تاریخ : دوشنبه 3 ارديبهشت 1403
کد 4727

نشست مشترک فعالان اقتصادی شهرستان جلفا با هیئت نمایندگان اتاق تبریز 

تعدادی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با حضور در شهرستان جلفا، طی نشست مشترکی با فعالان اقتصادی شهرستان جلفا، در راستای توسعه اقتصادی این شهرستان به تبادل نظر پرداختند.
جعفر محرم‌پور؛ دبیر اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست، ضمن ابراز خرسندی از اقدامات مثبت صورت‌گرفته در منطقه آزاد جلفا گفت: منطقه آزاد ارس از پتانسیل بالایی چه در زمینه تولید و چه صادرات برخوردار است.
محرم‌پور از اهتمام اتاق تبریز برای تأسیس اتاق بازرگانی مستقل در جلفا خبر داد.
وی با اشاره به جایگاه ویژه منطقه آزاد ارس در رابطه با صادرات و واردات گفت: اقدامات مهمی برای به انجام رسیدن پروژه مهم آغ‌بند در حال انجام است و با اجرایی شدن این پروژه،  در صورت اهتمام دولت، منطقه آزاد ارس از  رونق بیشتری برخوردار خواهد شد.
 دبیر اتاق تبریز با بیان اینکه طی یک سال گذشته مباحث و جلسات زیادی در رابطه با حوزه انرژی در اتاق بازرگانی تبریز انجام شده است، گفت: کمبود انرژی یکی از مهمترین دغدغه‌های بخش خصوصی است و باید برای رفع این مشکل چاره اساسی اندیشیده شود.
 وی از برگزاری برخی از جلسات اتاق بازرگانی تبریز در شعبه جلفا به‌منظور افزایش تعامل بین فعالان اقتصادی جلفا و تبریز تاکید کرد.

نبود زنجیره ارزش و تولید در منطقه آزاد ارس 
مسعود بنابیان؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی، بزرگترین مشکل منطقه آزاد ارس را نبود زنجیره ارزش و تولید عنوان و تصریح کرد: برای توسعه منطقه باید زنجیره ارزش تکمیل شود.
وی اتاق‌های بازرگانی را پل ارتباطی بین دولت و بخش خصوصی دانست و افزود: ما در این مجموعه در تلاش هستیم تا خواسته‌ها و دغدغه‌های فعالان اقتصادی را کارشناسی و پردازش کرده و از دولت مطالبه کنیم.
وی با تاکید بر پتانسیل‌های ویژه منطقه آزاد ارس در حوزه‌های مختلف گفت: این منطقه امتیاز ویژه‌ای برای استان به‌شمار می‌رود و وظیفه تمامی ما این است که امکانات بالقوه آن‌ را به بالفعل تبدیل کنیم.
بنابیان تصریح کرد: ارزش افزوده مالیاتی یا ثبت سفارشات، از امتیازات ویژه مناطق آزاد تلقی می‌شود، اما عملا شاهد کمرنگ‌شدن این امتیازات در منطقه آزاد ارس هستیم، بنابراین باید به‌صورت جد پیگیر این موضوع شویم.
نایب رئیس اتاق تبریز در ادامه به بحث نیروی انسانی در استان و منطقه آزاد ارس اشاره کرد و بر لزوم ساماندهی حمل و نقل و تربیت نیروی کار ماهر، با مشارکت منطقه آزاد ارس و بخش خصوصی تاکید کرد.
بنابیان با اشاره به راه‌انداری مرکز پژوهش‌های استان گفت: پژوهش‌های تخصصی در رابطه با مشکلات صنایع، تجار و فعالان اقتصادی در این مرکز در دست انجام است.

نقش مؤثر اتاق‌های بازرگانی در تصمیم‌سازی‌ها
 اسماعیل عطاپور؛ فرماندار شهرستان جلفا بر ضرورت وحدت بین فعالان اقتصادی شهرستان جلفا، اتاق بازرگانی و بخش دولتی تاکید کرد.
وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی، به تمامی مسائل و مشکلات  تولید، بازرگانی و تجارت آشنا بوده و می‌تواند بهترین و بیشترین نقش را در توسعه بخش‌خصوصی ایفا کند.
عطاپور اتاق های بازرگانی را حلقه واسط بین فعالان اقتصادی عنوان کرد و در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های دولت موثر دانست.
وی گفت: شهرستان جلفا مزیت‌های زیادی به لحاظ گمرکات و پایانه‌های مرزی دارد.
عطاپور با اذعان بر اینکه بسیاری از گره‌ها و مشکلات باید در خود شهرستان حل شود، گفت: به‌همین دلیل تشکیل اتاق مستقل و نمایندگی خانه صنعت و معدن در جلفا، به‌منظور رسیدگی بهتر به امور و تسهیل و روان‌سازی ضروری است.

