تاریخ : چهارشنبه 19 تير 1398
کد 471

رئیس اتاق تبریز در اولین همایش مشترک فعالان اقتصادی دو کشور ایران و عراق گفت: عمق بخشی به روابط تجاری دو کشور هدف بلند مدت فعالان اقتصادی ایران و عراق است

اولین همایش مشترک فعالان صنعتی و اقتصادی استان آذربایجان شرقی با اعضاء اتاق صنایع عراق و اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در محل اتاق تبریز برگزارشد. رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که در بین کشورهای همسایه بیشترین حجم تجارت را با کشور عراق داریم از فعالان اقتصادی استان خواست تا با عمق بیشتر به روابط تجاری خود با شرکای عراقی ایجاد همکاری های بلند مدت اقتصا دی و تجاری را فراهم آورند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز دکتر یونس  ژائله رئیس اتاق تبریز ضمن خیر مقدم به روسای اتاق های صنایع استان های بابل، بصره، ذیقار کشور عراق و روسای برخی از اتاق های شهرستانهای کشور همچون؛ اصفهان، اهواز، شیراز، یاسوج، البرز، قزوین، که در محل اتاق تبریز حضور یافته اند؛ اظهار امیدواری نمود: برگزار همایش های دو جانبه با کشور های همسایه به خصوص کشور عراق امکان همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور را  بیش از پیش فراهم گردد. وی با تاکید بر این نکته که گسترش روابط صنعتی، تجاری و اقتصادی بین فعالان اقتصادی به نفع دو کشور ایران و عراق است از آنها خواست با گسترش همکاری های دو جانبه با ایجاد شرکت های مشترک عمق بیشتری به روابط خود  بدهند.
رئیس اتاق تبریز با یادآوری این موضوع که دیدارهای رودر رو با هدف گسترش روابط اقتصادی است؛در خصوص برنامه های دو روزه  این هیات اقتصادی گفت: در برنامه دوره روزه این هیات عراقی بعد از دیدارهای رو در رو بازید از واحد های صنعتی و شرکت در نمایشگاه بین المللی تبریز و آشنایی با ظرفیت های صنعتی و اقتصادی از مهمتریم برنامه های این هیات اقتصادی است.
ژائله با اشاره به این نکته که کشور عراق اولین شریک تجاری ایران است از فعالان اقتصادی استان و کشور خواست تا در راستای عمق بخشی به روابط دو جانبه در شرایط سخت اقتصادی که کشور و مردم با تحریم های ظالمانه مواجه شده اند امکان گذار از این شرایط سخت را بیش از بیش مهیا نمایند.وی ایجاد شرکت های مشترک و جوینت وینچر ها را خواست اصلی  طرف عراقی خواند و یادآور شد مطمئنا اگر فرصت همکاری پیش آمد را به خاطر عدم تحرک کافی و تنبلی از دست بدهیم دیگر امکان جبران در شرایط رقابت های  فشرده تجاری و اقتصادی در منطقه را نخواهیم داشت.
رئیس اتاق تبریز از فعالان اقتصادی استان خواست تا با ایجاد کنسرسیوم های تخصصی در حوزه های مختلفی همچون، خدمات فنی و مهندسی، ماشین سازی و صنایع غذایی و... امکان گسترش روابط دو جانبه را مهیاء  نمایند.
هاشمی فرد رئیس کمیسیون تجارت و بازرگانی ایران وعراق با اشاره به قدمت اتاق تجارت تبریز یادآور شد: قدمت اتاق بازرگانی تبریز نشان از قدمت و سابقه تجارت در این منطقه از کشور است که نشان از انتقال تجارب تجاری از نسلهای متمادی  تا به امروز است که باید قدر آن را بدانیم و در انتقال این تجارب به نسلهای آتی از هیچ تلاشی دریغ ننمایم.
رئیس کمیسیون تجارت و بازرگانی ایران وعراق با یادآوری این نکته که بیش از یک ماه برای این همایش زمان گذاشته شده است دسته بندی خدمات و درجه بندی کالاها ارائه شده را یکی از عوامل اساسی گسترش روابط اقتصادی و تجاری و ثروت آفرینی برای دو کشور ایران و عراق در بلند مدت خواند.
