تاریخ : يکشنبه 26 فروردين 1403
کد 4700

طی سال 1402 محقق شد؛

برگزاری 113 جلسه توسط کمیسیون‌های اتاق تبریز

کمیسیون‌های 8 گانه مشورتی- تخصصی اتاق بازرگانی تبریز در سال 1402 با برگزاری 113 جلسه تخصصی و کارشناسی به بررسی مسائل مرتبط به حوزه خود پرداختند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، با آغاز به کار دور دهم هیئت نمایندگان اتاق تبریز،  113 جلسه که معادل با 10 هزار و 246 نفر ساعت کار کارشناسی بوده، مسائل مختلفی در حوزه‌های تجارت، قوانین مخل کسب‌وکار، مسائل حقوقی، تأمین اجتماعی، بانک، لجستیک، محیط زیست و کشاورزی، فرش، معادن و .... با حضور مسئولان دولتی و نمایندگان بخش خصوصی طرح شده است.

ماموریت‌های کمیسیون‌های مشورتی، تخصصی اتاق تبریز 
کمیسیون صنایع، انرژی و احداث در سال 1402، موضوع انرژی و بحث تامین نیروی کار ماهر از دانشگاه‌ها برای صنایع را جزو اولویت‌های خود قرار داده و در راستای انعقاد تفاهم‌نامه اتاق تبریز با دانشگاه‌های استان  اقدام کرده است.
بهره‌گیری از ظرفیت همکاری و همفکری نمایندگان تشکل‌های تخصصی صنایع مختلف و فعالان اقتصادی این حوزه‌ها، پایش مستمر فضای کسب و کار فعلی استان در حوزه صنایع، انعکاس و پیگیری مسائل موجود در هر حوزه، ایجاد فضای هم‌افزایی و تعامل بین فعالان این عرصه و همچنین ارائه مشاوره و تصمیم‌سازی برای دست‌اندرکاران در عرصه‌های گوناگون صنعتی در راستای تسریع در مسیر رونق تولید و اشتغال جزء
ماموریت‌های اصلی این کمیسیون به شمار می‌رود.
در خصوص کمیسیون بانک، مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق تبریز لازم به ذکر است 4 حوزه عملکردی این کمیسیون، حوزه‌های مهم و تاثیرگذار در فعالیت و حیات کسب و کارها هستند. ماموریت اصلی کمیسیون دفاع از حقوق کارفرمایان و تلاش در جهت پایدارسازی کسب و کارها است و در این راستا با احصای مسائل و مشکلات مرتبط در سطح قانونگذاری و اجرایی، حضور موثر در جایگاه های قانونی بخش خصوصی (هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، هیئت‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی و هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف کار) آموزش و آشناسازی فعالان بخش خصوصی با حقوق و تکالیف قانونی خود، فرهنگ‌سازی و آشناسازی مدیران صنایع با روش‌های نوین تامین مالی، ایجاد و توسعه نهادهای مالی نوین در استان و افزایش سهم تامین مالی از بازار سرمایه و آموزش و آشناسازی فعالان بخش خصوصی با حقوق و تکالیف قانونی خود اقدام می‌کند.
کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق تبریز ماموریت خود را بررسی و احصاء مشکلات حوزه کشاورزی و مسائل زیست محیطی و ارتباط با نهادهای مربوطه و متولیان امر از طریق ایجاد مدیریت یکپارچه کشاورزی، آب و محیط زیست استان جهت کمک به حل مشکلات موجود بخش و پایدارسازی احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده است. گرد هم آوردن اساتید و نخبگان خبره دانشگاهی، بررسی پژوهش‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه و عملیاتی‌سازی پژوهش‌ها، توجه به اشتغال و توانمندسازی ذی‌نفعان خصوصی بخش کشاورزی استان از جمله اقدامات این کمیسیون در سال گذشته بود.
کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تبریز ماموریت خود را چنین اعلام کرده است که فرش استان زیرانداز نیست، بلکه یک هنر فاخر است و باید این صنعت را به جایگاهی برسانیم که مشتریان، برای به‌دست آوردن آن اصرار داشته باشند، چرا که ارزش فرش بسیار بالاست. صنایع دستی در دنیا یک نماد برای شناساندن فرهنگ و سلایق مردم در دیگر جوامع است و باید تلاش کنیم صنایع دستی استان را جهانی کنیم. صنعت گردشگری آذربایجان‌شرقی با توجه به پرجاذبه بودن این استان قابلیت جهانی شدن دارد باید این صنعت را با حمایت دولت و بخش خصوصی به جایگاه در خور شأن استان ارتقا دهیم.