تاسیس نمایندگی خانه صنعت و معدن در شهرستان جلفا
 مهدی امینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز و رئیس خانه صنعت و معدن استان از اهتمام بر تاسیس نمایندگی خانه صنعت و معدن در شهرستان جلفا خبر داد.
وی با اشاره به اهمیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حل مشکلات فعالان اقتصادی گفت: با احداث نمایندگی خانه صنعت و معدن در جلفا، فعالان اقتصادی این شهرستان دیگر برای پیگیری امور، نیازی به مراجعه به تبریز ندارند و پروسه‌های اداری تسریع می‌شود.
امینی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در حوزه امور بانکی،مالیت، تامین اجتماعی و اداره کار با چالش های زیادی مواجه هستند، افزود: کمیسیون بانک، مالیات  کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز، به‌طور کامل برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و تجار استان آمادگی دارد.


موقعیت ویژه منطقه آزاد ارس برای تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا 
سیدیوسف حسینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز ضمن ابراز خرسندی از تحول صورت‌گرفته در منطقه آزاد ارس گفت: این منطقه قابلیت‌های زیادی دارد که می‌تواند با تعامل و همکاری شکوفا شود.
وی با اشاره به سفر اخیرهیئت اقتصادی استان به فدراسیون روسیه گفت: نیاز این کشور به محصولات ایران به‌خصوص در حوزه کشاورزی بالا است، اما سهم ایران در این بین ناچیز است.
حسینی با بیان اینکه بزرگترین گلخانه خاورمیانه در ارس قرار دارد، این امر را افتخاری برای استان و کشور دانست.
وی بر لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در این منطقه تاکید کرد و افزود: اگر زیرساخت‌های لازم در حوزه لجستیک و… فراهم شود، منطقه آزاد ارس‌ موقعیت خاصی برای صادرات به روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا دارد.

انرژی، زیربنای توسعه 
 یونس پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، جلفا را نگین آذربایجان دانست.
وی بر لزوم تکمیل زنجیره تولید، برای توسعه تولید و صادرات در منطقه آزاد تبریز تاکید کرد.
پایدار نقش بخش خصوصی و تشکل‌ها را در مطالبه‌گری از دولت ضروری دانست.
وی در ادامه به اهمیت بحث انرژی به‌منظور توسعه اقتصادی تاکید کرد و افزود: انرژی زیربنای توسعه است.
وی تصریح کرد: استان آذربايجان‌شرقی کمترین میزان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد، به‌همین منظور کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز طی سال گذشته، با برگزاری جلسات متعدد و چندین سمینار تلاش کرده است، بخش خصوصی استان را نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کند.
وی از انعقاد تفام‌نامه بین اتاق بازرگانی تبریز و دانشگاه‌های استان از یکسو و اداره کل فنی و حرفه ای استان از سوی ذیگر در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر برای صنایع خبر داد.

نقش کریدور ارس در توسعه مراودات تجاری استان 
مجید کیانی؛ مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ما در حال جنگ اقتصادی هستیم، گفت: این جنگ تبعاتی از جمله کاهش میزان صادرات، عدم تامین سرمایه از خارج از کشور، عدم تعامل سازنده با سایر کشورها و… دارد.
وی گفت: ما منکر وجود مشکلات و ضعف‌ها در منطقه آزاد ارس نیستیم، بل این حال باید اذعان کرد، طی سال‌های اخیر بخشی از مسائل به‌خصوص در رابطه با فرایندهای سازمانی و ادرات دولتی حل شده و التهابی که در حوزه صنعت، کشاورزی وسایر حوزه ها وجود داشت، از بین رفته است.
کیانی با اشاره به آمار واردات و صادرات در منطقه آزاد ارس گفت: تراز تجاری این منطقه در سال گذشته مثبت بوده است.
وی بر لزوم همکاری و تعامل بیشتر بین فعالان اقتصادی شهرستان جلفا و اتاق بازرگانی تبریز در راستای حل مشکلات تأکید کرد.
کیانی با اشاره به مزایای مثبت سفر هئیت تجاری استان به روسیه، توسعه زیرساخت‌ها را لازمه توسعه و رشد منطقه آزاد ارس عنوان کرد و گفت: در این بین کریدور ارس نفش مهمی ایفا می کند و با تکمیل آن، تحولات مثبتی در منطقه به وجود خواهد آمد.
وی از آغاز اقداماتی برای راه‌اندازی ایرلاین توسط سرمایه‌گذاران منطقه آزاد ارس خبر داد.

در پایان این نشست، مقرر شد جلسات کمیسون‌های تخصصی اتاق  طی ماه‌های آینده در  منطقه آزاد ارس برگزار شود.
آلبوم تصاویر نشست مشترک فعالان اقتصادی شهرستان جلفا با هیئت نمایندگان اتاق تبریز