند، نمی‌توان فعالیت تولیدی انجام داد. در این راستا باید دولت یکسری از زیرساخت‌ها را فراهم کند و برخی از زیرساخت‌ها توسط بخش خصوصی و مردم فراهم شود.
رحمتی تصریح کرد: ما به‌اندازه کافی سند بالادستی داریم و نیاز امروز ما، تدوین سند راهبردی و عملیاتی پروژه‌محور برای توسعه است. در این راستا ۱۰ موضوع اساسی از جمله بحث تأمین انرژی، رفع موانع تولید، تأمین منابع مالی و ... مطرح است که تک‌تک این موارد توسط سازمان‌های مختلف در استان تدوین شده است.
 وی از تشکیل قرارگاه جهش تولید در استان و قرار گرفتن دبیرخانه آن در معاونت اقتصادی استانداری خبر داد و اضافه کرد: تمامی سازمان‌‌ها و ادارات موظف هستند، از این پس برنامه مدون خود را در راستای تحقق شعار سال و توسعه اقتصادی استان، به این قرارگاه اعلام کنند.

تشکیل کارگروه ویژه جهش تولید در اتاق تبریز/ لزوم تدوین اطلس سرمایه‌گذاری
استاندار آذربایجان‌شرقی خواستار تشکیل کارگروه ویژه جهش تولید در اتاق بازرگانی تبریز، جهت بررسی مشکلات حوزه تولید در آن کارگاه و اعلام خروجی‌های مصداقی به دبیرخانه شد.
 وی تدوین اطلس سرمایه‌گذاری در استان را یک ضرورت دانست و گفت: تمامی اقدامات صورت گرفته باید در چهارچوب مشخص انجام شود و دولت از طریق سیاست‌گذاری، حمایت، پشتیبانی و نظارت، بخش خصوصی را در راستای تحقق اهداف خود یاری کند.
رحمتی، نوک پیکان توسعه اقتصادی کشور را بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی دانست و با اشاره به شعار سال، بر لزوم هدایت سرمایه‌های مردم به بخش تولید و استفاده از ظرفیت سرمایه‌های مردمی تأکید و خاطرنشان کرد: در این زمینه بنگاه‌های غیردولتی می‌توانند شرایط و سازوکار مشارکت مردم در جهش تولید را تدوین کنند.
وی اقتصاد دولتی، اقتصاد بخش خصوصی و اقتصاد تعاونی‌ را سه ضلع توسعه کشور عنوان کرد و افزود: متأسفانه با بلایی که طی سال‌های گذشته سر تعاونی‌ها آوردند، نگرش افکار عمومی نسبت به تعاونی‌ها منفی شده است، اما ما می‌توانیم از طریق ساماندهی صحیح، سرمایه‌های مردم را به حوزه تولید سرازیر کنیم.
استاندار آذربایجان‌شرقی، خواستار توجه ویژه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان شد و گفت: در حال حاضر استان ما در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در رتبه پنجم قرار دارد، اما هدف ما رسیدن به رتبه سوم و استفاده از ظرفیت‌های بیشتر این حوزه است.
 
بن‌بست در کار اقتصادی وجود ندارد
 وی با تأکید بر اینکه برخی از مسائل در داخل استان قابل‌حل بوده و می‌تواند از طریق شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بررسی شود، گفت: حتی در مواردی که مسائل در سطح ملی مطرح هستند، ما می‌توانیم بلندگو و رسانه صنایع و فعالان اقتصادی استان باشیم و از هر راهی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم، چرا که به اعتقاد من بن‌بست در کار اقتصادی وجود ندارد، اما پیش‌شرط انجام این امر اتحاد و انسجام بین بخش خصوصی و بخش دولت است.

