تاریخ : شنبه 1 ارديبهشت 1403
کد 4724

رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز

بهبود فضای کسب‌وکار، در جامعه امروزی کار بسیار سنگینی است

نخستین جلسه کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز با محوریت تدوین برنامه کمیسیون برای سال ۱۴۰۳، بررسی قوانین مخل کسب‌وکار، بررسی پیش‌نویس «سند نقشه‌راه دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد» و تشکیل کمیته بهبود فضای کسب‌وکار برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، نوید امجد؛ رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز با اشاره به برگزاری چندین جلسه تخصصی در این کمیسیون، بر ضرورت تدوین برنامه کمیسیون برای سال ۱۴۰۳، به‌منظور بررسی دقیق‌تر موضوعات در جلسات سال جاری تأکید کرد و افزود: هدف این کمیسیون در ابتدا، شناسایی قوانین مخل کسب‌وکار و سپس ارائه استراتژی و راهکارهای حذف این موارد است.
وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه این کمیسیون، بهبود فضای کسب‌وکار است، اذعان کرد: بهبود فضای کسب‌وکار، در جامعه امروزی کار بسیار سنگینی بوده و به‌راحتی میسّر نمی‌شود.
رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز تشریح کرد: زمانی که صحبت از بهبود فضای کسب‌وکار می‌شود، ما با دو رویکرد کمی و کیفی سروکار داریم. اگر قرار بر بهبود رویکرد کمی که بیشتر موردپسند بخش دولتی است، باشد، می‌توان از طرق مختلف، آمار را رو به بهبود نشان داده و بهتر جلوه داد، اما آنچه مورد تأکید بخش خصوصی است، ارتقای کیفی است، چرا که کسب‌وکارها نیازمند اقدامات کاربردی و عملی هستند.
امجد تصریح کرد: وضعیت استان آذربایجان‌شرقی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان اصلاً رضایت‌بخش نیست و در حال حاضر با چالش‌های متعددی از جمله در رابطه با تشتت آرا و دیدگاه‌ها، عدم پذیرش و قبول دیگری، رقابت ناسالم و... مواجه هستیم. در این شرایط تدوین برنامه و سند ضروری است و هر حرکتی کوچکی در راستای جلوگیری از تشتت آرا و دیدگاه، می‌تواند تحول‌آفرین باشد.
رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز در ادامه با اشاره به موضوع دوم جلسه، در خصوص بررسی قوانین مخل کسب‌وکار با محوریت لیست مواد خام و نیمه‌خام و عوارض و کسورات گفت: در حال حاضر چهار لیست متفاوت در خصوص اخذ عوارض از مواد خام و نیمه‌خام وجود دارد. در حالی که وجود چندین مرجع در این حوزه، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای صنایع فولادی شده است و واحدهای فولادی مجبور به پرداخت چندین‌باره عوارض می‌شوند.
امجد خاطرنشان کرد: درخواست بخش خصوصی از دولت این است که یک مرجع واحد برای تنظیم، تصویب و ابلاغ لیست معرفی شود.
وی با بیان اینکه پیشنهادات ارائه شده در نسخه اول پیش‌نویس «سند نقشه‌راه دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد» لحاظ شد گفت: متن دومین نسخه پیش‌نویس جهت بررسی و ارائه نظرات و پیشنهادات به اعضای کمیسیون ارسال شده است.
 
