تاریخ : سه شنبه 28 فروردين 1403
کد 4709

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز

بازاریابی و بازارشناسی محصولات کشاورزی، اولویت کمیسیون در سال جاری

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز، از اهتمام این کمیسیون در راستای تسهیل و تسریع فرایند بازاریابی و بازارشناسی محصولات کشاورزی، در سال جاری خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، بشیر جعفری با اشاره به اهمیت تقویت بخش کشاورزی و ساماندهی محصولات کشاورزی گفت: در این راستا اقداماتی در دست انجام است که از آن جمله می‌توان به تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه و تأمین منابع مالی اشاره کرد.
وی در ادامه به تشریح فعالیت‌های صورت‌گرفته در کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز در سال 1402 پرداخت و افزود: بحران دریاچه ارومیه یکی از چالش‌های اساسی حوزه کشاورزی بوده و تهدید بزرگی برای این بخش به‌شمار می‌رود، همچنین افزایش دما، تغییر اقلیم و... جنگل‌های ارسباران و مراتع سهند و سبلان را نابود کرده است، بنابراین ما در کمیسیون در صدد تدوین مشاغل جایگزین برای اهالی منطقه، کسب‌وکارهای کوچک کشاورزان آن منطقه بوده و تلاش داریم از ظرفیت‌های تعریف شده در قانون، حمایت‌های مادی و معنوی از فعالان بخش کشاورزی بهره ببریم.
جعفری برگزاری چندین جلسه در خصوص پیگیری اجرایی شدن مصوبات احیای دریاچه ارومیه، ارائه راهکارهای علمی و عملی برای احیای دریاچه و تأمین امنیت غذایی را از دیگر محورهای مهمی عنوان کرد که در سال 1403 در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز با تأکید بر اهمیت و جایگاه ویژه دانشگاه‌ها و اساتید در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی، از همکاری مستمر این کمیسیون با اساتید مطرح دانشگاه‌های تبریز، سهند، مراغه و افراد باتجربه و نخبه در حوزه کشاورزی طی سال گذشته و سال‌های آتی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به ارائه پیشنهادات کاربردی در این کمیسیون و همراه‌سازی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی، بسیاری از موارد احصاء و جهت پیگیری و حصول نتیجه به مسئولین مربوطه و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
وی با اشاره به تدوین نامه‌ای مفصل در رابطه با لزوم حمایت‌های مادی و معنوی در خصوص احیای دریاچه ارومیه را یکی از اقدامات صورت‌گرفته در کمیسیون عنوان و خاطرنشان کرد: این نامه به امضای 43 نفر از نمایندگان شمال‌غرب رسیده است و همچنان در حال پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه نهایی هستیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز، برگزاری جلسات متعدد در خصوص ایجاد اشتغال برای بانوان روستایی و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک را یکی دیگر از فعالیت‌های این کمیسیون در سال 1402 دانست.
جعفری بررسی دلایل وجود ضایعات در محصولات کشاورزی و زراعی و ارائه نظرات کارشناسی در این خصوص، ایجاد کمربند سبز در حاشیه احیای دریاچه ارومیه، بررسی و نقد گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص الگوی کشت استان به‌منظور ارائه راهکارهای عملی، ارائه برنامه‌های راهبردی در راستای مدیریت مصرف منابع آبی و مدیریت یکپارچه آب استان، امکان‌سنجی ایجاد زنجیره ارزش و همچنین نحوه بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و صادرات آن را از دیگر فعالیت‌های کمیسیون در سال 1402 اعلام کرد.