سهم ناچیز آذربایجان‌شرقی از اعتبارات صندوق توسعه ملی
یونس ژائله؛ رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: این شعار بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همکاری ارگان‌های مربوطه با این بخش، در راستای توسعه اقتصاد کشور تأکید کرد.
وی تحقق شعار سال و رشد اقتصادی را در گرو توسعه صنایع دانست و افزود: صنایع برای توسعه نیازمند تزریق منابع مالی هستند و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در اتاق تبریز، منابع زیادی لازم است که بخش کوچکی از آن از طریق شبکه بانکی و خرید ارز قابل انجام است و باقی باید از طریق افزایش صادرات صورت بگیرد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت بالای صندوق توسعه ملی تصریح کرد: استان آذربایجان‌شرقی از کم‌برخوردارترین استان‌ها در بهره‌گیری از این صندوق بوده و انتظار ما این است که حداقل ۵ درصد منابع آن در استان ما، به‌خصوص در رابطه با بحث انرژی‌های تجدیدپذیر صرف شود.
ژائله بر لزوم مشارکت و همکاری بخش دولتی در راستای توسعه بخش خصوصی و به‌تبع آن رشد اقتصادی استان و کشور تأکید کرد و ادامه داد: بخشی از مشکلات، درون استان قابل‌حل هستند و برخی دیگر از مشکلات خارج از ظرفیت استان‌ها بوده و به‌صورت ملی مطرح می‌شود.
رئیس اتاق تبریز، بحث کمبود انرژی را یکی از این مباحث عنوان و تصریح کرد: کمبود انرژی برق، آب و گاز در استان، باعث خالی‌شدن دست ما در توسعه شده است، به‌همین منظور جذب سرمایه‌گذاران یا منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است.
وی انتقال آب ارس به استان را یکی دیگر از مطالبات جدی بخش خصوصی از استاندار دانست و افزود: علیرغم اینکه چندین سال است، این موضوع پیگیری می‌شود، همچنان انتقال آب ارس عملی نشده و ما امیدواریم با پیگیری استاندار آذربایجان‌شرقی حداقل با تحقق این امر، مشکل کمبود آب استان حل شود.
ژائله با اشاره به افزایش نرخ بهره بانکی به ۳۸ درصد در سال جاری گفت: این میزان افزایش، باعث بروز مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی خواهد شد.
 
بانک‌های خصوصی متولی ندارند
مهدی امینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و رئیس خانه صمت استان آذربایجان‌شرقی با اذعان بر اینکه بانک‌های خصوصی متولی ندارند، گفت: بانک‌های خصوصی هیچ‌گونه آماری از عملکرد خود در استان ارائه نمی‌دهند. همچنین میزان اعطای وام و تسهیلات آن‌ها به بخش خصوصی و اینکه منابع خود را کجا سرمایه‌گذاری می‌کنند، مشخص نیست.
وی با اشاره به تبصره ۱۸ قانون گفت: واحدهای تولیدی به بانک‌ها معرفی می‌شوند، اما تاکنون طی دو سال اخیر کمتر واحدی موفق به اخذ وام شده است.
امینی گفت: در حال حاضر واحدهای تولیدی و صنعتی استان با مسائل عدیده‌ای دست‌و پنجه نرم می‌کنند که کمبود انرژی یکی از این مسائل است.
 وی تأکید کرد: در شرایطی که بخش خصوصی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند، اما زیرساخت‌های انرژی برای فعالیت‌های تولیدی و صنعتی مهیا نیست، سرمایه‌گذاران ناامید شده و حتی ورشکست می‌شوند.
رئیس خانه صمت استان، نرخ بالای تخصیص زمین برای فعالیت‌های تولیدی را یکی دیگر از مشکلات فعالان اقتصادی عنوان کرد و افزود: باید قیمت زمین کارشناسی شده و قیمت معقولی برای فعالان اقتصادی اعلام شود، نه نرخ‌های سرسام‌آور.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، بزرگترین دغدغه واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی را رفع تعهد ارزی عنوان کرد.
امینی فرایند طولانی اخذ کد استاندارد، مشکلات مالیاتی، استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده و مشکلات موجود در تأمین اجتماعی را از دیگر دغدغه‌های بخش خصوصی عنوان کرد.
 وی ادامه داد: افزایش نرخ مالیات در سال ۱۴۰۳، متأسفانه به تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک خواهد انجامید.
امینی همچنین به مشکل اعطای سند در شهرک‌های سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و خواستار رفع مشکل موجود شد.
 