ماموریت اعلامی کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک شامل کمک به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین‌المللی در منطقه و شناخت نیاز فعالان حوزه حمل و نقل بین‌المللی وکارگزاران گمرک جهت تسهیل در فرآیندهای لجستیکی و کمک در تسریع عملیات خدمات رسانی در تجارت خارجی برای فعالان اقتصادی استان و  همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی جهت افزایش اطلاعات تخصصی جهت کارآیی مدیران و کارکنان حوزه حمل و نقل و مدیریت هزینه و زمان در ترانزیت کالا و خدمات و سیاست‌های تبین شده و تسریع در انجام امور پشتیبانی و حمایت از فعالان تجاری استان در خصوص برنامه‌های انجام شده جهت ایجاد هاب لجستیکی در منطقه، ایجاد هم‌افزایی بیشتر بین اعضای کمیسیون و ادارات مرتبط از جمله ماموریت‌های تعریف شده به کمیسیون گمرک، حمل و نقل ولجستیک است.
کمیسیون صادرات و مدیریت واردات به‌نوعی مرتبط‌ترین کمیسیون میان کمیسیون‌های اتاق، به رسالت اصلی اتاق
بازرگانی، یعنی توسعه تجارت است که هدف از کلیه اقدامات انجام گرفته توسط واحدهای گوناگون اتاق
بازرگانی، ارائه نظر مشورتی برای توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات به شکل هدفمند است. لذا کمیسیون
صادرات و مدیریت واردات به‌شکل کاملاً تخصصی و به‌دور از هرگونه مسائل حاشیه‌ای سعی در احصاء و بررسی
مشکلات و مسائل مرتبط با صادرات و واردات بوده و تلاش می‌کند تا با انتقال این مسائل به نهادهای ذیربط، در حل آنها نقش اساسی ایفا کند.
ماموریت اصلی کمیسیون معادن و فلزات، مبادرت به پایش مستمر فضای کسب و کار حوزه معادن و فلزات بوده تا با احصای مشکلات و چالش‌های این دو حوزه در سطح قانونگذاری و اجرایی به انعکاس و پیگیری آنها و ایجاد فضای هم‌افزایی و تعامل میان فعالان با متولیان حوزه و تصمیم‌گیران این عرصه اقدام کند و در این راستا،  اولویت کاری کمیسیون، هم‌اندیشی با انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه و استفاده از ظرفیت مراکز دانشگاهی جهت حل مشکلات حوزه معادن و فلزات، پیگیری مسائل حوزه انرژی، پیگیری رفع مشکلات قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی؛ رعایت قیمت گذاری منصفانه و توجیه‌دار محصولات فولادی، حرکت در راستای کاهش بحث خام‌فروشی مواد معدنی در استان و توجه به فرآوری و تکمیل زنجیره‌های ارزش و افزایش ارزش‌افزوده بخش معدن استان است.
مأموریت کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش‌بنیان و بهبود محیط کسب وکار، رصد محیط کسب و کار تلاش در چارچوب وظایف اتاق در راستای پایدارسازی کسب و کارها است و در این راستا در کنار سایر کمیسیون‌های تخصصی، مشکلات موجود در حوزه‌های قانونگذاری و اجرایی را رصد و پایش کرده و در راستای رفع آنها پیگیری های لازم را انجام می دهد. توجه به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، ایجاد فضای هم‌افزایی بین بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر ماموریت‌های کمیسیون است.
لازم به ذکر است، بر اساس این آمار، اتاق تبریز در حوزه کمیسیون‌های مشورتی تخصصی، با فعالیت ۸ کمیسیون مذکور، یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور بوده است.