هاشمی فرد با ذکر این نکته که آذربایجانی ها در طول تاریخ تجار خوبی بوده اند که از مشکلات موجود خلق فرصت نموده اند از فعالان اقتصادی استان خواست که در مذاکرات رو در رو با فعالان اقتصادی کشور عراق که از عراق مرکزی (شش استان عراق: بابل ،ناصریه، ذیقار،بصره و...)در محل اتاق تبریز حضور دارند در راستای گسترش همکاری های دو جانبه بر اساس توانمندیهای دو منطقه و کشور، به هم افزایی لازم در جهت همکاری اقتصادی و تجاری دو جانبه تلاش نمایند.
رئیس کمیسیون تجارت و بازرگانی ایران و عراق رفتار حرفه ای و شناخت بهتر بازارهای را از عوامل اساسی همکاری های اقتصادی بلند مدت دوکشور خواند و یاد آو رشد: مطمئنا با رفتار حرفه ای و شناخت متقابل بهتر می توانیم چشم انداز و برنامه بلند مدت در راستای همکاری های دو جانبه را تدوین نمایم. وی در همین خصوص خاطر نشان کرد: می توان با برنامه ریزی و رفتار حرفه ای به سقف تجارت تعیین شده یعنی 20 میلیارد دلار در سال جار ی رسید و دو کشور ظرفیت آن را دارند که به رقم بالاتر از رقم تعیین شده نایل گردند. 
هاشمی فرد حذف واسطه ها، انجام تعهدات فی مابین و ارائه تضمین های حقوقی را از دیگر عوامل گسترش روابط تجاری دو جانبه خواند و اظهار امیدواری نمود: برگزاری همایش های اقتصادی بین فعالان اقتصادی دو کشور امکان گسترش روابط اقتصادی و صنعتی دو کشور ایران و عراق را بیش از پیش مهیا گردد.
ماجد رشک عبدالله رئیس اتاق بصره در ادامه  به اشاره به این نکته که در استان بصره 17 پروژه صنعتی آماده جذب مشارکت و همکاری است از طرف ایرانی در این همایش خواست که در عملیاتی نمودن این پروژه ها در دو حوزه منابع مالی و دانش فنی مشارکت نمایند. وی با اشاره به نحوه همکاری های دو جانبه  با طرف ایرانی در چند سال اخیر خاطر نشان کرد : با ایجاد دفاتر تجاری مشترک با طرف های ایرانی توانسته ایم برای محصولات ایرانی حتی در کشور های ثالث بازار فروش فراهم نمایم. وی ایجاد نمایشگاههای مشترک را از دیگر عوامل گسترش همکاری های دو جانبه خواند و آمادگی تامین مواد خام مورد نیاز صنایع در شرایط سخت اقتصادی کشور را اعلام نمود.
سید مرتضی کاظم جاسم بهیه رئیس اتاق صنایع بابل و  رئیس هیات اقتصادی در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری با طرف ایرانی گفت: ما به دنبال همکاری بلند مدت با طرف ایرانی هستیم. وی از فعالان اقتصادی و صنعتی استان خواست تا در پروژه های بزرگ صنعتی در نقاط مختلف عراق همکاری نمایند. 
رئیس هیات اقتصادی با تاکید بر این نکته که فعالان صنعتی ایران را به عنوان مهمترین و اولین شروکای صنعتی خود می دانیم افزود: در همین راستا طرح تشکیل کمیته مشترک برای تعامل و همکاری فعالان صنعتی دو کشور را پیشنهاد داده ایم. وی با یادآوری این نکته که اتاق صنایع عراق در سال 1956 تاسیس شده است توضیح داد: یازده اتاق صنایع در اقصی نقاط عراق وجود دارد و کسانی می توانند در هیات رئیس اتاق ها حضور داشته باشند که حداقل 10 سال فعالیت صنعتی داشته باشند.