نیازمند تغییر نگرش و ساختارها هستیم
شریف‌زاده؛ رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شعار سال گفت: تحقق این امر در درجه اول نیازمند تغییر نگرش، تغییر ساختارها، تبیین سازوکار عملی و تعیین شاخص‌های مشخص قابل اندازه‌گیری در بازه زمانی ۱۱ ماهه است.
 وی با بیان اینکه تولید، ادبیات خاص خود را دارد، افزود: شاه‌چراغ تولید سود است و اگر این امر محقق نشود، تولیدکنندگان رغبتی به تولید نخواهند داشت.
رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز، افزایش درآمد سرانه کشور، اشتغال‌زایی و خود اتکایی را منوط به دگراندیشی در منابع و نیروی انسانی دانست.
 شریف‌زاده در ادامه یکی از بزرگترین مشکلات صنایع کشور را فرسودگی و به‌روز نبودن تکنولوژی عنوان و تصریح کرد: صنایع کشور و به‌خصوص استان نیاز به نوسازی دارند، چرا که نمی‌توان با ماشین‌آلات چند دهه قبل در دنیای امروز رقابت کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، نبود زیرساخت‌های لازم در حوزه انرژی حمل‌و نقل و ترانزیت و زنجیره تأمین را از دیگر مشکلات صنایع عنوان کرد.
 وی بر لزوم تدوین سیاست‌گذاری ارزی، حفظ بازارهای صادراتی موجود، شناسایی بازارهای جدید، تدوین دیپلماسی اقتصادی و رایزنی برای توسعه بخش تولید تأکید و تصریح کرد: جهش تولید ممکن نمی‌شود، مگر با همراهی تمامی بخش‌ها.
 شریف‌زاده تک‌نرخی شدن ارز را از دیگر اقدامات مفید و ضروری در راستای برچیده‌شدن رانت‌ها از یک سو و رفع بسیاری از مشکلات موجود از سوی دیگر اعلام کرد.
وی مشارکت مردم را نیازمند تدوین سازوکار شیوه مشارکت و همچنین ایجاد اعتماد اجتماعی دانست و گفت: مردم زمانی سرمایه‌های خود را به سمت تولید می‌آورند که بتوانند به آینده و تضمین سود سرمایه‌های خود اعتماد داشته باشند.
شریف‌زاده، وجود نظام پولی، مالی و مالیاتی درست را پشتوانه اصلی بخش تولید دانست و ادامه داد: سرمایه در گردش مانند خون در جریان تولید است و در صورتی که تسهیلات بانکی به‌صورت مناسب به بخش تولیدی تزریق نشود، مشکلات همچنان ادامه خواهند داشت
 
دریافت مالیات از تورم صحیح نیست
وی ضمن انتقاد از دریافت مالیات از تورم موجود در جامعه، این امر را یکی از بزرگترین معضلات فعالان اقتصادی دانست و گفت: این کار عملاً فعالان اقتصادی را فلج کرده است.
شریف‌زاده با اشاره به تحقیقات انجام شده در مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز گفت: در سال 1397 در اثر تحریم‌های شدید، بخش تولیدی کشور افت شدیدی داشت، اما استان ما برخلاف سایر استان‌ها، در کمال آرامش به فعالیت‌های خود ادامه داد و این امر محقق نمی‌شد، مگر با همت بخش خصوصی. بنابراین دولت باید با اعتماد به این بخش، مسیر توسعه ‌را هموارتر کند.
 