صنایع پایین‌دستی در جدال بین مرگ و زندگی
امید ظفر؛ رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه، با بیان اینکه تولید واحدهای فولادی استان سال‌به‌سال در حال کاهش است، افزود: به‌دلیل محدودیت انرژی در استان، واحدهای ما با 20 الی 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در سال 1402 تراز تجاری کشور منفی بود، گفت: دولت باید شرایطی را فراهم آورد که ما بتوانیم از خام‌فروشی کاسته و به‌سمت صادرات صنایع پایین‌دستی، با ارزش‌افزوده بالا حرکت کنیم.
ظفر تأکید کرد: وضع صنعت فولاد در کل کشور مساعد نبوده و صنایع پایین‌دستی در جدال بین مرگ و زندگی هستند، در این شرایط صدور بخشنامه‌های جدید و خلق‌الساعه و وضع قوانین مخل کسب‌وکار، لطمه زیادی به این صنعت می‌زند.
رئیس کمیسیون معادن و فلزات اتاق تبریز، اخذ چندباره عوارض از مواد خام و نیمه‌خام را یکی از مشکلات این صنعت عنوان کرد و خواستار تعیین نهاد متولی مشخصی برای این امر شد.
وی تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد را از دیگر مشکلات بزرگ دانست و افزود: این مسئله نه‌تنها دغدغه صنایع معدنی و فلزی، بلکه مشکل تمامی فعالان اقتصادی است.
 
لزوم شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار در محیط کسب‌وکار
سخاوت خیرخواه؛ نایب‌رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز گفت: براساس ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اتاق‌ها باید به‌منظور اطلاع سیاست‌گذاران از وضعیت محیط کسب‌وکار در کشور، شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار در ایران را تدوین و به‌طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت اقتصادی سنجش و اعلام کنند.
وی ادامه داد: بر این اساس وظیفه ما در این کمیسیون، شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار در محیط کسب‌وکار و سپس ارائه پیشنهادات به سیاست‌گذاران است. چنانچه قبلاً نیز این رویه انجام‌شده است و ما می‌توانیم در سال‌جاری با تعریف شاخص‌های جدید از قبیل بهره‌گیری از قابلیت هوش مصنوعی و فناوری‌های بالاتر، فضای موجود را بهبود بخشیم.
خیرخواه، بحث کمبود و محدودیت انرژی، بی‌انگیزگی و بی‌علاقگی نیروی انسانی برای کار و فعالیت در بخش تولیدی و وجود قوانین مخل کسب‌وکار را از مهم‎ترین سرفصل‌های مطرح در حوزه کار عنوان کرد و پیشنهاد داد: موارد طرح‌شده در اولویت کاری کمیسیون قرار بگیرند.
وی بر لزوم ایجاد فضایی برای ورود نیروها و افکار جدید به بدنه تولید و فضای کار تأکید کرد.
 
تصمیم‌گیری پشت درهای بسته
نوید نواده اباذر؛ رئیس انجمن فولاد آذربایجان گفت: بهترین برنامه برای کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز، می‌تواند تهیه جدولی در رابطه با دسته‌بندی محصولات، تخمین میزان هزینه تولید، سرمایه مورد نیاز، بازارهای صادراتی و کشورهای مقصد و... باشد.
وی در رابطه با محوریت لیست مواد خام و نیمه‌خام و عوارض و کسورات گفت: ما در انجمن اقدام به طرح 10 بند از مشکلات اساسی کرده و به استاندار آذربایجان‌شرقی ارسال کردیم، سپس از طریق استانداری، این نامه به مسئولین کشوری مربوطه ارجاع داده شد، اما تاکنون هیچ پاسخی در این زمینه صورت نگرفته است.
نواده اباذر از ارسال این نامه به اتاق بازرگانی تبریز و اتاق ایران و پیگیری مشکلات از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خبر داد.
وی مهم‌ترین دلیل مشکلات موجود در کشور را تصمیم‌گیری پشت درهای بسته دانست و بر ضرورت مشورت با بخش خصوصی، قبل از تدوین قوانین و بخشنامه‌ها تأکید کرد.
نواده اباذر با بیان اینکه میزان صادرات فولاد طی سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است، گفت: اگر شرایط به‌همین منوال پیش برود، چیزی از صنعت فولاد استان باقی نمی‌ماند.
 

 
آلبوم تصاویر کمیسیون دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار اتاق تبریز