حسین فالح مزید رئیس اتاق ذیقار با یاد آور این نکته که از ظرفیت های صنعتی و معدنی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز خبر دارند؛ از فعالان صنعتی استان خواست در خصوص ساخت ماشین آلات صنعتی همکاری های گسترده تری داشته باشند. وی از فعالان حوزه تولید ماشین آلات صنعتی خواست تا به منظور گسترش همکارهای دو جانبه در کاتالوک های تخصصی ظرفیت های موجود استان در این زمینه را برای شرکای تجاری خود در عراق ارائه نمایند. 
رئیس اتاق ذیقار با اشاره به این نکته که همکاری از طریق واسطه ها قیمت محصولاتی عرضه شده توسط  شرکت های ایرانی را 40 تا 50  درصد گرانتر از کالاهای مشابه  سایر کشور های رقیب افزایش می دهد؛ افزود: چنین وضعیتی قدرت رقابت محصولات ایرانی را کاهش می دهد. وی از فعالان اقتصادی استان خواست تا به صورت مستقیم و بی واسطه محصولات خود را در بازارهای عراق عرضه نمایند.
فعال تجاری در خصوص گسترش همکاری های تولیدی فعالان اقتصادی کشور در عراق گفت: به عنوان یک تجار که سابقه فعالیت های تجاری را در کا رنامه کاری خود دارد، عرض می کنم؛ محصولاتی که وزن آن کم و حجم آنها بیشتر هستند می بایست در بازارهای مقصد تولید شوند. وی از برند های مطرح استان در صنایع غذایی که بازار خوبی در عراق دارند خواست تا امکان مشارکت برای تولید این محصولات در کشور عراق را مهیا نمایند.
فالح مزید با ارائه این پیشنهاد که در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری، نمایشگاه دائمی در استانهای مختلف دو کشور ایجاد گردد از مسئولان اتاق مشترک ایران و عراق خواست تا در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند. وی ایجاد تعهدات قانونی لازم برای همکاری های دوجانبه، ایجاد دفتر های تجاری مشترک، تضمین همکاری های دو جانبه از طریق سفارتخانه های دو کشور را لازمه گسترش همکاری اقتصادی واقعی و عملیاتی خواند.  
رئیس اتاق ناصریه هم از واحد های ماشین سازی استان برای همکاری در عراق دعوت به عمل آورد. وی صدور خدمات فنی مهندسی را از جمله نیاز های کشور عراق خواند و از فعالان صنعتی در این حوزه خواست تا در راستای گسترش همکاری دو کشور اقدام نمایند.
فاطمه شعبانی عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر این نکته چشم انداز توسعه صنعتی عراق خود کفایی صنعتی وتولیدی است خاطر نشان کرد: به منظور همکاری موثر و مستمر در این کشور می بایست چشم انداز صنعتی و تولیدی این کشور را در نظر داشته باشیم و در همین راستا همکاری های لازم را انجام دهیم. وی در همین خصوص مرحله بندی همکاری های مشترک را پیشنهاد و افزود: باید با صنعت بسته بندی و مونتاژ گسترش همکاری های دو جانبه فعالان صنعتی عراق و ایران را شروع نمایم.
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق ایجاد مناطق و شهرک های صنعتی در مناطق صفر مرزی به خاطر کاهش بوروکراسی های زاید اداری،ایجاد مناطق آزاد تجاری در مناطق مرزی به دلیل گسترده بودن مرز مشترک میان دو کشور و ایجاد شرکت های تجاری چند جانبه با شرکت های که به طور مستقیم با عراق کار و شناخت خوبی از بازار این کشور دارند، بهره مندی از معافیت های گمرکی و مالیاتی که دولت عراق در خصوص همکاری های مشترک و تهاتر کالا در نظر گرفته، بهره مندی از خدمات مرکز داوری اتاق مشترک ایران و عراق و بیمه محصولات صادراتی به منظور جلوگیری از مشکلات حقوقی و بیمه ای، ایجاد کنسرسیوم های صادراتی در حوزه هایی همچون صنایع غذایی، مصالح ساختمانی برای حضور جدی فعالان صنعتی و تولیدی کشور در عراق را در راستای چشم انداز توسعه همکاری اقتصادی و تجاری تا سقف 20 میلیارد دلار را پیشنهاد داد.