شعار‌های سال برگرفته از علم اقتصاد کلاسیک است
نوید امجد؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز با بیان اینکه انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری کاملاً به‌صورت هوشمندانه انجام می‌شود، گفت: شعار‌های سال برگرفته از علم اقتصاد کلاسیک است، اما متأسفانه درست اجرایی نمی‌شود.
 وی چهارچوب اصلی این شعار را تحریک به تولید، کنترل قیمت‌ها و تحریک به افزایش خرید دانست و گفت: اگر هرکدام از این فرایندها صحیح اجرا نشود، منجر به افزایش تورم خواهد شد.
رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز با اشاره به تدوین سند توسعه هفتم گفت: ما نمی‌توانیم فراتر از اسناد بالادستی پیش برویم و در نهایت باید ببینیم دولت در تحقق این اهداف تا چه حد می‌تواند انعطاف یا انحراف داشته باشد.
امجد بر لزوم ارائه برنامه توسط تمامی سازمان‌ها در راستای تحقق شعار سال تأکید و خاطرنشان کرد: هر سازمان و ارگانی باید برنامه استراتژیک و مشخصی برای تحقق الزامات شعار سال و تسهیل‌گری داشته باشد.
وی تسهیل قوانین کسب‌وکار، حمایت از دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد، بهبود فضای کسب‌وکار و استفاده از ظرفیت‌های قانونی را یک ضرورت دانست و افزود: در این راستا باید برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها اصلاح شده و از سوی دیگر آموزش‌های لازم به فعالان اقتصادی داده شود.
 
جریمه صادراتی به‌جای جایزه صادراتی
سید یوسف حسینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، فرسودگی ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی را یکی از مشکلات استان دانست و افزود: آذربایجان‌شرقی از نظر فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و لجستیک زبان‌زد است.
 وی با تأکید بر اینکه بازار روسیه بازار بزرگ ۲۸۵ میلیون دلاری است، گفت: سهم ایران از این بازار بزرگ زیر ۲ درصد است، درحالی‌که ما پتانسیل‌های لازم برای افزایش صادرات به این کشور را دارا هستیم.
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با بیان اینکه در حال حاضر ۵۷ شهرک صنعتی در استان وجود دارد که شش شهرک به‌صورت تخصصی فعالیت دارند، اذعان کرد: ما تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های استان در توسعه صنایع بهره ببریم.
 حسینی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس، بزرگترین بندر خشک کشور محسوب می‌شود، گفت: متأسفانه آنچنان که باید و شاید خروجی امکانات این منطقه بروز نکرده است.
 رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز تأکید کرد: ما به تحریم‌ها عادت کرده‌ایم و تا حدودی می‌توانیم با آن کنار بیاییم، اما آنچه ما را بیشتر اذیت می‌کند، خود تحریمی و مشکلاتی است که درون کشور مانع توسعه فعالیت‌های تولیدی و تجاری می‌شوند.
 وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا گفت: در چهارچوب این تفاهم‌نامه سیاری از تعرفه‌ها برای صادرات از ایران به این کشورها لغو شده است و اگر بتوانیم از این فرصت‌ها در سال ۱۴۰۴ به‌خوبی بهره ببریم، شاهد وقوع اتفاقات خوبی در حوزه تجارت خواهیم بود.
 حسینی بزرگترین دغدغه تجار را رفع تعهد ارزی دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد کارت‌های بازرگانی ما به‌دلیل مشکلات ناشی از رفع تعهد ارزی تعلیق شده است.
 وی از عدم همکاری در زمینه رفع تعهد ارزی توسط سازمان مربوطه ابراز ناخرسندی کرد و افزود: تا چند سال پیش ما جایزه صادراتی داشتیم و اکنون جریمه صادراتی پرداخت کنیم.
در پایان این مراسم از سند تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان رونمایی شد.
 

 
آلبوم تصاویر نشست مشترک استاندار آذربایجان‌شرقی با فعالان اقتصادی استان